EPN-V2

M5GP3100 Praksis, 3.år Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Training, 3rd Year
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten:

  • kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoders bruksområde, muligheter og begrensninger
  • har inngående og reflektert innsikt i en til to spesifikke metodiske analytiske tilnærminger og kan plassere dem i forhold til eget forskningsfelt

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • anvende kvalitative forskningsmetoder og gjennomføre kvalitative analyser på høyt nivå
  • ta metodisk reflekterte valg som står til eget ph.d.-prosjekt og tilhørende problemstilling

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • med faglig integritet vurdere ulike typer etiske problemstillinger
  • delta i relevante internasjonale debatter innen fagområde
  • identifisere og utarbeide nye forskbare problemstillinger utfra komplekse samfunnsmessige forhold

Forkunnskapskrav

Se fagplanen.

Læringsutbytte

Se fagplanen.

Innhold

Se fagplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se fagplanen.

Vurdering og eksamen

Se fagplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Se fagplanen.

Vurderingsuttrykk

Se fagplanen.

Sensorordning

Emnet vil gi en solid orientering om noen tradisjoner og tilnærminger som betegnes som kvalitativ forskning og deres epistemologiske basis. Det vil være ulike metodiske tilnærminger man fordyper seg i hver gang emnet går.

Nyere kvalitativ samfunnsforskning henter inspirasjon fra filosofi og humaniora, og avspeiles i emnet. Det gis en presentasjon av ulike måter å produsere et empirisk materiale på. I kurset legges det vekt på dialogen mellom teori og empiri i analyse, valg av analytiske redskaper, utvikling av empiribaserte og/eller teoriinspirerte analysemodeller og generering av teori på grunnlag av empiri. Betydningen av kontekstsensitive analyser og hva det kan innebære i feltet sosialt arbeid og sosialpolitikk. I emnet drøftes også ulike kvalitetskriterier for kvalitative kunnskapsprosjekter.

Årets innretning: Datainnsamling og analyse- et systematisk og kreativt arbeid