EPN-V2

ØABED2200 Business Analytics Course description

Course name in Norwegian
Business Analytics
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
  • Introduction

    Emnet viser hvordan ulike bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer formuleres og løses. Studenten øves opp i evne til systematisk, kvantitativ analyse. Hovedvekten skal legges på formulering og økonomisk fortolkning og bruk av resultater. Gjennom emnet erverver studenten seg det nødvendige analyseverktøyet og anvender dette på en rekke problemstillinger en siden vil støte på i praksis.

  • Recommended preliminary courses

    There is one final 4-hour exam at the end of the semester.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten har

    • bred kunnskap omgrunnleggende teorier relevante for å forstå operasjonsanalytiske teknikker
    • kunnskap om hvordan kvantitative teknikker og optimalisering kan brukes for å løse bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • utføre analyser av beslutningsproblemer og treffe beslutninger basert på maximin, minimax, minimax regret, EMV og EVPI
    • tegne beslutningstrær og treffe beslutninger basert på disse
    • utføre enkel og multippel regresjonsanalyse ved hjelp av relevant programvare og fortolke resultater
    • utarbeide prognoser ved hjelp av f.eks. bevegelig gjennomsnitt, eksponensiell glatting og regresjonsanalyse
    • beregne optimalt innkjøp og seriestørrelser ved egenproduksjon, både under full sikkerhet og ved risiko
    • formulere problemstillinger som lar seg løse ved hjelp av lineær programmering
    • løse LP-problemer grafisk og ved hjelp av Simplex-metoden
    • formulere og løse dualproblemet og vise sammenheng mellom primalproblem og dualproblem
    • beregne skyggepriser og verdien av økt kapasitet
    • formulere og løse transportproblemer
    • formulere og løse tilordningsproblemer
    • formulere og løse køproblemer, både M/M/1 og M/M/C
    • bruke relevant IKT-verktøy for å løse bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer

    Generell kompetanse

    • kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til operasjonsanalytiske emner
    • kan løse problemer i grupper
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger og øvinger i grupper. Det legges stor vekt på bruk av dataverktøy i undervisningen.

  • Course requirements

    Economic activities impact the environment. Plastics end up in the ocean, producing one T-shirt consumes thousands of liters of water, and salmon farmers pour toxic chemicals into the seas to fight lice infestations. Economists see the natural world around them as providing environmental goods and services that we all enjoy, such as a lake to swim in, drinking water, or a forest that filters the air. Pollution to an economist is an unintended byproduct of activities that are otherwise desirable, like flying to New York, assembling computers, or eating dinner.

    This course teaches students to think like economists about a wide range of environmental problems, from small, local ones to the biggest one of them all, climate change. Students learn about the economics of environmental regulation. We can try to reduce pollution in many ways: by providing information, `nudging´ people to `do the right thing´, subsidizing clean technologies, taxing emissions, creating cap-and-trade markets, banning substances, or signing up to international environmental agreements. The students learn how pollution crossing borders complicates the picture, and how trading goods affects where - and how much - pollution takes place. They will consider what taxing pollution means for other parts of the economy, and they will think about how green technologies are developed.

  • Assessment

    None

  • Permitted exam materials and equipment

    Knowledge

    Students will gain insight into:

    • The fundamental ideas of the environment as provider of economic goods and services, and of pollution as being the unintended byproduct of economic actions.
    • About a range of important environmental problems caused by economic activity, and their economic characteristics.
    • Different economic types of regulation addressing pollution.
    • The importance of context in economic analysis of the environment.
    • Different methods to investigate the impact of pollution and regulations.

    Skills

    The students will learn:

    • How to use economic analysis and modeling to assess pollution.
    • How to use economic analysis to assess environmental regulation.
    • How to understand empirical evidence regarding environmental problems and potential solutions.
    • How to critically assess economic analyses directed at environmental problems.
  • Grading scale

    Lectures with active student participation.

  • Examiners

    None.