EPN-V2

MAEN5100 Sanitasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Sanitation
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • Kunnskap om sentrale begreper som integrering, assimilering og segregering
    • Kunnskap om aktører og implementering av integreringspolitikk lokalt, og om hvilke virkemidler som er viktige for at innvandrere skal bli integrert i arbeids- og boligmarked og i samfunnet for øvrig
    • Kunnskap om innvandreres integrering på ulike samfunnsområder, og hvilke utfordringer som finnes med hensyn til innvandreres levekår
    • Innsikt i nordmenns holdning til innvandring og hvordan de har endret seg over tid

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • Drøfte teoretiske begreper om innvandrere, og deres etterkommeres, integrasjon på ulike samfunnsområder og belyse dette med empiri
    • Drøfte hvordan kommunale og regionale aktører i praksis bidrar til integrering av innvandrere på ulike samfunnsområder
    • Drøfte hvordan private aktører som arbeidsgivere, lokale foreninger, idrettslag, innvandrerorganisasjoner kan bidra i integreringsprosessen
    • Drøfte hvordan økt mangfold påvirker folks holdninger til innvandrere og innvandring, og hva innvandring bety for samfunnsutviklingen i byer og småsteder i Norge

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Kan utveksle synspunkter om hvordan integreringspolitikken i Norge utspiller seg i praksis
    • Kan bidra til utvikling av god praksis rundt integrering
  • Anbefalte forkunnskaper

    MAEN/MAEND4200 Energbruki og inneklima, MAEN/MAEND4500 Varme- og kjøleteknikk og MAEN/MAEND4600 Ventilasjonsteknikk.

  • Forkunnskapskrav

    Undervisningen vil foregå som forelesninger og to dagers workshop før hjemmeeksamen.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om kriterier for godt inneklima og hvordan disse oppnås
    • inngående kunnskap om myndighetenes krav, lover, forskrifter samt om bransjenormer relatert til sanitasjon (helse, renhold og sanitærtekniske installasjoner)
    • inngående kunnskap om helse og hygiene i bygg, og anvendelsen av smittevernkjeden
    • avansert kunnskap om tiltak vedrørende miljøgifter i byggevarer, inkludert regler for substitusjon, gjenbruk og farlig byggavfall
    • avansert kunnskap om renhold og avfallshåndtering i byggefase (Rent- og tørt byggeprosess)
    • avansert kunnskap om renholdsmetoder og innemiljø, samt behovsprøvd miljøeffektiv renhold i drift
    • avansert kunnskap om legionellasikring av varmtvann/ventilasjon
    • avansert kunnskap om korrosjon i rørsystemer, og mottiltak
    • avansert kunnskap om våtroms-problematikk og kan anvende dette ved design av våtrom
    • kunnskap om god fluiddynamisk utforming av avløpsanlegg for god selvrensing og lav støy
    • kunnskap om tiltak mot støy i vannforsynings- og avløpsrør
    • kunnskap om ekstrem nedbør og lokale tiltak for fordrøyning
    • kunnskap om prosjektering av sprinkler og øvrige slokkeanlegg

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere behov og forholde seg til gjeldende regler og normer, utarbeide kravspesifikasjoner for inneklima, renhold og sanitærtekniske løsninger
    • spesifisere renholdsmetoder som gir godt inneklima i bygninger
    • designe og vedlikeholde (rengjøre, rehabilitere) gode hygieniske forhold i våre bygninger
    • bidra til at gode hygieniske forhold er tilstede i bygninger under bygging, drift og rehabilitering
    • bruke relevante metoder for å beregne, spesifisere og designe hygieniske anlegg for ventilasjon, vannforsyning, avløp, sanitærteknikk og varmtvannsberedning i hus i forhold til inneklima, renhold og sanitærbehov
    • analysere sanitæranlegg med hensyn på energibruk, økonomi og miljøbelastning
    • lede og optimalisere arbeid med sanitærtekniske installasjoner i bygg
    • designe korrosjonsrobuste rørsystemer og velge tiltak for å redusere korrosjon på korrosjonsutsatte systemer
    • utføre analyser med hensyn til materialvalg og bygningstekniske løsninger og anvende resultatene slik at det oppnås tilfredsstillende inneklima og sanitærtekniske anlegg i forhold til miljø og helse
    • kan prosjektere fordrøyningsløsninger som blå tak

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • planlegge, prosjektere, dimensjonere og kontrollere energieffektive varme-, ventilasjon- og sanitær-tekniske installasjoner
    • kritisk analyse av vitenskapelig litteratur, of skrive fagfellervurderinger
    • skrive faglige rapporter of presentere munlig
    • arbeide selvstendig med analyser av sanitærtekniske anlegg
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave (hjemmeeksamen). Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele emnet. Besvarelsen skal være på åtte til ti sider.

    Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

    I oppgaven skal problemstillingen drøftes med bruk av pensum fra emnet. Studenten kan også i arbeidet med oppgaven trekke inn egne erfaringer eller aktuell debatt fra media.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurdering og eksamen

    Gradert skala A - F.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Del 1 En intern sensor.

    Del 2 To interne sensorer.

    Ekstern sensur brukes jevnlig.