EPN-V2

MGMT5100 Matematikk og matematikkdidaktikk 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics and Mathematics Education 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7 med steinerpedagogikk
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det blir nytta to interne sensorar. Ein tilsynsynsensor er tilknytta emnet.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Språk er grunnleggande for tenking og handling, og er sentral i danning av mennesket og i formidling. Emne 1 gir systematisk kunnskap om å forstå og formulere samanhengar mellom språk og læring, og øvingar i å grunngje og nytte denne kunnskapen inngåande og kritisk. Ulike skrivehandlingar blir sett i samanheng med sentral teoretisk kunnskap og funksjonelle didaktiske perspektiv for å skape situasjonar for læring i ulike meiningsberande kontekstar.

  • Språket som system og språket i bruk
  • Norsk språk i eit historisk og kontrastivt perspektiv
  • Språkutvikling og språklæring (særleg knytt til metaspråkleg medvit og skriveutvikling)
  • Nynorsk og bokmål
  • Språkdidaktikk, nynorsk- og bokmålsdidaktikk
  • Elevtekstanalyse og -vurdering
  • Skrivestrategiar og teoriar om skriving
  • Retorikk (knytt til skriving)
  • Språkhistorie, talemål og språkleg variasjon

Innhold

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeids- og undervisningsformer

Bakgrunnen for valg av studiets innhold er digitale mediers betydning for samfunnsutviklingen ved at de i tiltagende grad blir anvendt til formidling innen ulike fag- og yrkesområder. Tema er ulike digitale presentasjonsformer for at studentene skal kunne anvende og utvikle disse. Emnet fokuserer på kunnskapsområdene kultur og samfunn, kommunikasjon i digitale medier, digitale designprosesser og utviklingsarbeid.

Innhold:

  • Visuell kommunikasjon og interaktiv formidling.
  • Digitale medier og verktøy.
  • Utviklingsarbeid i digitale medier.
  • Eksportering og utskriftsmuligheter i digitale medier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se fagplanen.

Vurdering og eksamen

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

Felles i temaene Fysikk 1-2, Kjemi 1-2, Jorda 1 og Kropp og helse 1-2:

  • Individuell praktisk prøve i laboratorieteknikker og praktisk arbeid (inntil 30 minutter)

I temaet Jorda 1-2:

  • Individuell test i arter og objekter (20 minutter)

Aktiviteter med obligatorisk deltakelse

Fordi det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid i naturen på egen hånd er det knyttet 100 % deltakelse til feltkurset. Dersom studenten har gyldig fravær fra feltkurset, vil det bli tilrettelagt for ny gjennomføring.

I temaet Jorda 1-2:

  • Feltkurs med for- og etterarbeid i Oslo-området uten overnatting (omfang 3-4 dager).

Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamensform

Eksamen består av en 4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Vurderingsuttrykk

Ingen arbeidskrav.

Sensorordning

Eksamen består av:

  • En prosjektoppgave bestående av en skriftlig og en praktisk del. Praktisk del utføres individuelt eller i gruppe. Skriftlig del utføres individuelt.

Prosjektoppgaven fokuserer på teoretisk forståelse og praktisk anvendelse av kunnskaper, ferdigheter og holdninger som studentene har opparbeidet seg gjennom studiet.

Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • Kunnskap om og ferdighet i å planlegge og utforme to digitale formidlingsressurser.
  • Kunnskap om digitale mediers påvirkning på kommunikasjon, kultur og samfunn.
  • Evne til å vurdere bruk av visuelt språk og visuelle virkemidler i digitale medier.
  • Analyse og kritiske betraktninger knyttet til problemstillingen i prosjektoppgaven.

Eksamensresultatet kan påklages.