Programplaner og emneplaner - Student
MGEN4200 Engelsk og engelskdidaktikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- English and English Subject Pedagogy 2
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)
Mat og helse står sentralt i bærekraftsutfordringene verden står overfor. Matproduksjon bidrar til globale miljø- og klimautfordringer og usunt kosthold er blant de største årsakene til sykdomsbyrden både i Norge og globalt. De forente nasjoners (FNs) mål for bærekraftig utvikling er en global felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. For å kunne bidra til å nå bærekraftsmålene, kreves det fagfolk som har kunnskap både om utfordringene og mulige løsninger både lokalt og globalt.
I dette emnet får studentene innsikt i de globale bærekraftsmålene, og FN-systemet som en ledende aktør for å nå målene. Emnet fokuserer på hvordan ulike matsystemer og ulike produksjonsformer påvirker miljø, matsikkerhet og helse. Videre legges det vekt på hvordan en menneskerettighetsbasert tilnærming kan benyttes for å nå bærekraftsmålene og hvordan retten til mat og til helse kan fremmes som en del av internasjonale menneskerettigheter og hvilke forpliktelser staten har.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Emnet tilbys også som enkeltemne, der studenten må ha bachelorgrad eller tilsvarende innen helse- og sosialfag, folkehelse eller idrettsfag. Det stilles ikke karakterkrav C til enkeltemneopptak.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk med vekt på språk, språkbevissthet, kultur og identitet
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk innen flerspråkstilegnelse og flerkulturelle temaer
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om arbeid i flerspråklige og flerkulturelle klasserom
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen flerspråkstilegnelse og flerkulturelle temaer og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler engelskfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Innhold
Engelsk og engelskdidaktikk 2 legger til rette for at studentene får utvikle avansert kunnskap om engelskfaget i det flerspråklige og flerkulturelle klasserommet, med særlig vekt på elevmangfold, lærerens egen språkbevissthet og det engelske språkets plass globalt og i norsk skole. I arbeid med tekst legges det vekt på språk, kultur og identitet.
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Muntlig presentasjon av prosjektoppgave i plenum (individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter)
- En hverandrevurdering (individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter) etter nærmere gitte kriterier
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Prosjekteksamen (individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter), i form av en rapport (maks 2500 ord). For grupper gis det samlet eksamenskarakter til gruppa.
Emnet gjennomføres på engelsk og eksamensoppgaven gis på engelsk. Eksamen kan besvares på engelsk, norsk (bokmål/nynorsk), svensk eller dansk.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Hver besvarelse vurderes av en sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Vurderingsuttrykk
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Emnet tilbys også som enkeltemne, der studenten må ha bachelorgrad eller tilsvarende innen helse- og sosialfag, folkehelse eller idrettsfag. Det stilles ikke karakterkrav C til enkeltemneopptak.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.