EPN-V2

ØABED1100 Managerial Accounting I Course description

Course name in Norwegian
Bedriftsøkonomi
Study programme
Bachelor's Programme in Facility Management
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Bachelor Programme in Auditing and Accounting
Economics and Business Administration, 1-year Programme
Economics and Business Administration, 1-year Programme - part time
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet tilegner studentene seg grunnleggende kunnskaper i bedriftsøkonomisk teori og metode, samt innsikt i og trening i bruk av sentrale bedriftsøkonomiske modeller og analysemetoder. Studentene oppøver sine kunnskaper om fremskaffelse, analyse og kommunikasjon av relevant beslutningsinformasjon, slik at de kan diskutere og vurdere alternativer, treffe beslutninger og formidle relevant og nyttig informasjon til brukere.

Recommended preliminary courses

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskaper om sentrale bedriftsøkonomiske begreper
  • har kunnskaper om bedriftens mål og dens plass i det økonomiske systemet, og økonomifunksjonens rolle og plass i bedriften
  • har kunnskaper om ulike kostnads- og inntektsbegreper, og om fornuftige pris- og kostnadsbeslutninger bedrifter bør ta på ulike markeder
  • har kunnskaper om ulike prinsipper for produktkalkulasjon, enkle driftsregnskap, og enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
  • har kunnskaper om kostnads-, resultat og volumanalyser
  • har kunnskaper om hvordan man identifiserer beslutningsrelevante kostnader og inntekter og hvordan beslutningsproblemer løses

Ferdigheter

Studenten kan:

  • forklare sentrale begreper og redegjøre for viktige verktøy som brukes i analyser av bedriftsøkonomiske problemstillinger
  • stille kritiske spørsmål til sentrale forutsetninger og antagelser innen det bedriftsøkonomiske fagområdet, og reflektere over dette.
  • fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
  • gjøre rede for de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene ved de tradisjonelle kalkulasjonsmetodene
  • gjøre rede for tankegangen ved normalkostkalkulasjon og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og utarbeide normalkostregnskap
  • gjennomføre kostnads-, resultat- og volumanalyser
  • foreta enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
  • identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
  • utvikle egne modeller i regneark for å løse bedriftsøkonomiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende tilegnede kunnskaper i analyser og diskusjoner av bedriftsøkonomiske problemstillinger, og skille mellom relevant og irrelevant informasjon
  • gi skriftlige svar på spørsmål knyttet til bedriftsøkonomisk analyse som gjør at leserne forstår anvendt fremgangsmåte og svaret som fremkommer

Teaching and learning methods

Ingen forkunnskapskrav.

Course requirements

Etter endt emne har studentene følgende læringsutbytte i faget, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om gjeldende læreplaner i kroppsøving og idrett fra 1. til 13. trinn
  • har kunnskap om idretts- og kroppsøvingsfagets egenart
  • har kunnskap om sentrale pedagogiske og fagdidaktiske teorier som er sentrale i arbeidet med å planlegge, gjennomføre og vurdere kroppsøvings-, idretts- og friluftslivsundervisning
  • har kunnskap om tilrettelegging for tilpasset opplæring i kroppsøving, idrett og friluftsliv
  • har kunnskap om bruk av digitale hjelpemidler i undervisningen

FERDIGHETER

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i et bredt utvalg aktiviteter og forskjellige former for friluftsliv
  • har grunnleggende ferdigheter i å planlegge samt undervise, veilede, formidle og vurdere ut i fra kroppsøvingsfaglig og friluftslivsfaglig teori og praksis
  • har grunnleggende ferdighet i å vurdere elevenes forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring
  • kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold og arbeidsmåter med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskole og videregående opplæring.

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har generell kompetanse i å undervise og veilede i kroppsøving, idrett og friluftsliv
  • kan vurdere analytisk og kritisk hvordan kroppsøving, idrett og friluftsliv bidrar til elevens helhetlige utvikling og dannelse
  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i kroppsøving, idrett og friluftsliv
  • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kollegaer og andre samarbeidspartnere.

Assessment

Undervisningen tar utgangspunkt i sentrale problemstillinger innenfor ulike fagområder og varierer mellom planlegging, praktisk undervisning og ekskursjoner. Det blir lagt vekt på praktisk virksomhet som formidles gjennom ulike aktiviteter på ulike arenaer. Det blir også vektlagt å utvikle evne til å bruke pedagogisk og fagdidaktisk teori til å begrunne valg i planleggingsarbeid. Denne praktisk-metodiske tilnærmingen krever aktiv deltakelse og innsats av studentene.

Permitted exam materials and equipment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før individuell praktisk-metodisk eksamen i aktivitetslære 3A kan avlegges i høstsemesteret:

  • Godkjent individuell studentundervisning
  • Krav om 80 prosent deltagelse på medstudenters studentundervisning.
  • Krav om 80 prosent deltakelse på friluftslivstur

Grading scale

Eksamen i høstsemesteret:

  • Individuell praktisk-metodisk eksamen.

Eksamen gjennomføres som praktisk-metodisk eksamen ved undervisning av medstudenter. Grunnlag for sluttvurdering er planleggingsdokument, praktisk gjennomføring og muntlig eksaminasjon. Praktisk gjennomføring og muntlig eksamen varer i ca. 40 minutter.

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Det blir gjennomført praktisk-metodiske eksamener to ganger i året.

Examiners

Ingen hjelpemidler.