EPN-V2

M5GNO2100 Norsk, emne 4 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian, Subject 4
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du lære grunnleggende legemiddelhåndtering og legemiddelregning. Du vil lære om sammenhengen mellom legemiddelhåndtering og pasientsikkerhet samt om kravet til nøyaktighet i arbeid med legemidler. Tematikken vil bli videreført i videre studieår.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet
  • kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
  • kan beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering og kjenner til relevante lover og forskrifter for tjenestene
  • kan beskrive bærekraftsmålene og målenes betydning for folkehelsen
  • kan beskrive prinsippene for brukermedvirkning og ressursorientering i lokalsamfunn
  • kan vurdere og presentere inkluderende og ekskluderende forhold som påvirker deltakelse og tilhørighet i storbyen
  • kan beskrive de tre elementene i kunnskapsbasert praksis; forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og brukerens behov
  • kan beskrive nivåene i kunnskapspyramiden, hva som karakteriserer en vitenskapelig artikkel (IMRAD) og kan forklare forskjellen på enkeltstudier og oppsummert forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevant lovverk i argumentasjon for likeverdige tilbud for ulike grupper i et mangfoldig samfunn
  • kan anvende aktivitetsvitenskap og kunnskap om menneskerettigheter for å argumentere for menneskers rett til aktivitet og deltakelse
  • kan planlegge og begrunne bruk av aktivitet for å fremme inkludering og tilhørighet tilpasset en brukergruppe i storbyen
  • kan finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftsmålene
  • kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
  • kan reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
  • kan utvikle presise spørsmål og søke opp forskningsbasert kunnskap
  • kan reflektere over aktiviteters kulturelle betydning for tilhørighet i lokalsamfunn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan opptre respektfullt og bygge relasjoner til medstudenter og til personer i storbyen som omfattes av prosjektarbeidet
  • kan kritisk vurdere helsepåstander i media

Læringsutbytte

Selvstudier, forelesning, arbeid med oppgaver i grupper i workshop. Digitale læringsaktiviteter. Simulering i legemiddelhåndtering på SF-enhet.

Innhold

  • 2 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
  • SYKK1310, SYKP1310, SYKD1310 og SKOMP1100 er fullt overlappende.

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning
  • individuelt refleksjonsnotat som beskriver gruppeprosessen og eget bidrag i denne, inntil 350 ord

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Skriftlig prosjektplan i gruppe på 4-6 studenter, inntil 2500 ord

Ny eksamen: Ved ikke bestått ordinær eksamen har studentene anledning til å levere omarbeidet versjon av besvarelsen én gang.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått - ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av en sensor.

Eksternt fagfellemiljø fra flere institusjoner benyttes i utforming av oppgavesett og vurderingskriterier.