EPN-V2

M5GMT3100 Matematikk, emne 4 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics, Subject 4
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Matematikk for trinn 5-10 i grunnskolen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMT1100 Matematikk, emne 1.

Sentralt i emnet er arbeid med ulike sider av geometri og måling. I den sammenheng arbeides det også med utvikling av matematisk språk og tenkning med vekt på bevis og matematisk teoribygging. I dette emnet fordyper studenten seg i noen av de matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaene fra matematikk 1. Blikket er mer rettet mot forskning enn i matematikk 1. En vesentlig del av dette emnet er å gjennomføre et utviklingsarbeid.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10
  • har kunnskap om matematiske læring- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
  • har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og ulike syn på læring av matematikk
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen og i videregående skole og om overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
  • har kunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer og om matematisk teoribygging
  • har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
  • har kunnskap om metoder innenfor matematikkdidaktisk forsking

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
  • kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
  • kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser
  • kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen praksis
  • kan arbeide teoriforankret og systematisk med å forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker

Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
  • kan delta og bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis

Innhold

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen er 4 timer eksamen under tilsyn

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) deltid for nærmere informasjon.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet med FoU-oppgaven er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.

Undervisningen i emnet skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet. Sentrale temaer for denne undervisningen er

  • utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
  • seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
  • forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
  • skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket

Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom en systematisk og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt pensum og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.

FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 4.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før FoU-oppgaven kan leveres til sensur:

  • Innlevering av et notat på 400 ord +/- ti prosent om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
  • Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord +/- ti prosent.
  • Individuell skriftlig prøve under tilsyn på OsloMet, om geometri, måling og bevis og teoribygging i matematikk. Ingen hjelpemidler. Varighet: 3 timer.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse knyttet til FoU-oppgaven:

  • Deltakelse på undervisning om utdanningsvitenskap og metode, forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
  • Deltakelse på undervisning i akademisk skriving og IKT.
  • Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
  • Deltakelse på delingskonferanse med eget framlegg og respons på medstudenters framlegg.

Mer om krav til deltakelse i undervisningen er beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell FoU-oppgave med omfang på 7000 ord +/- ti prosent leveres elektronisk innen oppgitt frist. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på høgskolens læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.

Ny/utsatt eksamen

Ved ikke-bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen i Emne 4 er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har bred forståelse for skolens samfunnsmandat i det helhetlige opplæringsløpet
  • har inngående kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglig bredde i eget programområde og kjenner til HMS-arbeid i aktuelle organisasjoner
  • har inngående kunnskap om samfunnets behov for relevant kompetanse i de ulike yrker og i forhold til teknologisk utvikling og det grønne skiftet
  • har kunnskap om læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om entreprenørielle læreprosesser, nytenkning, kreativitet og innovasjon
  • har kunnskap om barn og unges oppvekstmiljø, og om ungdom i vanskelige situasjoner, deres rettigheter, hjelpeapparat og læreres plikt til å melde fra
  • kjenner til utviklings- og endringsarbeid i skolen og skolen som en lærende organisasjon
  • har kunnskap om ulike forskningsmetoder

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sine pedagogiske, yrkesdidaktiske, og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets og arbeidslivets utviklings- og endringsbehov og holde seg oppdatert
  • kan involvere lokalt arbeidsliv, samfunnsliv og kulturliv i opplæringen og bidra til relevans og yrkesretting av fagene i samarbeid med andre faglærere
  • kan lede læringsprosesser som ivaretar elevmedvirkning i demokratiske læringsfellesskap
  • kan tilrettelegging for vurderingspraksis som bidrar til at eleven kan reflektere over egen og andres læring
  • kan legge til rette for likestilling, likeverd og en bærekraftig yrkesutdanning
  • behersker relevante arbeidsprosesser og reflekterer over egen yrkesutøvelse og kan videreutvikle denne under veiledning
  • kan gjennomføre systematisk forsknings og yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid tilknyttet egen praksis med sikte på å forbedre den
  • behersker bruk av faglitteratur og forholder seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende pedagogiske og didaktiske teorier knyttet til yrkesutøvelse som lærer på 8.-13. trinn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap ved å samarbeide med interne og eksterne aktører til beste for elevens læring og utvikling
  • er seg bevisst at gode læringsfelleskap handler om lærerens ansvar for kvaliteten på relasjonsbygging mellom elever, lærere og foresatte
  • kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/ virksomhet.
  • kan legge til rette for egen, og elevenes danning i et demokratisk og globalt samfunn
  • kan vise innsikt i og evne til kritisk analyse, samt utforming og iverksettelse av læreplaner
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre og kan ta selvstendige og begrunnede valg i sin profesjonelle praksis basert på evidens- basert praksis
  • har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens kompetansebehov i skole, arbeids- og samfunnsliv.

Vurderingsuttrykk

I tillegg til forelesninger, vil det bli gjennomført gruppediskusjoner, gruppearbeid, seminarer, studentforedrag, øvelser og arbeid med case. Seminarbasert arbeid vil bli gjennomført for å belyse pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og forskningsmetoder. På seminarene vil studentene presentere og drøfte sitt arbeid med hverandre og faglærer. Studentene må bruke tid utover undervisningstiden til selvstudier, gruppe- og kollokviearbeid. Studentene kan få ansvar for å legge fram dagsaktuelle saker fra media, koblet til det faglige innholdet i fordypningen.

I løpet av studiet skal studentene (enkeltvis eller i mindre grupper) gjennomføre en observasjonspraksis på fire til fem dager i barnehager med ulik organisering av det pedagogiske tilbudet, og med fokus på inkluderende prosesser. Aktuelle problemstillinger skal belyses gjennom observasjonsmaterialet fra barnehagene og bearbeides i grupper med utgangspunkt i pensumlitteratur og selvvalgt litteratur.

IKT (Informasjonsteknologi) brukes aktivt i læringsprosessene.

Veiledet praksisopplæring

Praksisopplæringen i sjuende semester er veiledet og består av fem dager veiledet praksisopplæring i tilknytning til valgt fordypningsstudium.

Fravær fra praksisopplæringen i emnet må være tatt igjen innen utgangen av høstsemesteret. Praksislærer vurderer praksisopplæringen til bestått eller ikke bestått.

Mer informasjon om praksisstudier finnes i programplanen og på nettsiden med informasjon om praksis samt i dokumentet "Praksisoppgaver", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.

Sensorordning

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

  • En skriftlig gruppeoppgave (4-6 studenter) på 1500 ord +/- 10%. Problemstilling skal knyttes til temaer og litteratur knyttet til bolken «overordnete perspektiver».
  • Et muntlig gruppeframlegg (4-6 studenter) med utgangspunkt i den skriftlige gruppeoppgaven; framlegget presenteres og drøftes med studenter og faglærere, omfang omlag 30 min.
  • Fagseminarer - individuelt muntlig framlegg med utgangspunkt i oppgitt tema som presenteres for og drøftes med studenter og faglærere, omfang om lag 20 min.
  • Refleksjonsnotat i forbindelse med praksis i barnehage på 400 ord +/-10%

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

  • To til tre ekskursjoner til ulike institusjoner.
  • Deltakelse i seminar om praksis i barnehage
  • Tre gruppearbeid med dokumentasjon knyttet til undervisning og forelesninger i hovedtemaene

Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).