Programplaner og emneplaner - Student
M5GPE4100 Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedagogy 2, Subject 1
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Gradert skala A-F.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet omfatter klinisk ernæring i helsetjenesten. Studenten lærer hvordan man kan ta kostanamnese og sette sammen en god kostholdsplan for ulike bruker og pasientgrupper. I denne sammenheng blir ulike typer spesialkost og næringstilskudd diskutert. Studenten får også innføring i regler og lovverk rundt praktisk ernæringsarbeid, inkludert ulike faggruppers rolle innen dette arbeidet
Innhold
Emnet består i hovedsak av praktiske øvelser, veiledning og faglig dialog om tolking til og fra tegnspråk i ulike kontekster. Emnet inneholder også en introduksjon til ulike tolkeformer for kombinert syns- og hørselshemmede, inkludert grunnleggende ledsaging og beskrivelse.
Det legges stor vekt på egeninnsats i og utenom undervisningen.
Emnet må ses i sammenheng med praksis og emnene Profesjonskunnskap og etikk i arbeid med språk (TEGN2300), og Introduksjon til skrivetolking (TEGN2130)
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for og diskutere hvordan sentrale ernæringsutfordringer behandles med kost i utvalgte bruker- og pasientgrupper
- kan vurdere behovet for, og sammenlikne, ulike typer spesialkost og næringstilskudd
- kan gjøre rede for hvordan virkning av enkelte medikamenter kan påvirke ernæringsstatus, og omvendt
Ferdigheter
Studenten
- kan ta en kostanamnese og vurdere ernæringsstatus
- kan gi tilpassede kostråd for ulike grupper
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre rede for og diskutere etiske aspekter rundt kostbehandling ved sykdom
- har rolleforståelse i tverrfaglig praktisk ernæringsarbeid og kan samarbeide med klinisk ernæringsfysiolog og annet helsepersonell
Vurdering og eksamen
Emnet inkluderer synkrone hybride webseminarer, i tillegg til asynkron selvstudium. Undervisnings- og læringsformene vil omfatte studentaktive arbeidsformer, og en kombinasjon av forelesninger og gruppearbeid, samt reelle casebaserte lærings- og digitale læringsverktøy. Det forventes at studenten tar ansvar for å være oppdatert på aktiviteter og faglig innhold i læringsplattformen.
Hjelpemidler ved eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Sette sammen et kosthold til selvvalgt gruppe - omfang 1000 ord ( +/- 10%)
Vurderingsuttrykk
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, (flervalgsoppgaver og fritekstsvar). Varighet 1 (en) time.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.