Programplaner og emneplaner - Student
MGMT5100 Matematikk og matematikkdidaktikk 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics and Mathematics Education 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7 med steinerpedagogikkGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGMT4100 Matematikk og matematikkdidaktikk 1.
Emnet Matematikk og matematikkdidaktikk 3 omhandler ulike kritiske perspektiver på matematikkfaget. Vi ser faget ut fra et flerkulturelt perspektiv, demokratisk perspektiv og likestillingsperspektiv. Matematikkens rolle i samfunnet og matematikkfagets rolle i skolen belyses. Studentene fordyper seg i temaet modellering. I løpet av emnet utvikler studentene en prosjektskisse og gjør en litteraturgjennomgang rettet mo
Forkunnskapskrav
Se fagplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i matematikk og matematikkdidaktikk
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og etikk
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og sammenfatte forskning på et avgrenset område
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler matematikkfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Innhold
None.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
- Studenten skal delta i drøfting av fagstoff i minst seks seminarøkter. I minst tre av disse skal studenten individuelt eller i gruppe legge fram og drøfte et oppgitt fagstoff, tidsramme om lag 20 minutter per gang.
- Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
- Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 %.
-
En innleveringsoppgave i gruppe (med et omfang på 5-10 sider) knyttet til det matematikkfaglige innholdet i emnet.
Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravene vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven. For å sikre at studenten utvikler «profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til modellering», som én av læringsutbyttebeskrivelsene foreskriver, må studenten gjennomføre et modelleringsrelatert arbeid.
Vurdering og eksamen
Skriftlig, individuell hjemmeeksamen over fem dager, omfang 3200 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
This course has two options. One is for students to write a literature review for their master thesis. The other option is to be a research assistant getting research training. Both are described below.
Literature Review
The aim is to let students make a literature review for their master thesis. The literature review can be a part of the introduction of the thesis or a thesis as a literature review. During the seminars students learn to reflect on searching for literature, to make a critical evaluation, interpretation and summary of the research that provides a "State of the art" about the topic (research question) of the student’s own master thesis. This helps the student to write an introduction to the master thesis that answers "What do we know about this topic?" and "What does my study add to existing knowledge?". The introduction chapter will also help the student to lay the ground for how to discuss the results in relation to previous research. If the student writes a thesis as a literature review, this project also gives the student additional knowledge to choose what kind of literature review the student wants to make.
Lectures are in English, but students coming from a Norwegian spoken program can speak and write Norwegian.
Research Training
The main purpose of this option is for the student to gain research experience through pedagogical interaction with a professional researcher or faculty. As a research assistant, the student will perform a defined and limited research task under supervision. Through empirical studies and theoretical reflection, the student gain insight and skills, enabling the student to undertake research tasks of a scientific standard.
The student will be participating in a project on a relevant research topic as a research assistant at the Faculty of Social Sciences or the Centre for Welfare and Labour Research (SVA).
Call for research assistant must be given by Qualified supervisors at the Faculty of Social Sciences or the Centre for Welfare and Labour Research (SVA). The supervisor decides who will be the research assistants, based on the student's application and previous qualifications. Students can motivate potential supervisors to call for research assistants of this kind.
If others than the assistant is going to use the work the assistant has produced through the course, the assistant must be credited for the work. The use of the work by others than the assistant, however, cannot be closely related to the analytical framework of the assistant’s thesis unless it is published after the assistant has submitted the thesis.