EPN-V2

ØABED2100 Managerial Accounting II Course description

Course name in Norwegian
Økonomistyring
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
  • Introduction

    I dag er kunnskap kritisk både for verdiskapningen i samfunnet og konkurransekraften til organisasjoner. Med økt bevissthet rundt verdien av kunnskap og behovet for å utnytte denne i daglig virke har organisasjoner, både i privat og offentlig sektor, erkjent behovet for effektiv utnyttelse og utvikling av kunnskap. Kunnskapsledelses initiativer tar sikte på å bygge organisatoriske kapasiteter som direkte bidrar til organisasjonens overlevelse og inntjening ved å utvikle, organisere, lagre og utnytte kunnskapsressurser.

    Emnet tilbyr en flerfaglig innfallsvinkel som integrerer disipliner som personalledelse, regnskap, strategi, markedsføring og innovasjon. Studenter som tar dette emnet sikter mot jobber knyttet til ledelse av kunnskapsarbeidere. Det siktes spesielt mot at den teoretiske innsikt studentene tilegner seg gjennom emnet også skal appliseres på virkelige problemstillinger. Bruk av teori på praktiske problemer er vektlagt i emnet gjennom en casetilnærming.

  • Recommended preliminary courses

    Kurset egner seg for studenter på begge hovedprofilene.

  • Required preliminary courses

    Studentene vil gjennom dette emnet tilegne seg nødvendig kompetanse og ferdigheter for strategiskledelse av individers, gruppers, og organisasjoners kunnskapsressurser. Innholdet i emnet skal gi studentene dybdeforståelse av hvordan man leder, måler og organiserer kunnskapsressurser, samt gi innsikt i forretningsmodell- og tjenesteinnovasjon i et internasjonalt åpent innovasjonssystem.

    Kunnskap

    Studenten

    • har forståelse for hvordan kunnskapsutviklingen i det eksterne globale miljøet, nærings- og industrisektorer og organisasjonen henger sammen og hvordan endringer kan påvirke kunnskapsbasert verdiskapning
    • har forståelse for konseptet kunnskapsledelse i tilknytning til samtidens arbeidsliv og teknologi, samt anerkjenner kompleksiteten i forvaltning av kunnskap og hvor viktig dette er for verdiskapningen i alle organisasjoner
    • har kunnskap om organisatoriske særtrekk, strukturer, kulturer, kommunikasjon, innovasjon og teknologi som påvirker kunnskapsprosesser i organisasjoner
    • har kunnskap om forskjellige handlingsalternativer organisasjoner kan velge mellom for å gi vesentlige bidrag til organisasjonens kunnskapsprosesser, ytelse og utvikling

    Ferdigheter

    Studenten

    • er i stand til å arbeide sammen med andre i analyse av praktiske problemstillinger, samt forberede og presentere anbefalinger til forbedringstiltak innen kunnskapsledelse
  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten har

    • bred kunnskap som danner grunnlag for å utvikle og bruke relevante økonomiske styringsdata og styringssystemer i løpende oppfølging av virksomheter så vel som i spesielle beslutningssystemer
    • kunnskaper om ulike finansielle og ikke-finansielle prestasjonsmål, samt oppøvet evne til å vurdere fordeler og ulemper med disse
    • kunnskaper om tradisjonelle verktøy for kalkulasjon og budsjettering
    • kunnskaper om nyere ideer og verktøy for planlegging, oppfølging og kontroll

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
    • utføre produktkalkulasjon etter selvkost- og bidragsprinsippet for bedrifter i ulike bransjer herunder aktivitetsbasert kalkulasjon, og forstå de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene med de ulike kalkulasjonsmetodene
    • forstå tankegangen ved normalkostkalkulasjon og kjenne forutsetningene og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og kunne utarbeide normalkostregnskap
    • utføre kalkulasjon etter standardkostmetoden, aktivitetskorrigere virksomhetens budsjett og utarbeide driftsregnskap basert på standardkost, herunder fleksibelt budsjett
    • beregne og forklare resultatvirkningen av beholdningsendringer
    • foreta avviksanalyse, forklare årsaker til avvik og foreslå iverksetting av tiltak
    • identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
    • drøfte formålet med budsjettering og utarbeide hovedbudsjettene for likviditet, resultat og balanse, og hvordan budsjettprosesser kan organiseres

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan utvikle egne modeller i regneark i arbeidet med ferdighetene over
    • har i tillegg til tradisjonelle økonomistyringssystemer også kunnskaper om nyere ideer for planlegging, oppfølging og kontroll
  • Teaching and learning methods

    Ingen arbeidskrav

  • Course requirements

    Det er seks innleveringer i løpet av semesteret, og minst fire må være bestått for å ha rett til å gå opp til eksamen. Innleveringene skjer via Fronter, og varighet på hver innlevering vil være mellom 1 og 2 timer. Innleveringene er fordelt utover semesteret, og fra innleveringen gis, har studentene inntil én uke på å levere. Innenfor denne uken, har de 3 forsøk for å bestå, med tilbakemelding etter hvert forsøk. Faglærer vil opplyse om utlevering og innleveringsfrister.

  • Assessment

    Én ordbok (enten morsmål-engelsk/engelsk-morsmål eller engelsk-engelsk).

  • Permitted exam materials and equipment

    Gradert skala A-F

  • Grading scale

    Mappen sensureres av intern sensor og skoleeksamen av ekstern og intern sensor.

  • Examiners

    Karl Joachim Breunig