EPN-V2

M5GPE4100 Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogy 2, Subject 1
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Fagplan

Gradert skala A-F.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet omfatter klinisk ernæring i helsetjenesten. Studenten lærer hvordan man kan ta kostanamnese og sette sammen en god kostholdsplan for ulike bruker og pasientgrupper. I denne sammenheng blir ulike typer spesialkost og næringstilskudd diskutert. Studenten får også innføring i regler og lovverk rundt praktisk ernæringsarbeid, inkludert ulike faggruppers rolle innen dette arbeidet

Innhold

Emnet består i hovedsak av praktiske øvelser, veiledning og faglig dialog om tolking til og fra tegnspråk i ulike kontekster. Emnet inneholder også en introduksjon til ulike tolkeformer for kombinert syns- og hørselshemmede, inkludert grunnleggende ledsaging og beskrivelse.

Det legges stor vekt på egeninnsats i og utenom undervisningen.

Emnet må ses i sammenheng med praksis og emnene Profesjonskunnskap og etikk i arbeid med språk (TEGN2300), og Introduksjon til skrivetolking (TEGN2130)

Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for og diskutere hvordan sentrale ernæringsutfordringer behandles med kost i utvalgte bruker- og pasientgrupper
  • kan vurdere behovet for, og sammenlikne, ulike typer spesialkost og næringstilskudd
  • kan gjøre rede for hvordan virkning av enkelte medikamenter kan påvirke ernæringsstatus, og omvendt

Ferdigheter

Studenten

  • kan ta en kostanamnese og vurdere ernæringsstatus
  • kan gi tilpassede kostråd for ulike grupper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjøre rede for og diskutere etiske aspekter rundt kostbehandling ved sykdom
  • har rolleforståelse i tverrfaglig praktisk ernæringsarbeid og kan samarbeide med klinisk ernæringsfysiolog og annet helsepersonell

Vurdering og eksamen

Emnet inkluderer synkrone hybride webseminarer, i tillegg til asynkron selvstudium. Undervisnings- og læringsformene vil omfatte studentaktive arbeidsformer, og en kombinasjon av forelesninger og gruppearbeid, samt reelle casebaserte lærings- og digitale læringsverktøy. Det forventes at studenten tar ansvar for å være oppdatert på aktiviteter og faglig innhold i læringsplattformen.

Hjelpemidler ved eksamen

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Sette sammen et kosthold til selvvalgt gruppe - omfang 1000 ord ( +/- 10%)

Vurderingsuttrykk

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, (flervalgsoppgaver og fritekstsvar). Varighet 1 (en) time.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.