Programplaner og emneplaner - Student
MAEN4500 Varme- og kjøleteknikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Heating and cooling in buildings
- Studieprogram
-
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltidMasterstudium i energi og miljø i bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for posisjon, fart, akselerasjon, vinkelhastighet og vinkelakselerasjon
- forklare innholdet i Newtons lover og lovenes begrensninger
- forklare hva massesenteret representerer og hvorfor massesenteret er viktig
- gjøre rede for betingelsene for statisk likevekt
- forklare hva treghetsmoment er og hvilken rolle det spiller ved rotasjonsbevegelse
Ferdigheter
Studenten kan:
- identifisere krefter og beregne kraftmomenter
- anvende Newtons 2. lov og spinnsatsen på konkrete fysiske problemer
- beskrive bevegelse matematisk, blant annet ved hjelp av egnet programvare
- løse likevektproblemer for stive legemer
Generell kompetanse
Studenten kan:
- reflektere over ulike løsningsstrategier for et konkret fysisk problem
- vurdere og tolke resultater fra analytiske og numeriske løsninger av et fysisk problem
- vurdere kvaliteten på eget og andres arbeid
- kommunisere faglig korrekt og presist
Forkunnskapskrav
Forelesninger og øvinger.
I fysikkforelesningene deltar studentene i problemløsning, diskusjoner og samarbeid, i tillegg til at fagstoff blir presentert.
Studentene gis også tilbud om medstudentvurdering i fysikkforelesningene. Her vil studentene vurdere hverandres arbeid og gi læringsfremmende tilbakemeldinger.
Innholdet i fysikk-øvingene omfatter øving i problemløsing, individuelt eller i samarbeid med andre. Faglærer er tilstede og gir hjelp og veiledning.
Læringsutbytte
Kunnskap om anatomi, fysiologi og motorisk utvikling er sentralt for helsepersonell. Emnet omhandler cytologi, mikrobiologi, genetikk og nevroanatomi.
Emnet gir også studenten kunnskap om de vanligste sykdommer, deres årsaker og symptomer.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Hjelpemidler høsten 2020:
Alle hjelpemidler tillatt, utenom kommunikasjon med andre.
[Hjelpemidler tidligere:]
Alle trykte og skrevne hjelpemidler. Kalkulator. MATLAB hvis dette er teknisk/praktisk mulig.
Vurdering og eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har god kunnskap om helsebegrepet og helsefaglige emner i vernepleierutdanningen
- har god kunnskap om anatomi, fysiologi og patologi
- har kunnskap om oppbygningen av celle og ulike prosesser som er knyttet til cellens funksjoner
- har kunnskap om ulike organsystemenes oppbygning og fysiologi, med særlig vekt på nervesystemet
- har kunnskap om normal motorisk utvikling
- har kunnskap om fysiske konsekvenser og endringer knyttet til høy alder
- har kunnskap om aldersdemens
- har kunnskap om mikrobiologi og de viktigste hygieniske prinsippene
Ferdigheter
Studenten:
- kan gjenkjenne og vurdere ulike sykdomstegn
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende kunnskap om helsefaglige emner for å kunne identifisere avvik og sykdomstegn
- kan bidra til at brukere får ivaretatt sine helsemessige utfordringer
- kan redegjøre for årsaker og identifisere symptomer på de vanligste sykdommer i kroppens ulike organsystemer
Hjelpemidler ved eksamen
En intern sensor på hver eksamen. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- obligatorisk deltagelse i gruppearbeid, med innlevering av gruppeoppgaver
- to tester
Sensorordning
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer