EPN-V2

Bachelor Programme in Business Administration and Economics Programme description

Programme name, Norwegian
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Valid from
2017 FALL
ECTS credits
180 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon er et 3-årig studium som tilbys på fulltid over 3 år (180 studiepoeng).

Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon har felles opptak med bachelorstudiet i regnskap og revisjon og bachelorstudiet i Facility Management. Hele første studieår er felles for disse tre bachelorstudiene og består av generelle økonomisk-administrative emner. Innen 1. mars i første studieår velger studentene hvilket av de tre studiene de skal fortsette på, og studiene skiller seg fra hverandre allerede fra andre studieår.

Bachelorgraden oppnås i samsvar med forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Fullført og bestått studium gir graden Bachelor i økonomi og administrasjon. På vitnemålet fremkommer det hvilken profil man har valgt.

Studenter som har gjennomført studiet vil ha grunnleggende kunnskaper innenfor det økonomisk-administrative fagområdet, og vil være kvalifisert for å gå direkte ut i arbeidslivet innen et bredt spenn av ulike stillinger både i privat og offentlig sektor.

Hovedmålene for studiet er å

  •  gi yrkeskompetanse innenfor det økonomiske og administrative fagfeltet i privat næringsliv, organisasjoner og offentlig sektor
  • kvalifisere for videre studier
  • være allmenndannende

 

 Studiet er opptaksgrunnlag til de fleste mastergradsstudier i økonomi og administrasjon i Norge. Det er også mulig å fortsette på masterstudier i utlandet. Studiets målgruppe er derfor både de som ønsker å oppnå yrkeskompetanse og gå direkte ut i arbeidslivet etter avsluttet bachelorstudium og de som ønsker å fortsette på masterstudier i økonomi og administrasjon for å oppnå siviløkonomtittel. Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon er også svært gunstig å kombinere med en rekke andre utdanninger.

Hvem gjelder programplanen og emneplanene for?

Denne programplanen gjelder for kullet tatt inn i 1. år høsten 2016. Studenter som har hatt permisjon skal som hovedregel fullføre studiet etter den planen som gjelder for det kullet de gjenopptar studiet sammen med. Studenter som kommer tilbake til en endret plan etter permisjonens utløp, må undersøke hvilke overgangsregler som tilbys for å få fullført studiet.

Det tas forbehold om endringer i programplanen, som følge av f.eks. forskriftsendringer. Endringer i pensum forekommer også, og vi anbefaler å vente med å kjøpe lærebøker til man har snakket med den enkelte foreleser. Emneplanene vedtas for ett studieår om gangen, slik at det vil være den nyeste emneplanen i emnet som gjelder ved førstkommende ordinære eksamen og påfølgende kontinuasjonseksamen.

Target group

Målgruppen for studiet er studenter som ønsker en bred og generell grunnutdanning i økonomi og administrasjon, og som har interesse for både økonomi, regnskap, strategi og organisasjonsfag. Det er en fordel å ha interesse for å benytte analytiske verktøy (metode) i problemløsning både innenfor de økonomiske og de administrative fagene. Studiet har en betydelig internasjonal orientering og det egner seg derfor godt for studenter som ønsker seg en internasjonal karriere.

Admission requirements

For å søke opptak til studiet kreves generell studiekompetanse. Det stilles ellers ikke krav om en spesiell fagkombinasjon fra videregående skole. Vårt emne i matematikk bygger på R1/S1 eller tilsvarende. Studenter som ikke har tilstrekkelige forkunnskaper i matematikk, tilbys et forkurs. Forkurset går parallelt med den øvrige undervisningen.

 Det kan også søkes opptak til studiet på grunnlag av realkompetanse. Kravet er at søkeren må være 25 år eller eldre i søknadsåret, ikke ha generell studiekompetanse, dokumentere minimum fem års fulltids yrkespraksis (inntil 2 av disse kan erstattes av ulønnet arbeid, organisasjonsarbeid eller liknende) innen saksbehandling/administrasjon fra offentlig eller privat sektor, samt dokumentere tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) og engelsk til å kunne gjennomføre studiet. I tillegg må søkeren dokumentere kunnskaper i matematikk på nivå med kravet som inngår i generell studiekompetanse eller tilsvarende. Se informasjon på nettsiden, blant annet når det gjelder krav til norsk- og engelskkunnskaper.

Learning outcomes

Gjennom det økonomisk-administrative studiet har kandidaten først og fremst tilegnet seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter innen det økonomisk-administrative fagområdet. Kandidaten har utviklet forståelse for økonomiske problemstillinger og har oppøvet sine ferdigheter til analytisk og kritisk tenkning. Hovedtyngden i studiet ligger på fagområdene bedriftsøkonomisk analyse, samfunnsøkonomi, strategi og ledelse.

 Gjennom studiet har kandidatene tilegnet seg kunnskap om hvordan beslutninger treffes på mikronivå innenfor private og offentlige organisasjoner med sikte på å koordinere bruken av knappe ressurser for å nå organisasjonens mål. Gjennom studiet oppnår også kandidatene innsikt i strukturelle prosesser i ulike typer av organisasjoner. I tillegg utvikler kandidatene forståelse for de samfunnsøkonomiske rammer som en mikroenhet arbeider innenfor og kan bedømme samfunnsmessige konsekvenser av sine beslutninger. De lærer seg også å handle innenfor juridiske, miljømessige og etiske rammer. Gjennom metodeemnene matematikk, statistikk og samfunnsvitenskapelig metode oppøver studentene ferdigheter slik at de kan gjennomføre grunnleggende analyser innenfor bedriftsøkonomi og samfunnsøkonomi. Analytiske verktøy og metode står også sentralt i de øvrige emnene.

Gjennom arbeid med individuelle innleveringer, gruppearbeid, diskusjoner, øvingsoppgaver og muntlige presentasjoner tilegner kandidaten seg de kunnskaper og ferdigheter som trengs for å planlegge og å gjennomføre prosjekter, enten alene eller i gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer.

Videre tilegner kandidatene seg nødvendig generell kompetanse for å kunne utveksle faglig funderte synspunkter og erfaringer med andre, samt bidra til utvikling av god praksis. Kandidaten kan i tillegg formidle sentralt fagstoff, skriftlig og muntlig. Gjennom studiet tilegner kandidaten seg også generell kompetanse til å fremme virksomheters nytenkning og innovasjonsarbeid.

Operasjonalisering av det totale læringsutbyttet er konkretisert i læringsutbyttebeskrivelsene for det enkelte emne.

Etikk

Kandidatene skal ha kunnskap om de grunnleggende etiske prinsipper og de sentrale etiske retningslinjer. De skal også ha kjennskap til sentrale problemstillinger rundt samfunnsansvar. De skal kunne bruke teori om samfunnsansvar forankret i etiske begreper, teorier og modeller for å identifisere og foreslå begrunnede løsninger på etiske og miljømessige problemstillinger. Videre skal kandidatene utvikle selvstendig kritisk tenkning som gir bevissthet om hvordan valg av teoretisk perspektiv påvirker håndtering av etiske dilemma.

Etikk og samfunnsansvar utgjør 5 studiepoeng i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon. Av emnet Markedsføring og etikk i 1. semester utgjør etikkdelen en selvstendig enhet på 3 studiepoeng, mens de resterende studiepoengene er integrert i undervisningen i andre emner hvor dette er direkte knyttet til temaer hvor det naturlig hører inn.

Content and structure

Studieplanen bygger på Plan for treårig bachelorstudium i økonomi og administrasjon vedtatt av det nasjonale rådet for økonomisk-administrativ utdanning (NRØA). * Det tas forbehold om tilstrekkelig påmelding til de enkelte emner. (tabell følger)

Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon består av emner innenfor bedriftsøkonomi, samfunnsøkonomi, administrasjon og metode. De to første studieårene er i hovedsak felles for alle, bortsett fra at studentene har 15 studiepoeng valgfrie emner. De resterende 105 studiepoengene er obligatorisk. I 3. studieår skal studentene velge profil. De velger blant: International Business, Bedriftsøkonomisk analyse, Strategi og ledelse eller Samfunnsøkonomi. Enkelte profilvalg vil styre hvilke valgfrie emner man kan velge i 2. studieår.

Studiet er bygget opp ut fra en klar faglig progresjon:

I bedriftsøkonomi kommer innføringsemnene først, dvs. regnskap, budsjettering og investering og finansiering. Disse etterfølges av økonomistyring som utgjør det siste emnet i de obligatoriske 30 studiepoengene i bedriftsøkonomi. I samfunnsøkonomi er mikroøkonomi I lagt til første semester, da moderne makroøkonomi metodisk bygger på mikroteori. De obligatoriske organisasjonsfagene består både av organisasjon og ledelse og av markedsføring og strategi. Strategi bygger på markedsføring og må derfor komme senere i studiet. Emnene organisasjonsteori og organisasjonspsykologi anses begge som innføringsemner i organisasjonsfaget. Studentenes kunnskaper og ferdigheter i metode er bygget opp systematisk: For å kunne beherske statistikk er det nødvendig med kunnskaper i matematikk. For å beherske samfunnsvitenskapelig metode må studentene ha kunnskaper og ferdigheter i statistikk. I tillegg er matematikk et verktøy for de økonomiske emnene og er derfor lagt tidlig i studieløpet.

Andre studieår

Studentene skal velge valgemner tilsvarende 15 studiepoeng i 2. studieår. Samtidig er det obligatorisk å ta minimum 7,5 studiepoeng i Professional English i løpet av bachelorstudiet, unntatt for studentene som tar profilen Samfunnsøkonomi i 3. år.

Dersom man ikke tar Professional English i 2. studieår, må det tas i 3. studieår. Emnet om høsten og våren har ulikt pensum, men er på samme nivå. Man kan derfor ta våremnet uten å ha tatt høstemnet. De som velger engelsk både høst og vår i 2. studieår, vil få ett emne (15 studiepoeng) og eksamen avlegges først når hele emnet er avsluttet.

Følgende emner tilbys som valgemner i 2. studieår

3. semester:

  • Matematikk II (7,5 sp)
  • Professional English, kurs A (7,5 sp)
  • Professional English, kurs A og B (2 semestre, 15 sp)

 

4. semester:

  • Operasjonsanalyse (7,5 sp)
  • Mikroøkonomi II (7,5 sp)
  • Professional English, kurs B (7,5 sp)
  • Professional English, kurs A og B (2 semestre, 15 sp)

 

Studenter som skal ta profilen International Business i 3. studieår, må ta Professional English i løpet av 2. år. Emnet International Business Communication er obligatorisk i denne profilen, og forutsetter at man har Professional English fra 2. studieår. Studenter som skal velge profilen Samfunnsøkonomi i 3. studieår, må ta Matematikk II og Mikroøkonomi II i 2. studieår. De som skal velge noen av de andre profilene velger fritt blant emnene ovenfor.

Tredje studieår

I 3. år velger studentene profil, som bygger på kunnskaper og ferdigheter fra de to første årene. I tillegg til profilemner og valgfrie emner, inngår en obligatorisk bacheloroppgave.

Bacheloroppgaven (15 studiepoeng) er et avsluttende arbeid i siste semester, hvor ulik teori og metode anvendes innenfor fagområdet. Bacheloroppgaven skrives innenfor valgt profil.

Tabellene nedenfor viser de fire profiler som tilbys, og hvilke emner som er obligatoriske i hver profil, samt hvilke forkunnskapskrav som må være oppfylt for å velge profilen. Den nederste tabellen viser hvilke valgfrie emner man kan velge blant.

Følgende profiler tilbys:

Profil: International Business

5. semester:

  • International Economics, obligatorisk *
  • International Marketing, obligatorisk *
  • Int. Business Communication, obligatorisk *
  • Bacheloroppgave 15sp

 

6. semester:

  • International Finance, obligatorisk *
  • Valgfritt emne
  • Valgfritt emne

 

Alle profilemner er på 7,5 studiepoeng. Emner merket med * undervises i sin helhet på engelsk. Valg av denne profilen forutsetter at man har bestått Professional English (7,5 studiepoeng) i 2. år.

Emnene innenfor International Business undervises på engelsk. Studenter som velger denne profilen vil få et teoretisk grunnlag for å forstå den internasjonale virksomhet, og et faglig grunnlag for økonomisk/administrativt arbeid i organisasjoner, offentlig forvaltning og bedrifter med internasjonalt rettet virksomhet. Videre får studentene en oversikt over internasjonaliseringens bakgrunn og virkninger gjennom kunnskaper om økonomiske, rettslige og samfunnsmessige forhold, samt at de får mulighet til å oppøve sine ferdigheter i engelsk. Det blir lagt vekt på europeiske forhold samtidig som det globale perspektiv er sentralt.

Profil: Bedriftsøkonomisk analyse

5. semester:

  • Foretaksfinans, obligatorisk
  • Managerial Accounting, obligatorisk *
  • Valgfritt emne
  • Bacheloroppgave 15sp

 

6. semester:

  • International Finance, obligatorisk *
  • Strategiøkonomi, obligatorisk
  • Valgfritt emne

 

Alle profilemner er på 7,5 sp. Emner merket med * undervises i sin helhet på engelsk. Studenter som ikke har tatt Professional English i løpet av 2. år, må velge det som ett av de valgfrie emnene.

Studentene som velger denne profilen får et fokus på kjerneområder i finansiell økonomi som har praktisk relevans, og på teori som er egnet til å analysere beslutningsproblemer for å oppnå effektive strategier for bedrifter og organisasjoner.

 

Profil: Strategi og ledelse

5. semester:

  • Strategic Analysis, obligatorisk *
  • International Marketing, obligatorisk *
  • Valgfritt emne
  • Bacheloroppgave 15sp

 

6. semester:

  • Ledelse, obligatorisk
  • Praktisk personalledelse, obligatorisk
  • Valgfritt emne

 

Alle profilemner er på 7,5 sp. Emner merket med * undervises i sin helhet på engelsk. Studenter som ikke har tatt Professional English i løpet av 2. år, må velge det som ett av de valgfrie emnene.

Studentene som velger denne profilen får innsikt i aktuelle problemstillinger og utvikler en selvstendig og kritisk holdning til fagområdene. De får kunnskap og ferdigheter i administrative oppgaver og prosesser og får økt sin forståelse for utfordringer i administrativt og ledende arbeid.

 

Profil i Samfunnsøkonomi (samarbeid med UiO)

5. semester:

  • Makroøkonomisk analyse (UiO), (Econ2310
  • Economic Growth (UiO), (Econ2915) *)
  • Samfunnsøkonomisk lønnsomhet og økonomisk politikk (UiO), (Econ3610)
  • Bacheloroppgave (15)

 

6. semester:

  • International Finance *)
  • Valgfritt emne 1)

 

Emnene som Universitetet i Oslo er ansvarlig for er på 10 sp og foreleses om høsten. De to emnene om våren er på 7,5 sp og foreleses ved HiOA. Undervisning merket med * foregår på engelsk. Valg av denne profilen forutsetter at man har bestått eksamen i Matematikk II og Mikroøkonomi II i 2. år.

1) Det valgfrie emnet velges blant emnene som foreleses i 6. semester ved de andre profilene. Det er ikke krav om Professional English i denne profilen.

Denne profilen tilbys i samarbeid med Universitetet i Oslo (UiO), økonomisk institutt, og gir studentene mulighet til å fordype seg i Samfunnsøkonomi i 3. år. Studentene som velger denne profilen vil få et teoretisk grunnlag for å analysere samfunnsøkonomiske problemstillinger som arbeidsledighet, renteendringer, valutaendringer mv. De vil også kunne analysere hvilke faktorer som påvirker endringer i vekst og næringsstruktur. Studentene kan, etter å ha tatt denne profilen, vurdere investeringsprosjekter ut fra samfunnsøkonomiske kriterier. Med denne profilen vil bachelorstudentene ved Høgskolen i Oslo og Akershus få mulighet til å fortsette med en mastergrad i samfunnsøkonomi ved UiO.

Valgfrie emner

5. semester:

  • International Economics *
  • International Marketing *
  • International Business Communication *
  • Foretaksfinans
  • Managerial Accounting *
  • Strategic Analysis *
  • Professional English * kurs A
  • Verdsettelse
  • Makroøkonomi II

 

6. semester:

  • International Finance *
  • International Legal Relations *
  • Cross-Cultural Communication *
  • Negotiations *
  • Strategiøkonomi
  • Praktisk personalledelse
  • Ledelse
  • Professional English * kurs B

 

Regler for studieprogresjon

Studiet er krevende og forutsetter at man er student på heltid. Det gis ikke tilbud om deltidsstudium. Studenter som ikke får fullført studiet på normert tid, kan på visse vilkår bruke ett år ekstra i henhold til Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. I forskriften finner du også annen informasjon om studieretten, bl.a. når det gjelder tap av studierett. Vær oppmerksom på at studenter blant annet kan miste studieretten fordi de har brukt tre forsøk ved eksamen, ikke har avlagt eksamen i løpet av det siste året eller har overskredet normert tid. Forskriften regulerer også mulighetene for å innvilges permisjon i studiet.

For å begynne i 2. studieår kan studenten, etter ny/utsatt eksamen i juli/august, maksimalt mangle ett emne fra 1. studieår. Tilsvarende kan man maksimalt mangle to emner fra de to første årene for å få begynne i 3. år. Vær oppmerksom på at det er enkelte emner i 2. studieår som må være tatt for å kunne velge enkelte profiler i 3. studieår. Disse emnene tillates ikke at man har som hengefag. Se foran under avsnittet Andre studieår for hvilke emner dette gjelder. Dersom studenten ikke tilfredsstiller kravene, må en vente med å fortsette i henholdsvis 2. eller 3. år, og man kan i så fall be om at plassen blir reservert til neste studieår, jf reglene om at man har inntil ett år ekstra til rådighet for å fullføre studiet. For studenter som får plassen reservert, er det en forutsetning at studenten innen studiestart neste studieår tilfredsstiller kravet.

Så lenge en har studierett ved studiet, betaler en ikke eksamensvederlag for ny/utsatt eksamen, forbedring av karakterer eller andre enkelteksamener.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

2nd year of study

3. semester

4. semester

3rd year of study

Profil: Bedriftsøkonomisk analyse

6. semester

Profil: Facility Management og serviceledelse (gjelder kull 16H-17H)

6. semester

Profil: International Business

6. semester

Profil: Regnskapsfører (gjelder f.o.m. kull 18H)

5. semester

6. semester

Profile: Economics

5. semester

6. semester

Profil: Strategi og ledelse

6. semester

Teaching and learning methods

I undervisningsopplegget er det lagt vekt på at studentene totalt sett i løpet av studieåret skal ha jevnlige innleveringer både av individuelle oppgaver og gruppeoppgaver med tilbakemeldinger fra faglærere. Emnene i hvert studieår sees i sammenheng slik at arbeidsbyrden fordeles best mulig ut over hele studieåret for studentene.

 Studentene har ansvar for egen læring. Dette krever både deltagelse i undervisningen, selvstendig arbeid og samarbeid med andre studenter. Undervisningen består både av forelesninger i auditorier, klasseromsundervisning, gruppearbeid, prosjektarbeid og muntlige presentasjoner. I tillegg tilbys oppgaveløsning ledet av studentassistenter, samt veiledning fra faglærerne på større og mindre innleveringsarbeider. I enkelte emner får studentene også erfaring med casebasert læring, og peer tutoring. Gjennom varierte arbeidsformer tilegner studentene seg grunnleggende fagkunnskaper, trener seg i å fremme og utveksle synspunkter i grupper og i plenum, og legger et grunnlag for videre læring i arbeidslivet eller høyere grads studier.

Prosjektarbeid er en viktig del av studentenes arbeid med lærestoffet. Gjennom prosjektarbeid tilegner studentene seg erfaringer og kunnskaper som kreves for å kunne planlegge og gjennomføre prosjekter, individuelt og i gruppe. I flere av studiets emner er det et krav for å kunne avlegge eksamen at man har fått godkjent et prosjektarbeid. Gjennom studiet får studentene erfaring med arbeid i grupper, både i undervisningssituasjonen og som en del av arbeidskrav og tellende innleveringer (vurdering). Gjennom gruppearbeid oppøver studentene sine samarbeidsevner og utvikler evne til å gi og motta konstruktiv kritikk. Dette gjelder særlig i arbeidet med bacheloroppgaven som er en gruppeoppgave på 15 studiepoeng.

Det å lære seg å anvende informasjonsteknologi i ulike sammenhenger er en viktig del av det økonomisk-administrative studiet. I de fleste emner forventes det at studentene benytter datateknologi i arbeidet med lærestoffet.

Internationalisation

Handelshøyskolen har avtaler om studentutveksling med flere høgskoler og universiteter i Europa, USA, Canada, Sør-Afrika, Australia og Kina. I tillegg kan studentene ved Handelshøyskolen benytte HiOAs sentrale avtaler om utveksling. Oversikt over gjeldende avtaler finnes på høgskolens nettsider.

 Studentene kan reise ut enten ett semester (i 5. semester) eller to semestre (5. og 6. semester). For studenter som velger profil Samfunnsøkonomi, er det dessverre ikke muligheter for utvekslingsopphold.

Alle studenter som utveksler må skrive bacheloroppgave ved Handelshøyskolen. Oppgaven skrives og leveres til HiOA i 6. semester.

For å kunne ta delstudier i form av utveksling i utlandet kreves det minimum C i gjennomsnittskarakter.

Studenter som er på utveksling, får en bachelorgrad i økonomi og administrasjon uten at det spesifiseres profil på vitnemålet. Utvekslingsoppholdet fremkommer på vitnemålet fra HiOA, men karakterene tas ikke inn. Karakterutskrift fra utvekslingsoppholdet må derfor følge vitnemålet som vedlegg.

Flere av våre emner i 3. studieår undervises på engelsk, og vi tar derfor imot et relativt stort antall studenter fra våre utenlandske samarbeidspartnere. De norske og internasjonale studentene arbeider sammen om oppgaver. På denne måten skapes et internasjonalt miljø i studiesituasjonen.

Work requirements

Bachelorstudiet i Facility Management er et 3-årig studium som tilbys på fulltid over 3 år (180 studiepoeng).

Bachelorgraden oppnås i samsvar med forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Fullført og bestått studium gir rett til graden Bachelor i Facility Management.

Det er felles opptak til det 3-årige bachelorstudiet i Facility Management, det 3-årige bachelorstudiet i økonomi og administrasjon og det 3-årige bachelorstudiet i regnskap og revisjon. Innen 1. mars i første studieår velger studentene hvilken av disse tre utdanningene de skal fortsette på.

Det særegne ved Facility Management-studiet er at det gir en yrkesutdanning samtidig med at det også er en meget god generell økonomisk-administrativ utdanning som gjør kandidatene velegnet for mange typer stillinger innen offentlig og privat administrasjon. Facility Management er en global bransje. Yrket som Facility Manager, eller tilsvarende, stiller store krav til breddekunnskap, virksomhets- og bransje-/forretningsforståelse. Både fagområdet Facility Management og bransjen er i stadig utvikling, og det stilles derfor også store krav til kontinuerlig faglig oppdatering.

Hvem gjelder programplanen og emneplanene for

Programplanen gjelder for kullet tatt inn i 1. år høsten 2016. Planen ble vesentlig endret fra og med høsten 2015 i forhold til tidligere plan, og studenter som har bestått deler av studiet tidligere, eller som har hatt permisjon skal fullføre studiet etter den planen som gjelder for det kullet de gjenopptar studiet sammen med. Studenter som kommer tilbake til en endret plan, må undersøke hvilke overgangsregler som tilbys for å få fullført studiet.

Det tas forbehold om endringer i programplanen, som følge av f.eks. forskriftsendringer. Endringer i pensum forekommer også, og vi anbefaler å vente med å kjøpe lærebøker til man har snakket med den enkelte foreleser. Emneplanene vedtas for ett studieår om gangen, slik at det vil være den nyeste emneplanen i emnet som gjelder ved førstkommende ordinære eksamen og påfølgende kontinuasjonseksamen.

Assessment

Fagfeltet og bransjen Facility Management har de siste tiårene vært i sterk vekst, både internasjonalt og i Norge. Facility Management er i dag en global bransje. Store bedrifter inngår ofte avtaler med globale tjenesteleverandører om leveranser av mange forskjellige tjenester på ulike lokasjoner i flere land.

Den offisielle norske definisjonen av Facility Management er: «Integrasjon av prosesser i en organisasjon for å opprettholde og utvikle avtalte tjenester som støtter og forbedrer effektiviteten til organisasjonens primære aktiviteter». Primære aktiviteter er den eller de aktivitetene som gir en privat bedrift dens inntekter, og som begrunner en offentlig forvaltning eller ideell organisasjons eksistens. Støtteaktivitetene er alle de andre aktivitetene (tjenestene) som må utføres og services som må ytes for at en organisasjon skal være i stand til å utføre primæraktivitetene på en mest mulig formåls- og kostnadseffektiv måte. Facility Management er altså en fler- og en tverrfaglig akademisk disiplin hvor ledelse og styring står sentralt, der målet er å integrere ulike typer oppgaver og tjenester slik at organisasjonens virksomhet drives på en økonomisk-, sosialt- og miljømessig bærekraftig måte.

Bachelorstudiet i Facility Management er rettet inn mot de som ønsker seg en stilling som Facility Manager eller leder for servicevirksomheter i privat-, offentlig- eller ideell sektor. Utdanningen gir en god forståelse av hele styringspyramiden, men legger særlig vekt på arbeidsoppgaver på mellomledernivå.

Bachelorstudiet i Facility Management kvalifiserer bl.a. til å søke opptak til masterstudiet i økonomi og administrasjon (siviløkonomstudiet) ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Det er en forutsetning for opptak til siviløkonomstudiet, at hele bachelorgraden i Facility Management er gjennomført ved Høgskolen i Oslo og Akershus og at graden er avlagt etter programplanen som gjelder fra og med høsten 2015.

De to første årene av studiet er felles med bachelorstudiet i økonomi og administrasjon og bachelorstudiet i regnskap og revisjon, med unntak av to emner (totalt 15 studiepoeng) som er knyttet til fagområdet Facility Management. Hele tredje år består av emner som dekker de mer spesielle kunnskaper som er nødvendige for yrket som Facility Manager eller tilsvarende. Studiet i Facility Management er både en generell økonomisk-administrativ utdanning og en spesialisering rettet mot utøvelsen av Facility Management.

Mange av målene for bachelorstudiet i økonomi og administrasjon vil også gjelde for studiet i Facility Management, men i tillegg skal studiet gi studentene den teoretiske utdanning som en anser nødvendig for å utføre oppgavene som tillegger en Facility Manager i privat, offentlig eller ideell sektor.