Programplaner og emneplaner - Student
M5GPE1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedagogy, Subject 1
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Marianne Buen Sommerfeldt og Hilde Anette Aamodt
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- har inngående kunnskap om sentrale kunnskapsdiskurser i barnevern og andre velferdsfelt, og om ulike kriterier for kunnskapsbasert praksis og
- har avansert kunnskap om barnevernets heterogene kunnskapsgrunnlag og forståelse for relevansen av teoretisk perspektiv for profesjonell praksis
- har inngående kunnskap om teoretiske forståelser av barn og barndom, kategoriseringsprosesser i barnevernets hverdagspraksiser
- har avansert kunnskap om barns rett til deltakelse og beskyttelse, og betydningen av barn som deltakere i hverdagsliv og i barnevernets profesjonelle praksiser
- har avansert kunnskap om ulike perspektiver på barns utvikling
- har spesialisert kunnskap og innsikt i forskning om omsorgsvurderinger, og betydningen av en helhetlig forståelse av barn og foreldre
- har avansert kunnskap om hvordan omsorgssvikt og overgrep oppstår og kommer til uttrykk på forskjellige måter hos barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver på familiearbeid og miljøterapi i og utenfor institusjon
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og forholde seg kritisk til barnevernets implisitte og eksplisitte kunnskapsgrunnlag for å fatte beslutninger og utforme tiltak til barnets beste
- analysere faglige problemstillinger knyttet til barns og familiers situasjon i en samfunnsmessig kontekst
- forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og gjennomføre helhetlige omsorgsvurderinger ved å analysere og vurdere barnets beste i lys av aktuelle teorier og metoder
- samarbeide med barn og foreldre og andre tjenester ved innhenting av informasjon og vurdering av tiltak
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende kunnskap og ferdigheter om barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i barnevernsarbeid, både med barn, unge og familier, samarbeidspartnere og til allmennheten
- forholde seg kritisk og analytisk til eksplisitt og implisitt teori, tiltak og metoder i barnevernets praksis
Innhold
Emne 1 består av følgende temaer medundertemaer:
Tema 1: Lærerrollen
- sentrale læreroppgaver
- læreridentitet
- profesjonelle samtaler
- observasjon i klasserommet
Tema 2: Didaktikk
- lærerplanen
- planlegging av undervisning
- klasseledelse og læringsmiljø
Tema 3: Skolens samfunnsmandat
- demokratisk kompetanse
- elevens rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Tema 4: Elevens utvikling og læring
- teorier om læring og utvikling
- grunnleggende ferdigheter
- læringsstrategier
- motivasjon og mestring
Tema 5: Livssynsmangfold
- sentrale religioner og livssyn i Norge
- norsk livssynshistorie
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En skriftlig gruppeoppgave der studentene arbeider med pensumtekster. Arbeidskravet skal ha et omfang på 4-5 sider. Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Studentene er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag i gruppeoppgaven.
Formålet med arbeidskravet er å øke studentenes innsikt i emnets faglige perspektiver, samt oppøve ferdigheter i faglige diskusjoner.
Dersom oppgaven oppgaven ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen på 72 timer. Besvarelsen skal ha et omfang på 10 sider (+- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.