EPN-V2

MFAGL4200 Praktisk estetisk prosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical aesthetic project
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger særlig på grunnemne i samfunnsvitenskapelig metode på bachelornivå, samt grunnemne i statistisk metode. Emnet er et obligatorisk fellesemne i hovedprofilen strategi, organisasjon og ledelse.

Kurset starter med en innføring i vitenskapsteori og ulike vitenskapsteoretiske posisjoner. Forskningsprosessen fra A til Å blir også gjennomgått. Formuleringer av problemstillinger blir diskutert i forhold til tidligere forskning, teori og metode. Forskjeller mellom kvalitative og kvantitative data blir beskrevet og ulike anvendelser skissert. Forskningsetikk, litteratursøk og gyldighetskriterier (reabilitet og validitet) tas også opp.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om relevante design-, kunst- og håndverksfaglige teorier og metoder
  • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk
  • har inngående kunnskap om teknikk og materialer innen selvvalgt tema
  • har kunnskap om hvordan å gjennomføre, dokumentere, presentere og formidle egen praktisk-estetisk undersøkelse

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende metoder for praktisk-estetisk utforskning og kunstnerisk utviklingsarbeid
  • kan avgrense, planlegge, gjennomføre og dokumentere en større praktisk-estetisk undersøkelse.
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske problemstillinger
  • kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • kan gjennomføre analyser i egen praktisk estetisk undersøkelse og bidra til kunnskapsutvikling og nytenkning
  • kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer i praktisk-estetiske undersøkelser

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består i forelesninger, workshops og seminar. Det gis individuell veiledning. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • en plan for presentasjon og visning av eget prosjekt med faglige begrunnelser. Presentert for medstudenter og lærer.
  • Minimum 80% deltagelse på utvalgte læringsaktiviteter. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.

Vurdering og eksamen

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, gruppearbeid, studentpresentasjoner og individuell veiledning. Sentralt i emnet er gruppearbeidet der studentene skal bli kjent med de ulike trinnene i et forskningsprosjekt. Øvelsene skal gi studentene grunnlag for å planlegge og gjennomføre empiriske undersøkelser.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Eksamen i emnet består av to deler:

1) Prosjektbeskrivelse, det vil si en plan for et mulig forskningsprosjekt, for eksempel som et forarbeid til masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Prosjektbeskrivelsen skal være på 10-15 sider og teller 60 % av karakteren i emnet. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

2) Skoleeksamen på 4 timer. Denne teller 40 % av karakteren i emnet.

Både prosjektbeskrivelse og skoleeksamen må være bestått for å bestå emnet. Ved gjentak av eksamen kan man ta opp hver av delene separat. Det er ikke nødvendig å ta begge delene på nytt.