EPN-V2

ØASØK3200 Economic thought and economic history Course description

Course name in Norwegian
Økonomisk tenkning og økonomisk historie
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Gjennom innsikt i historiske kontekster og historiske utviklingstrekk kan man bedre beskrive, forstå og analysere viktige sider ved samfunnets økonomi, herunder strukturelle endringer. Emnet gir en breddeinnsikt i samfunnsøkonomifaget, bl.a. når det gjelder ulike tilnærminger til samfunnsøkonomisk analyse, metodologiske aspekter, og koplinger til andre samfunnsvitenskapelige disipliner.

Dette emnet utvikler studentenes evne til å sette økonomifaget i perspektiv både som vitenskap og som redskap, og utvikler studentens evne til å anvende samfunnsøkonomisk «tenkning».

Emnet bygger på kunnskap om grunnleggende kostnadsteori, mikroøkonomiske markedsmodeller og makroøkonomisk politikk. Slike innsikter tjener som referanse, men emnet er ingen videreføring i standard mikro-/makroøkonomisk teori.

Recommended preliminary courses

Studentene må ha bestått/fått innpasset/fritak for minimum 75 studiepoeng for å få starte på bacheloroppgaven. 15 av disse studiepoengene må være Statistikk (ØAMET1100) og Samfunnsvitenskapelig metode (ØAMET2100). Veileder tildeles i desember 5. semester.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har

· kunnskap om: grunnlagsspørsmål i den samfunnsøkonomiske vitenskap - samfunnsøkonomisk metodologi - historiske og idéhistoriske tilnærminger til samfunnsøkonomisk analyse - anvendelse av samfunnsøkonomi i tverrfaglig analyse

· innsikt i hvordan et økonomisk system og en historisk kontekst er avgjørende for utviklingen i økonomi og samfunn

· kunnskap om kapitalismen, herunder dens opprinnelse og moderne former

· kunnskap om hvordan økonomisk ulikhet skapes og om samfunnsmessige utfordringer knyttet til økonomisk ulikhet

Ferdigheter

Studenten evner å

· identifisere og beskrive sentrale trekk ved et økonomisk system

· sette økonomiske forhold inn i en historisk kontekst, herunder å gjøre enkle analyser av hvordan grunnleggende samfunnsøkonomiske strukturer og mekanismer påvirker samfunnsutviklingen på lang sikt, og av hvordan en historisk kontekst påvirker det økonomiske systemet

· vurdere hvordan samfunnsøkonomisk tenkning og analyse kan anvendes samt kan styrke sin relevans i samspill med annen samfunnsvitenskap

Generell kompetanse

Studenten

· oppøver evnen til en historiebasert forståelse av økonomi og samfunn

· oppøver evnen til kritisk tenkning i problemløsning basert på samfunnsøkonomisk og samfunnsvitenskapelig analyse

· bevisstgjøres betydningen av tverrfaglige og flerfaglige tilnærminger til samfunnsøkonomisk og samfunnsvitenskapelig analyse

Content

Kunnskaper

Studenten har

  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg, har innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kunnskap om populasjon og utvalg, og om ulike analyse- og datainnsamlingsmetoder, både kvalitative og kvantitative

Ferdigheter

Studenten

  • kan definere en problemstilling og formål og foreta avgrensning og definering av begreper og problemer
  • kan anvende og begrunne valg av relevante metodeverktøy og arbeidsmåter innenfor finans, samfunnsøkonomi, litteraturstudier, kvantitative og/eller kvalitative forskningsdesign og metoder
  • kan bruke aktuell teori og analysemetoder til å skrive en selvstendig oppgave
  • kan søke etter informasjon, utøve kildekritikk, referere og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • behersker analyse og tolkning av teoretiske og empiriske funn samt kvalitetssikring av disse, og er bevisst mulige feiltolkninger og feilkilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
  • kan grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
  • har evne til kritisk vurdering av eget arbeid
  • kan reflektere rundt forskning og vitenskapelig metode, forskningsetikk og redelighet
  • kan samarbeide med andre om en større oppgave

kan utforme og skrive strukturerte rapporter som omhandler økonomisk-administrative problemstillinger som tilfredsstiller krav til etiske og faglige standarder

Teaching and learning methods

Forelesninger, seminar/gruppearbeid og selvstudium.

Øvingsoppgaver og diskusjon av tekster vil inngå som en naturlig arbeidsform, både i forbindelse med forelesninger/seminar/gruppearbeid og som en del av studentenes selvstendige arbeid (gjerne i kollokviegrupper).

I tillegg til felles obligatorisk pensumlitteratur skal hver student velge en bok (eventuelt utdrag av et større verk) blant et utvalg av noen bøker (såkalt «semiobligatorisk» pensum), som skal studeres i forbindelse med et arbeidskrav.

Det tas forbehold om endringer i undervisningsopplegget dersom det er få studenter på kurset.

Course requirements

I emnet inngår et obligatorisk arbeidskrav hvor studentene i gruppe på to eller tre skal ha en samtale med faglærer om boka som studentene har lagt opp fra den semi-obligatoriske pensumlitteraturen. Arbeidskravet må være godkjent, for å kunne gå opp til skriftlig skoleeksamen. En student kan søke om å ta arbeidskravet individuelt, dersom spesielle forhold skulle tilsi et slikt behov.

Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, får studenten anledning til å gjøre arbeidskravet på nytt én gang før eksamen. Faglærer gir beskjed om dato.

Assessment

Emnet avsluttes med en tre timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamensoppgaven vil ha forankring i den obligatoriske (men ikke semi-obligatoriske) pensumlitteraturen.

Studenter som stryker eller er syke på eksamen, har rett til å melde seg opp til ny/utsatt eksamen i emnet i tråd med universitetets forskrift om studier og eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Grading scale

Skala med gradering A-F.

Examiners

Eksamensbesvarelsene sensureres av en intern og en ekstern sensor.

Course contact person

I 3. studieår skriver studentene bacheloroppgave innenfor valgt profil. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven får studentene trening i å gjennomføre et selvstendig arbeid der datainnsamling, analyse, tolkning og rapportering inngår. Studentene får erfaring med å gjennomføre et større prosjekt i gruppe, og de oppøver evnen til å bruke teori og metode i forhold til utdanningens fagområde. Studentene skal tilegne seg grunnleggende forståelse for forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemer.