EPN-V2

Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 Programplan

Engelsk programnavn
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
300 studiepoeng
Varighet
10 semestre
Programhistorikk

Innledning

Studiet er organisert som et samlingsbasert og nettbasert deltidsstudium over ett semester, med studieoppgaver mellom samlingene. Studiet er bygget opp rundt følgende kompetanseområder:

1) Personlig og sosial kompetanse

  • selvinnsikt og kommunikasjon
  • oppmerksomhet på seg selv og andre
  • være en god rollemodell

2) Trafikkfaglig kompetanse knyttet til læreplanens kjerneelementer: Samhandling i trafikken

  • ansvar og risikoforståelse
  • folkehelse og miljø

Andre temaer:

  • førstehjelp og tiltak ved ulykke
  • barn, oppmerksomhet og sykling - en opplæringsmodell med betydning for trafikk
  • trafikal kompetanse
  • vegtrafikkloven med skilt- og trafikkregler
  • trafikkpsykologi
  • kjøring i mørket med demonstrasjon av viktige faktorer
  • øvelseskjøring og mengdetrening

3) Trafikkpedagogisk og -didaktisk kompetanse

  • analyse av læreplanenes mål, innhold, arbeidsmåte og vurdering
  • begrunnelse, innhold og oppbygging av lokal læreplan for valgfaget trafikk
  • refleksjon rundt egne og andres arbeidsmåter
  • undervisningsplanlegging

Målgruppe

Studiet er prosessorientert og erfaringsbasert. Følgende prinsipper ligger til grunn for valg av arbeidsformer og organisering av innhold:

Praksis- og problemorientert: Utgangspunktet i studiet er utfordringer og oppgaver i undervisningen som faglærer i trafikk. Det betyr at praktisk lærerarbeid og refleksjon har en sentral plass i studiet. Studenten skal lære gjennom å arbeide med relevante og virkelighetsnære problemer og situasjoner.

Opplevelsesorientering: Studenten skal gjennom øvelser og erfaringer gi uttrykk for sine følelser og tanker i ulike situasjoner. De skal også tilrettelegge for slike læringsprosesser hos sine elever.

Erfaringslæring: Gjennom å planlegge, prøve ut og reflektere over egen praksis, vil studentene øke bevisstheten og handlingsregister i ulike opplæringssituasjoner.

Studentmedvirkning: Studenten utarbeider mål og planer for egen læring.

Tverrfaglig: Trafikk er et tverrfaglig fagområde. Mange tema kan nyttes i andre undervisningsfag, blant annet matematikk, naturfag, samfunnsfag, kroppsøving og KRLE.

Studiet er organisert ved:

  • nettbaserte undervisningsøkter
  • fellessamlinger på universitetet
  • øvelser og gruppebasert samarbeid på nett og fysisk
  • nettbasert samhandling
  • individuelt studiearbeid
  • observasjoner og refleksjoner i eget arbeid

Opptakskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i emneplanen.

Læringsutbytte

Programmering i skolen er et nettbasert studietilbud som inngår i Kompetanse for kvalitet - Kunnskapsdepartementets strategi for videreutdanning av lærere og skoleledere. Gjennom studiet skal studentene utvikle praktiske ferdigheter i programmering og få innblikk i mulighetene programmering gir i skolen. Det blir lagt vekt på utforskende læring og algoritmisk tenking og hvordan kreativitet, samarbeid og dybdelæring kan støttes gjennom programmering. Studentene skal etter endt studium kunne ta i bruk programmering tilpasset elevenes behov og kompetanse som en del av sin undervisningspraksis. Studiet gir kompetanse til å integrere programmering i begynneropplæringen og i ordinære undervisningsfag på 1.-7. trinn.

Innhold og oppbygging

Studiet organiseres på deltid og er samlings- og nettbasert. Det legges vekt på oppgave- og prosessorientering, prosjekt- og utviklingsarbeid, deltakermedvirkning og erfaringslæring.

På samlingene legges det opp til en kollektiv læringsprosess. Introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppearbeid og erfaringsdeling med refleksjon er i fokus. I tillegg kommer det systematiske og praktiske arbeid med læring og utvikling på egen skole, som må organiseres opp og integreres i det daglige arbeidet. Mellom samlingene forutsettes det at studentene deltar på nettbasert samhandling.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Obligatoriske emner - Engelsk

1. semester

2. semester

Obligatoriske emner - Matematikk

1. semester

2. semester

Obligatoriske emner - Norsk

1. semester

2. semester

2. studieår

Valgfritt fag - Kunst og håndverk 1

4. semester

Valgfritt fag - Musikk 1, trinn 5-10

4. semester

Valgfritt fag - RLE1, trinn 5-10

4. semester

Valgfritt fag - Kroppsøving 1

4. semester

Valgfritt fag - Naturfag 1, trinn 5-10

4. semester

Valgfritt fag - Samfunnsfag 1, trinn 5-10

4. semester

Obligatoriske emner - Engelsk

3. semester

Obligatoriske emner - Matematikk

3. semester

Obligatoriske emner - Norsk

3. semester

3. studieår

Pedagogikk fordypning 1: Digitalt støttet pedagogikk

6. semester

Valgfritt fag - Kunst og håndverk 1

6. semester

Valgfritt fag - Kunst og håndverk 2

5. semester

Valgfritt fag - Mat og helse 1

6. semester

Pedagogikk fordypning 1: Profesjonsrettet pedagogikk

Pedagogikk fordypning 1: Spesialpedagogikk

6. semester

Sustainability in Education

Valgfritt fag - Tegnspråk (del 1 av 2)

5. semester

6. semester

Valgfritt fag - Tegnspråk (del 2 av 2)

6. semester

Valgfritt fag - Engelsk (del 1 av 2)

5. semester

6. semester

Valgfritt fag - Engelsk (del 2 av 2)

6. semester

Valgfritt fag - RLE1

6. semester

Valgfritt fag - RLE2

5. semester

Valgfritt fag - Kroppsøving 1

6. semester

Valgfritt fag - Kroppsøving 2

5. semester

Valgfritt fag - Matematikk (del 1 av 2)

5. semester

6. semester

Valgfritt fag - Matematikk (del 2 av 2)

6. semester

Valgfritt fag - Musikk 1

6. semester

Valgfritt fag - Musikk 2

5. semester

Valgfritt fag - Naturfag 1

6. semester

Valgfritt fag - Naturfag 2

5. semester

Valgfritt fag - Norsk (del 1 av 2)

5. semester

6. semester

Valgfritt fag - Norsk (del 2 av 2)

6. semester

Valgfritt fag - Samfunnsfag 1

6. semester

Valgfritt fag - Samfunnsfag 2

5. semester

Obligatoriske emner - Engelsk

Obligatoriske emner - Matematikk

Obligatoriske emner - Norsk

4. studieår

Valgfritt fag - Engelsk og engelskdidaktikk 1

7. semester

Valgfritt fag - Engelsk og engelskdidaktikk 2

8. semester

Valgfritt fag - Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1

7. semester

Valgfritt fag - Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2

8. semester

Valgfritt fag - Kunst og håndverk 1: Fagdidaktikk – kunst og design

7. semester

Valgfritt fag - Kunst og håndverk 2: Fagdidaktikk – kunst og design

8. semester

Valgfritt fag - Matematikk og matematikkdidaktikk 1

7. semester

Valgfritt fag - Matematikk og matematikkdidaktikk 2

8. semester

Valgfritt fag - Musikk og musikkdidaktikk 1

7. semester

Valgfritt fag - Musikk og musikkdidaktikk 2

8. semester

Valgfritt fag - Naturfag og naturfagdidaktikk 1

7. semester

Valgfritt fag - Naturfag og natursfagdidaktikk 2

8. semester

Valgfritt fag - Norsk og norskdidaktikk 1

7. semester

Valgfritt fag - Norsk og norskdidaktikk 2

8. semester

Valgfritt fag - RLE og RLE-didaktikk 1

7. semester

Valgfritt fag - RLE og RLE-didaktikk 2

8. semester

Valgfritt fag - Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1

7. semester

Valgfritt fag - Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2

8. semester

Valgfritt fag - Tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 1

7. semester

Valgfritt fag - Tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 2

8. semester

Obligatoriske emner - Engelsk

7. semester

8. semester

Obligatoriske emner - Matematikk

7. semester

8. semester

Obligatoriske emner - Norsk

7. semester

8. semester

5. studieår

Pedagogikk fordypning 2: Digitalt støttet pedagogikk

Valgfritt fag - Engelsk og engelskdidaktikk 3

9. semester

Valgfritt fag - Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 3

9. semester

Valgfritt fag - Kunst og håndverk 3: Fagdidaktikk – kunst og design

9. semester

Valgfritt fag - Matematikk og matematikkdidaktikk 3

9. semester

Valgfritt fag - Musikk og musikkdidaktikk 3

9. semester

Valgfritt fag - Naturfag og naturfagdidaktikk 3

9. semester

Valgfritt fag - Norsk og norskdidaktikk 3

9. semester

Pedagogikk fordypning 2: Profesjonsrettet pedagogikk

Valgfritt fag - RLE og RLE-didaktikk 3

9. semester

Valgfritt fag - Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 3

9. semester

Pedagogikk fordypning 2: Spesialpedagogikk

9. semester

Valgfritt fag - Tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 3

9. semester

Obligatoriske emner - Engelsk

9. semester

10. semester

Obligatoriske emner - Matematikk

9. semester

10. semester

Obligatoriske emner - Norsk

9. semester

10. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til å sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80% tilstedeværelse hvert semester for å kunne avlegge eksamen.

Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.

Praksisstudier

Studiet i programmering for trinn 1-7 (15 studiepoeng) er organisert i følgende to emner à 7,5 studiepoeng:

  • Innføring i programmering for lærere for trinn 1-7.
  • Programmering for lærere for trinn 1-7.

Det første emnet gir en grunnleggende innføring i analog og visuell programmering og algoritmisk tenkning med fokus på elevers introduksjon til programmering. Det andre emnet tar for seg mer avansert programmering og har større fokus på didaktiske tilnærminger til programmering. Studiet forutsetter at studentene har en micro:bit med tilleggsutstyr som det opplyses om ved studiestart.

Internasjonalisering

Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.

Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass. Det vil også bli lagt til rette for flervalgsoppgaver for egenevaluering.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav skal vere levert/utført innan fastsette fristar. Gyldig fråvær dokumentert med for eksempel sjukemelding, gir ikkje fritak for å innfri arbeidskrav. Studentar som på grunn av sjukdom eller annan dokumentert gyldig årsak ikkje leverer/utfører arbeidskrav innan fristen, kan få forlenga frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav blir avtalt i kvart enkelt tilfelle med den aktuelle læraren.

Arbeidskrav skal vurderast til ”Godkjent” eller ”Ikkje godkjent”. Studentar som leverer/utfører arbeidskrav innan fristen, men som får vurderinga ”Ikkje godkjent”, har som hovudregel høve til ei ny innlevering/forsøk. Studenten må da sjølv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglæraren. Studentar som ikkje leverer/utfører arbeidskrav innan fristen og som ikkje har dokumentert gyldig årsak, har ikkje krav på nytt forsøk.

Nærare informasjon om arbeidskrav finst i den enkelte emneplan og i fagplan for praksis.

Krav om deltaking og fleirfaglege opplegg

Grunnskulelærarutdanningane utdannar studentar til eit yrke som ikkje kan lærast eine og åleine gjennom å lese teori. Mykje av kunnskapen må utviklast saman med andre gjennom samtalar, diskusjonar, gruppearbeid, kvarandreundervisning m.m. I tillegg er det ei løpande skikkaheitsvurdering gjennom lærarstudiet. På grunn av dette er mykje av den timeplanlagte undervisninga på syklus 1, dei første 3 åra, obligatorisk. På syklus 2, 4. og 5. studieår, er det noke obligatorikk knytt til bestemte aktivitetar.

Det er krav om deltaking på det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget INTERACT (INTER1100, INTER1200 og INTER1300), som må vere godkjent for å få tildelt vitnemål. Dette kravet gjeld for kull i utdanninga med oppstart hausten 2020 eller seinare.

Andre krav om deltaking er nedfelt i den enkelte fag- og emneplanen og i fagplan for praksis. Det er i tillegg krav om deltaking knytt til fleirfaglege opplegg, og desse må vere godkjende for å kunne gå opp til eksamen i emnet som studenten tar det gjeldande semesteret.

Nærmare informasjon om fleirfaglege opplegg i 1. - 3. semester er lagt inn i emneplanane.

I 4. semester er det to fleirfaglege opplegg med krav om obligatorisk deltaking:

  • Demokrati og menneskerettar

Det er krav om at studenten må delta i dei fleirfaglege øktene og utføre arbeidsoppgåver som er inkludert i opplegget. Ved fråvær over 20 % må studenten gjere eit kompensatorisk, skriftleg arbeid. Krav om innhald og omfang til det kompensatoriske arbeidet avheng av dei fleirfaglege og didaktiske perspektiva studenten har mista på grunn av fråværet.

  • Førstehjelpskurs i teori og praksis

Førstehjelpskurset vil foregå over tre dagar med både teoretiske og praktiske økter. Det er krav om at studenten må delta på alle øktene. Fråvær på dei teoretiske øktene må kompenserast med ein skriftleg tekst om temaet/temaa som vert tatt opp i undervisninga. Krav om antal ord i teksten vil vere styrt av kor mange økter studenten ikkje har deltatt på.

I 6. semester er det også to fleirfaglege opplegg med krav om obligatorisk deltaking:

  • Internasjonale dagar

Det er krav om at studenten må delta i dei fleirfaglege øktene og utføre arbeidsoppgåver som er inkludert i opplegget. Ved fråvær over 20 % må studenten gjere eit kompensatorisk, skriftleg arbeid. Krav om innhald og omfang til det kompensatoriske arbeidet avheng av dei fleirfaglege og didaktiske perspektiva studenten har mista på grunn av fråværet.

  • Berekraft, innovasjon og entreprenørskap

Det er krav om at studenten må delta i dei fleirfaglege øktene og utføre arbeidsoppgåver som er inkludert i opplegget. Ved fråvær over 20 % må studenten gjere eit kompensatorisk arbeid, enten i form av deltaking i tilsvarande opplegg neste studieår eller i liknande opplegg i regi av Ungt Entreprenørskap.

Desse blir konkretisert i årsplanen for studieåret som er klar ved byrjinga av studieåret.

Vurdering og sensur

Hovedformålet med vurdering og veiledning er å forbedre den faglige og didaktiske utviklingen hos den enkelte student. Vurdering og veiledning skal skje fortløpende gjennom hele året. Skriftlige arbeider følges opp av faglærere med veiledning og muntlig og/eller skriftlig tilbakemelding. Etter hvert halvår skal studenter og faglærere oppsummere og evaluere undervisningen og andre læringsaktiviteter.

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.

For nærmere informasjon om avsluttende vurdering, se emneplanene.

Sensorordning

Se emneplanene.

Øvrig informasjon

Programming in Education, Level 1-7

Videreutdanning for lærere, deltid

Studieprogramkode: PROSO

Emnekoder:

Emne 1: PROS6100

Emne 2: PROS6200

Godkjent av utdanningsutvalget 25. januar 2019

Siste revisjon utført 2022, høst

Gjeldende fra høstsemesteret 2023

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning