EPN-V2

MAEN4500 Varme- og kjøleteknikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Heating and cooling in buildings
Studieprogram
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltid
Masterstudium i energi og miljø i bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • gjøre rede for posisjon, fart, akselerasjon, vinkelhastighet og vinkelakselerasjon
  • forklare innholdet i Newtons lover og lovenes begrensninger
  • forklare hva massesenteret representerer og hvorfor massesenteret er viktig
  • gjøre rede for betingelsene for statisk likevekt
  • forklare hva treghetsmoment er og hvilken rolle det spiller ved rotasjonsbevegelse

Ferdigheter

Studenten kan:

  • identifisere krefter og beregne kraftmomenter
  • anvende Newtons 2. lov og spinnsatsen på konkrete fysiske problemer
  • beskrive bevegelse matematisk, blant annet ved hjelp av egnet programvare
  • løse likevektproblemer for stive legemer

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • reflektere over ulike løsningsstrategier for et konkret fysisk problem
  • vurdere og tolke resultater fra analytiske og numeriske løsninger av et fysisk problem
  • vurdere kvaliteten på eget og andres arbeid
  • kommunisere faglig korrekt og presist

Forkunnskapskrav

Forelesninger og øvinger.

I fysikkforelesningene deltar studentene i problemløsning, diskusjoner og samarbeid, i tillegg til at fagstoff blir presentert.

Studentene gis også tilbud om medstudentvurdering i fysikkforelesningene. Her vil studentene vurdere hverandres arbeid og gi læringsfremmende tilbakemeldinger.

Innholdet i fysikk-øvingene omfatter øving i problemløsing, individuelt eller i samarbeid med andre. Faglærer er tilstede og gir hjelp og veiledning.

Læringsutbytte

Kunnskap om anatomi, fysiologi og motorisk utvikling er sentralt for helsepersonell. Emnet omhandler cytologi, mikrobiologi, genetikk og nevroanatomi.

Emnet gir også studenten kunnskap om de vanligste sykdommer, deres årsaker og symptomer.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Hjelpemidler høsten 2020:

Alle hjelpemidler tillatt, utenom kommunikasjon med andre.

[Hjelpemidler tidligere:]

Alle trykte og skrevne hjelpemidler. Kalkulator. MATLAB hvis dette er teknisk/praktisk mulig.

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har god kunnskap om helsebegrepet og helsefaglige emner i vernepleierutdanningen
  • har god kunnskap om anatomi, fysiologi og patologi
  • har kunnskap om oppbygningen av celle og ulike prosesser som er knyttet til cellens funksjoner
  • har kunnskap om ulike organsystemenes oppbygning og fysiologi, med særlig vekt på nervesystemet
  • har kunnskap om normal motorisk utvikling
  • har kunnskap om fysiske konsekvenser og endringer knyttet til høy alder
  • har kunnskap om aldersdemens
  • har kunnskap om mikrobiologi og de viktigste hygieniske prinsippene

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjenkjenne og vurdere ulike sykdomstegn

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om helsefaglige emner for å kunne identifisere avvik og sykdomstegn
  • kan bidra til at brukere får ivaretatt sine helsemessige utfordringer
  • kan redegjøre for årsaker og identifisere symptomer på de vanligste sykdommer i kroppens ulike organsystemer

Hjelpemidler ved eksamen

En intern sensor på hver eksamen. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • obligatorisk deltagelse i gruppearbeid, med innlevering av gruppeoppgaver
  • to tester

Sensorordning

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer