Programplaner og emneplaner - Student
MAEN5100 Sanitasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sanitation
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- Kunnskap om sentrale begreper som integrering, assimilering og segregering
- Kunnskap om aktører og implementering av integreringspolitikk lokalt, og om hvilke virkemidler som er viktige for at innvandrere skal bli integrert i arbeids- og boligmarked og i samfunnet for øvrig
- Kunnskap om innvandreres integrering på ulike samfunnsområder, og hvilke utfordringer som finnes med hensyn til innvandreres levekår
- Innsikt i nordmenns holdning til innvandring og hvordan de har endret seg over tid
Ferdigheter
Studenten kan
- Drøfte teoretiske begreper om innvandrere, og deres etterkommeres, integrasjon på ulike samfunnsområder og belyse dette med empiri
- Drøfte hvordan kommunale og regionale aktører i praksis bidrar til integrering av innvandrere på ulike samfunnsområder
- Drøfte hvordan private aktører som arbeidsgivere, lokale foreninger, idrettslag, innvandrerorganisasjoner kan bidra i integreringsprosessen
- Drøfte hvordan økt mangfold påvirker folks holdninger til innvandrere og innvandring, og hva innvandring bety for samfunnsutviklingen i byer og småsteder i Norge
Generell kompetanse
Studenten
- Kan utveksle synspunkter om hvordan integreringspolitikken i Norge utspiller seg i praksis
- Kan bidra til utvikling av god praksis rundt integrering
-
Anbefalte forkunnskaper
MAEN/MAEND4200 Energbruki og inneklima, MAEN/MAEND4500 Varme- og kjøleteknikk og MAEN/MAEND4600 Ventilasjonsteknikk.
-
Forkunnskapskrav
Undervisningen vil foregå som forelesninger og to dagers workshop før hjemmeeksamen.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om kriterier for godt inneklima og hvordan disse oppnås
- inngående kunnskap om myndighetenes krav, lover, forskrifter samt om bransjenormer relatert til sanitasjon (helse, renhold og sanitærtekniske installasjoner)
- inngående kunnskap om helse og hygiene i bygg, og anvendelsen av smittevernkjeden
- avansert kunnskap om tiltak vedrørende miljøgifter i byggevarer, inkludert regler for substitusjon, gjenbruk og farlig byggavfall
- avansert kunnskap om renhold og avfallshåndtering i byggefase (Rent- og tørt byggeprosess)
- avansert kunnskap om renholdsmetoder og innemiljø, samt behovsprøvd miljøeffektiv renhold i drift
- avansert kunnskap om legionellasikring av varmtvann/ventilasjon
- avansert kunnskap om korrosjon i rørsystemer, og mottiltak
- avansert kunnskap om våtroms-problematikk og kan anvende dette ved design av våtrom
- kunnskap om god fluiddynamisk utforming av avløpsanlegg for god selvrensing og lav støy
- kunnskap om tiltak mot støy i vannforsynings- og avløpsrør
- kunnskap om ekstrem nedbør og lokale tiltak for fordrøyning
- kunnskap om prosjektering av sprinkler og øvrige slokkeanlegg
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere behov og forholde seg til gjeldende regler og normer, utarbeide kravspesifikasjoner for inneklima, renhold og sanitærtekniske løsninger
- spesifisere renholdsmetoder som gir godt inneklima i bygninger
- designe og vedlikeholde (rengjøre, rehabilitere) gode hygieniske forhold i våre bygninger
- bidra til at gode hygieniske forhold er tilstede i bygninger under bygging, drift og rehabilitering
- bruke relevante metoder for å beregne, spesifisere og designe hygieniske anlegg for ventilasjon, vannforsyning, avløp, sanitærteknikk og varmtvannsberedning i hus i forhold til inneklima, renhold og sanitærbehov
- analysere sanitæranlegg med hensyn på energibruk, økonomi og miljøbelastning
- lede og optimalisere arbeid med sanitærtekniske installasjoner i bygg
- designe korrosjonsrobuste rørsystemer og velge tiltak for å redusere korrosjon på korrosjonsutsatte systemer
- utføre analyser med hensyn til materialvalg og bygningstekniske løsninger og anvende resultatene slik at det oppnås tilfredsstillende inneklima og sanitærtekniske anlegg i forhold til miljø og helse
- kan prosjektere fordrøyningsløsninger som blå tak
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge, prosjektere, dimensjonere og kontrollere energieffektive varme-, ventilasjon- og sanitær-tekniske installasjoner
- kritisk analyse av vitenskapelig litteratur, of skrive fagfellervurderinger
- skrive faglige rapporter of presentere munlig
- arbeide selvstendig med analyser av sanitærtekniske anlegg
-
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave (hjemmeeksamen). Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele emnet. Besvarelsen skal være på åtte til ti sider.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
I oppgaven skal problemstillingen drøftes med bruk av pensum fra emnet. Studenten kan også i arbeidet med oppgaven trekke inn egne erfaringer eller aktuell debatt fra media.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurdering og eksamen
Gradert skala A - F.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Del 1 En intern sensor.
Del 2 To interne sensorer.
Ekstern sensur brukes jevnlig.