EPN-V2

ØABED3200 Economics of Strategy Course description

Course name in Norwegian
Strategiøkonomi
Study programme
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
SPRING 2020
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet tilegner studenten seg kunnskap om sentral økonomisk teori egnet for strategisk analyse. Strategien består av målsetningene, retningslinjene og ressursene organisasjonen bruker til å oppnå og beholde konkurransefortrinn. Aktuelle virkemidler i konkurransestrategien inkluderer prising, markedsføring, produktutvikling, fusjoner, oppkjøp og allianser. I Strategiøkonomi diskuteres mikroøkonomiske og spillteoretiske modeller med sikte på å utvikle evnen til å anvende økonomisk teori i utformingen av effektive strategier for bedrifter og andre organisasjoner. Emnet bygger videre på obligatoriske emner i mikroøkonomi og bedriftsøkonomi.

Recommended preliminary courses

Faget bygger på obligatoriske emner fra de to første årene i bachelorstudiet og særlig på Mikroøkonomi og Bedriftsøkonomi eller tilsvarende emner.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • statiske og dynamiske modeller for prising i monopol- og oligopolmarkeder.
  • transaksjonskostnadsteori knyttet til beslutninger om hvordan bedriften skal forholde seg til ulike deler av ulike verdikjeder.
  • evolusjonær økonomisk teori om betydning av og drivkrefter for innovasjon i bedrifter.
  • typologi for strategisk posisjonering og teori om strategisk binding.
  • rammeverk for analyse av hvor attraktive ulike industrier er.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende økonomiske teori på realistiske, komplekse strategiske problemstillinger, og begrunne strategivalg med det økonomiske begrepsapparatet.
  • vurdere hvilke modeller som er best egnet i det enkelte case, har forståelse for modellenes begrensinger og kan kombinere dem med faglig innsikt fra andre fagområder.
  • gjennomføre strategiske analyser og gi godt begrunnede anbefalinger for strategivalg.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • diskutere strategiske problemstillinger for bedrifter med utgangspunkt i økonomisk teori og annet fagstoff, og på det analytiske nivået som forventes på tredje års bachelor.

Teaching and learning methods

Fagstoffet gjennomgås i plenumsforelesninger. I første del av semesteret får studentene øvingsoppgaver som ikke skal leveres inn. Senere blir det gitt to oppgaver utgjør en del av karaktergrunnlaget som beskrevet under.

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav.

Assessment

Vurderingen består av 2 innleveringsoppgaver i løpet av semesteret og individuell skriftlig eksamen på 4 timer. De to innleveringsoppgavene, på opptil 3 000 ord hver, skal utføres individuelt eller i grupper på inntil 4 studenter. Oppgavene teller 40 % og skoleeksamen 60 %. Totalkarakter settes etter en helhetsvurdering.

Ved gjentak av eksamen, må man levere både nye innleveringer og gå opp til ny skriftlig skoleeksamen.

Det gis tilbakemelding på prosjektoppgavene i løpet av semesteret, men endelig karaktervedtak gjøres etter eksamen. Det er ikke klagemulighet på underveisevalueringen isolert.

Permitted exam materials and equipment

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

  • sosialpedagogiske tiltak og metoder i barneverninstitusjoner, samt det rettslige og yrkesetiske regelverket som er styrende for arbeidet
  • sosial- og spesialpedagogiske tiltak og metoder for barn og unge med spesielle behov i skole og barnehage, og barnas rett til ytelser etter barnehageloven og opplæringsloven.
  • ulike tiltak rettet mot barn og unge med alvorlige sosiale vansker, herunder rettsreglene om tvangstiltak i barneverninstitusjoner, fengsel og i konfliktråd (ungdomsstraff).
  • relasjonelle og omsorgsmessige forutsetninger som er nødvendige for å sikre barn og unges fysiske og psykiske helse
  • ulike risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer for barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker
  • ulike perspektiv på institusjoner som fenomen, og hvordan strukturelle forhold innvirker på individer
  • Ulike perspektiver på ungdomskriminalitet og avvik
  • hvordan ulike aktiviteter bidrar til utsatte barn og unges utvikling og endring
  • regelverket for barn og unge i psykiatriske institusjoner.
  • ulike etaters ansvarsområde som grunnlag for samarbeid
  • etiske fordringer i arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner
  • vitenskapsteori og kunnskapsgrunnlaget som ulike metoder i barnevernspedagogens praksisfelt bygger på

Ferdigheter

Studenten skal:

  • planlegge, tilrettelegge og evaluere sosialpedagogisk og miljøterapeutisk arbeid i barneverninstitusjoner
  • planlegge, tilrettelegge og evaluere sosialpedagogisk arbeid i skole og barnehage
  • vurdere barn og unges psykiske vansker i sammenheng med konkrete samspills- og livserfaringer
  • reflektere over etiske dilemmaer som oppstår i arbeidet med barn og unge i ulike institusjoner
  • anvende aktiviteter i sosialpedagogisk arbeid med utsatte barn og unge og reflektere over egen faglige utøvelse
  • kunne samarbeide med andre relevante etater og profesjoner, innenfor reglene om taushetsplikt
  • ivareta barns rettigheter i institusjoner og forholde seg til de rettslige grensene for tvangsinngrep og maktutøvelse i henhold til legalitetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet
  • reflektere over særlige utsatte barns rettsvern

Generell kompetanse

Studenten:

  • er i stand til å utøve sosialpedagogisk arbeid i ulike institusjoner gjennom anvendelse av kunnskap fra ulike faglige disipliner og perspektiv
  • har forståelse av egen rolle som barnevernspedagog i et tverrfaglig perspektiv på barn og unges psykiske og sosiale vansker

Grading scale

Arbeidet foregår i form av forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og individuell oppgaveskriving og muntlig presentasjon i grupper.

Examiners

Totalkarakter settes av foreleser og ekstern sensor.

Course contact person

Obligatorisk undervisning

I dette emnet er aktivitetsfaget obligatorisk.

Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.

Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Arbeidskrav

Barn og unges psykiske helse og hverdagsliv i ulike institusjoner

Oppgaven er på 3500 ord +/- 10 %