EPN-V2

MGEN5100 Engelsk og engelskdidaktikk 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
English and English Subject Pedagogy 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGEN4100 Engelsk og engelskdidaktikk 1.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om begynneropplæring (trinn 1-7)
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan på avansert nivå anvende prinsipp for læringsorientert vurdering i engelskfaget og slik bidra til at elvene lærere å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankret i avansert kunnskap (trinn 1-7)
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler engelskfagets didaktikk.

Generell kompetanse

  • Studenten
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra ti utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Innhold

Ingen hjelpemidler tillatt.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsspråk: Norsk

Utøvelse av radiografyrket forutsetter grunnleggende kunnskap om strålefysikk og atomfysikk. Sentralt i emnet er oppbygging, virkemåte og anvendelse av røntgenapparatur. Emnet gir en grundig introduksjon i strålefysikk, dannelse av røntgenbildet og faktorer som påvirker dette. Emnet gir også en introduksjon til radiografers arbeidsmåter, strålevern, radiografiens historie samt en innføring i etikk og kommunikasjonsteorier. I tillegg gir emnet en innføring i kunnskapsbasert praksis, forvaltning og folkehelse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten må være tatt opp på studiet.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forståelse for radiografprofesjonens historie og dagens profesjonsutøvelse nasjonalt og internasjonalt
  • har kjennskap til relevante lover og forskrifter for helsepersonell, herunder strålevernloven
  • har kjennskap til sentrale psykologiske teorier og psykologiens betydning i møte med pasienter
  • kan beskrive radiografers arbeidsmåter og hva som kjennetegner radiograffaglig arbeid
  • kan gjøre rede for hovedprinsipper ved pasientkommunikasjon
  • har kjennskap til etiske teorier og yrkesetiske retningslinjer for radiografer
  • har kjennskap til kunnskapsbasert praksis og kunnskapsbasert arbeidsmetode
  • har kjennskap til FNs bærekraftsmål og faktorer som påvirker folkehelse
  • kan kritisk vurdere helsepåstander i media
  • kan forklare begrepet ioniserende stråling
  • kan forklare dannelsen av elektromagnetisk stråling og partikkelstråling
  • kan forklare røntgenspekteret på konvensjonell røntgen og mammografi
  • kan beskrive vekselvirkninger mellom røntgenstråler og vev/materie
  • kan forklare begrepet stråledoser
  • kan beskrive komponenter i et konvensjonelt røntgenapparat, dets oppbygging og virkemåte
  • kan forklare hvordan stråling detekteres
  • kan forklare og beskrive oppbyggingen av digitale bilder
  • kan forklare faktorer som har innvirkning på bildekvaliteten
  • kan forklare forholdet mellom optimal bildekvalitet og stråledose
  • kan beskrive ulike organers strålefølsomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • håndtere forsvarlig bruk av røntgenutstyr med hensyn til strålingsrisiko
  • identifisere elementene i et røntgenlaboratorium
  • forklare og anvende ulike typer filter, raster og plassering av disse i røntgenapparatet
  • utføre enkel postprosessering
  • anvende et røntgenlaboratorium
  • gjennomføre enkle systematiske litteratursøk

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår grunnleggende strålefysikk relatert til ioniserende stråling
  • forstår de grunnleggende prinsippene innen strålevern
  • har grunnleggende forståelse for nødvendigheten av god kommunikasjon, omsorg og ivaretakelse av pasient tilknyttet bildediagnostiske undersøkelser

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, skriftlige arbeider og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.

Vurderingsuttrykk

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i ferdighetstrening, gruppearbeid og seminarer
  • Innlevert rapport fra ferdighetstrening etter gitte kriterier
  • Praktisk test i grunnleggende fysikk i gruppe på 2- 3 studenter, inntil 15 minutter. Testen gjennomføres i øvings-/ferdighetsavdelingen etter gitte kriterier

Sensorordning

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer