EPN-V2

M5GPE1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogy, Subject 1
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Marianne Buen Sommerfeldt og Hilde Anette Aamodt

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • har inngående kunnskap om sentrale kunnskapsdiskurser i barnevern og andre velferdsfelt, og om ulike kriterier for kunnskapsbasert praksis og
  • har avansert kunnskap om barnevernets heterogene kunnskapsgrunnlag og forståelse for relevansen av teoretisk perspektiv for profesjonell praksis
  • har inngående kunnskap om teoretiske forståelser av barn og barndom, kategoriseringsprosesser i barnevernets hverdagspraksiser
  • har avansert kunnskap om barns rett til deltakelse og beskyttelse, og betydningen av barn som deltakere i hverdagsliv og i barnevernets profesjonelle praksiser
  • har avansert kunnskap om ulike perspektiver på barns utvikling
  • har spesialisert kunnskap og innsikt i forskning om omsorgsvurderinger, og betydningen av en helhetlig forståelse av barn og foreldre
  • har avansert kunnskap om hvordan omsorgssvikt og overgrep oppstår og kommer til uttrykk på forskjellige måter hos barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver på familiearbeid og miljøterapi i og utenfor institusjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og forholde seg kritisk til barnevernets implisitte og eksplisitte kunnskapsgrunnlag for å fatte beslutninger og utforme tiltak til barnets beste
  • analysere faglige problemstillinger knyttet til barns og familiers situasjon i en samfunnsmessig kontekst
  • forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og gjennomføre helhetlige omsorgsvurderinger ved å analysere og vurdere barnets beste i lys av aktuelle teorier og metoder
  • samarbeide med barn og foreldre og andre tjenester ved innhenting av informasjon og vurdering av tiltak

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende kunnskap og ferdigheter om barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i barnevernsarbeid, både med barn, unge og familier, samarbeidspartnere og til allmennheten
  • forholde seg kritisk og analytisk til eksplisitt og implisitt teori, tiltak og metoder i barnevernets praksis

Innhold

Emne 1 består av følgende temaer medundertemaer:

Tema 1: Lærerrollen

  • sentrale læreroppgaver
  • læreridentitet
  • profesjonelle samtaler
  • observasjon i klasserommet

Tema 2: Didaktikk

  • lærerplanen
  • planlegging av undervisning
  • klasseledelse og læringsmiljø

Tema 3: Skolens samfunnsmandat

  • demokratisk kompetanse
  • elevens rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Tema 4: Elevens utvikling og læring

  • teorier om læring og utvikling
  • grunnleggende ferdigheter
  • læringsstrategier
  • motivasjon og mestring

Tema 5: Livssynsmangfold

  • sentrale religioner og livssyn i Norge
  • norsk livssynshistorie

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En skriftlig gruppeoppgave der studentene arbeider med pensumtekster. Arbeidskravet skal ha et omfang på 4-5 sider. Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Studentene er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag i gruppeoppgaven.

Formålet med arbeidskravet er å øke studentenes innsikt i emnets faglige perspektiver, samt oppøve ferdigheter i faglige diskusjoner.

Dersom oppgaven oppgaven ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen på 72 timer. Besvarelsen skal ha et omfang på 10 sider (+- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.