Programplaner og emneplaner - Student
ØABED2100 Managerial Accounting II Course description
- Course name in Norwegian
- Økonomistyring
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Facility ManagementBachelor Programme in Business Administration and EconomicsBachelor Programme in Auditing and Accounting
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet behandler det administrative arbeidets utvikling og de fenomener og prosesser som er gjenstand for dokumentasjon. Det legger vekt på den forvaltningsmessige, organisatoriske og informasjonsteknologiske utviklingen de seneste 150 årene og dens påvirkning på dokumentasjonspraksis. Emnet har særlig fokus på nåtidens norske administrasjon, forvaltningssystem og organisasjonsprinsipper.
Recommended preliminary courses
10 credits overlap with VERN1500/VERND1500/VERNL1500
Required preliminary courses
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet barnevern
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven
- inngående innsikt i et tema eller fenomen sett fra flere ulike perspektiver
- inngående kunnskap, og anvendelse av akademiske krav for analyse og skriftlig produksjon
Ferdigheter
Studenten kan
- avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning
- velge og ta i bruk en eller flere metoder for å utforske masteroppgavens problemstilling
- utvikle design for en empirisk undersøkelse
- analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske perspektiver og begreper
- gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene
- vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
- vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
- formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
- anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter i arbeidet med masteroppgaven
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
- har kunnskap om ulike vurderingsformer i kroppsøving, samt dokumentasjon av læring i lys av kroppsøvingsfagets egenart
- har kunnskap om dannelsesperspektivets innvirkning på undervisningen i kroppsøving
- har kunnskap om hvordan fair play - begrepet kan anvendes i kroppsøvingsfaget
- har kunnskap om trening og treningsprinsipper for barn og unge
- har kunnskap om hvordan ulike bevegelsesmiljø påvirker barn og unges læring av bevegelser og motoriske ferdigheter
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
- kan videreutvikle sitt aktivitetsrepertoar, sin kroppslige erfaring og arbeidsmåter for å lede differensiert læringsaktivitet
- kan anvende relevant teori og forsking for å forbedre og utvikle egen undervisningskompetanse i kroppsøving
- kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik, nærmiljøaktivitet og varierte bevegelsesformer
- kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse i kroppsøving
- kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving
- kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og miljø
- kan utføre livreddende førstehjelp, selvberging og livberging i vann utendørs
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan arbeide med mangfold og forskjellighet i kroppsøving og reflektere over fagets innhold og rolle i en flerkulturell skole
- kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer
- kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving
- kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
Teaching and learning methods
Teaching and learning methods include lectures, group work, written assignments, a multiple-choice test and self-study.
Two seminar days, digital learning resources and conversation and observation assignments related to interprofessional group work and self-study are part of INTER1100 The Same Child - Different Arenas.
Course requirements
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid tilknyttet arbeidskravene, selvstendig arbeid med arbeidskravene, studentpresentasjoner og selvstudium. Perioder med forelesninger veksler med perioder med gruppearbeid eller selvstendig arbeid.
Assessment
The exam in the course consists of two parts:
1) A portfolio containing a reworked 10-page (excluding appendices) Sell-side report based on the three written assignments carried out in groups during the coursework requirements. The assignments must be delivered in revised form.
2) An oral exam carried out in groups (10 minutes).
The final grade will be based on two equally weighted parts.
All parts of the exam must be passed in order to pass the course.
Permitted exam materials and equipment
Individual written examination with invigilation, multiple-choice test, 3 hours
Grading scale
Gradert skal A-F.
Examiners
Anneli Sundqvist