EPN-V2

MGKP4201 Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Education Subject Pedagogy 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.

Læringsutbytte

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En skriftlig gruppeoppgave der studentene arbeider med pensumtekster. Arbeidskravet skal ha et omfang på 4-5 sider. Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Studentene er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag i gruppeoppgaven.

Formålet med arbeidskravet er å øke studentenes innsikt i emnets faglige perspektiver, samt oppøve ferdigheter i faglige diskusjoner.

Dersom oppgaven oppgaven ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Innhold

All læring i kroppsøving er preget av kroppslig erfaring. Det legges derfor vekt på teoretiske perspektiv

som drøfter forholdet mellom kropp og læring. Emnet belyser også kroppens sentrale betydning i

identitetsarbeid, og det fokuseres på hvordan kroppsøvingsundervisningen kan tilpasses alle elevers

forutsetning og behov. I denne sammenheng diskuteres det hvordan kroppsøvingsfaget kan tilpasses et

samfunn preget av mangfold.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen på 72 timer. Besvarelsen skal ha et omfang på 10 sider (+- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

Marianne Buen Sommerfeldt og Hilde Anette Aamodt

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for

oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.