Programplaner og emneplaner - Student
MGMU4200 Musikk og musikkdidaktikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Music and Music Education 2
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Del 1 Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.
Del 2 Prosjektarbeid i gruppe på tre til fem studenter og som teller 30 prosent. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes. Mulighet for individuell karaktersetting hvis ulik arbeidsinnsats kan dokumenteres, eller ulikt kunnskapsnivå om rapportens innhold fremgår av presentasjonen.
Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.
Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.
Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studentene skal kunne få bestått emnet.
Ved en eventuell og ny utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
Forkunnskapskrav
Eksamensdel 1: Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Eksamensdel 2: Alle.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i musikk og musikkdidaktikk
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i musikk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i musikk
Ferdigheter
Studenten
- kan på avansert nivå anvende prinsipper for musikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler musikkfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
- har profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til musikkfaget
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen
Innhold
Ved siden av undervisningen i musikkdidaktikk, som er gjennomgående i alle tre emner, får studentene i dette semesteret også et fordypningskurs i musikkteknologi med arrangering og komponering, samt undervisning og veiledning i forbindelse med skolekonsertprosjektet. Studenter på programmet masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap skal i dette semesteret også levere skisse til masteroppgaven.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Planlegging og gjennomføring av skolekonsert (med publikumsdeltakelse) i grupper. Konsertens innhold skal speile emnets fire temaområder og begrunnes gjennom pensumlitteraturen i et notat på 400-800 ord. Tidsramme for konserten: 35 minutter.
- Individuelt komponere et stykke musikk ved hjelp av digitale verktøy. Varighet 3-5 minutter. Nærmere beskrivelse og formelle krav til oppgaven vil bli gitt sammen med oppgaveteksten.
Merknad:
For studenter på programmet master i skolerettet utdanningsvitenskap må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:
- Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem arbeidsdager, omfang 3000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.