Programplaner og emneplaner - Student
Bachelorstudium i produktdesign Programplan
- Engelsk programnavn
- Bachelor's Degree Programme in Product Design
- Gjelder fra
- 2020 HØST
- Studiepoeng
- 180 studiepoeng
- Varighet
- 6 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
-
Innledning
Studiet i produktdesign er et treåring profesjonsrettet studium. Kandidater som har fullført i henhold til programplanen tildeles graden bachelor i produktdesign.
Studiets profil er preget av samhandling mellom materialitet og konseptutvikling. Utdanningen skal gi studentene kompetanse til å arbeide med materialtilknyttede, prosessuelle og estetiske problemstillinger, sett i et globalt, kulturelt, bruker- og markedsmessig perspektiv.
Vi lever i en tid der estetikken av dagliglivets fysiske så vel som immaterielle utforming spiller en avgjørende rolle. Dette gjør design til en stadig viktigere profesjonsutøvelse som gjør seg gjeldende på mange flere plan enn tidligere. Den faglige tradisjonen i studiet karakteriseres ved en konkret, verkstedsbasert utprøving av materialer og prosesser knyttet til utvikling av produkter for et bærekraftig miljø. Her spiller også den sansemessige erfaringen en grunnleggende rolle.
Produktdesign er et fagområde der det i lang tid har vært vekt på både tradisjoner og historie, brukerorientering og funksjonalitet knyttet opp mot nåtid, etterspørsel i markedet, bærekraft og trender. De seneste års faglige endringer gir mulighet for å bruke de utviklede kunnskaper innen mer immaterielle designfelt som servicedesign og systemdesign.
Studiet er tilpasset profesjonens premisser og skaper samtidig rom for studentenes individuelle utvikling og refleksjon over egen progresjon.
Studiet er forskningsbasert; forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid danner grunnlag for en kontinuerlig utvikling av studiets innhold og struktur, som involverer både stipendiater og studenter.
Studiet kvalifiserer til opptak på mastergrad i produktdesign.
-
Læringsutbytte
Nasjonalt kvalifikasjonsammeverk for høyere utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet mars 2009, gir oversikt over det totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdighet og generell kompetanse som studenten forventes å ha etter fullført utdanning. Læringsutbyttebeskrivelsene i programplan og emnebeskrivelser er utarbeidet i henhold til kvalifikasjonsrammeverket.
Gjennom studiet skal studentene tilegne seg informasjonskompetanse og kunnskap om bruk av kilder som gjør at de kan finne fram til aktuell litteratur og informasjon. De skal kunne søke etter faglitteratur og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal. De skal kunne grunnleggende regler for siteringer og kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider.
Studiet legges til rette slik at studentene tilegner seg de kunnskaper, ferdigheter og den kompetanse som gjør dem kvalifisert til å lede designprosjekter i privat og offentlig sektor. OsloMet arbeider aktivt for at det skal være et godt studie- og arbeidsmiljø ved universitetet som fremmer best mulig læring for alle studenter.
Læringsutbyttebeskrivelsene i programplanene skal ivareta utdanningens konsistens og kontinuitet. Programplanens mål gjenspeiler arbeidslivets behov, krav og forventninger til kandidatene, men skal også være slik at utvikling og ny kompetanse kan tilføres arbeidslivet. Studentene og universitetet har et felles ansvar for at målene nås.
Studentene skal utvikle seg gjennom studiet til å være:
- selvstendige
- ansvarsbevisste
- endringsvillige
- nyskapende
- reflekterende
En kandidat med fullført og bestått 3-årig bachelorgrad i produktdesign har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om ulike designmetoder og strategier, og er i stand til å vurdere i hvilken sammenheng disse kan anvendes som hensiktsmessige verktøy i designprosessen
- har kunnskap om ulike materialer og om potensialet og kvalitetene som ligger i materialene i en produksjonssammenheng
- kjenner til teori og prinsipper for bærekraftig design og kan anvende denne
- kjenner til teori og praksis rundt merkevarebygging og kan anvende denne
- har kulturell og adaptiv kunnskap
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende ulike metoder, verktøy (manuelle og digitale) og maskiner i kreative prosesser
- kan anvende kreativitet og nytenkning innenfor eget fagområde ved bevisst bruk av estetiske virkemidler og materialisering av konsept
- kan anvende teori som en del av designprosessen
- dokumentere sitt arbeid (2D og 3D) slik at det kommuniserer
- behersker å kommunisere og samarbeide med andre profesjonsutøvere både tverrfaglig og innen egen yrkesgruppe
- behersker prosjektledelse
- behersker kulturell og sosial fleksibilitet i møte med andre kulturer - så vel lokale og globale som etniske
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for sammenhengen mellom profesjon, næringsliv og samfunn (designerrollen) gjennom å:
- beherske designprosessen
- kan anvende ulike brukerperspektiver i analyse og utvikling av design
- kan anvende metoder, forskningsresultater og teorier
- behersker innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, herunder grunnleggende referansebruk
- har forståelse for gjenstandskultur og produkters totale livssyklus
- har forståelse for verdibasert tilnærming til produktdesign
- har forståelse for samfunnets behov for bærekraftig design
-
Innhold og oppbygging
Studiet er en profesjonsrettet treåring utdanning og gir graden bachelor i produktdesign. Hvert studieår utgjør 60 studiepoeng, det vil si at bachelorstudiet har et samlet omfang på 180 studiepoeng. Samtlige emner er obligatoriske. Hvert emne har en avsluttende eksamen.
Selv om bachelorstudiet i hovedsak undervises på norsk er det en forutsetning at studentene har gode engelskkunnskaper. Alt fra første år forekommer forelesninger og litteratur på engelsk. I fjerde semester, som er det internasjonale semester, er undervisningen nesten kun på engelsk. I femte semester, som er tilrettelagt for utveksling, er en stor del av undervisning og pensumlitteratur på engelsk.
Teori og praksis
Studiet er bygget opp med nært samspill mellom teori, anvendelse og verkstedbasert praksis. Det har et suksessivt forløp der studentene får en stadig bredere og dypere kompetanse til å håndtere produktdesignoppgaver.
Gjennom det faglige innholdet legges det til rette for at studentene tilegner seg kunnskap som bidrar til forståelse og utvikling av flerkulturell kompetanse, respekt og toleranse. For utdypning av emnenes faglige innhold henvises det til emneplanene.
Instituttets fokus på materialorientert produktdesign gjenspeiles i organiseringen av virksomheten med spesialiserte verksteder for arbeid med:
- Tre
- Metall
- Plastiske materialer
- Keramikk
- Betong
- Plast
- Glass
Studiet er satt sammen av praktiske og teoretiske elementer som introduseres i forskjellige emner med en progresjon gjennom hele studiet. Det er derfor satt særlige krav til videre studieprogresjon. Studentene har tilgang på veiledningsressurs på verkstedene i 2. og 3. studieår.
Samarbeid på tvers av studieår
Studentene vil møte forskjellige workshops gjennom studiet hvor det legges opp til samhandling på tvers av studieårene. Dette omfatter også fellesforelesninger. Årlig gjennomføres et fire ukers prosjektsamarbeid mellom alle tre klassene hvor de gjennomfører et gruppeprosjekt i samarbeid med eksterne aktører.
Faglig progresjon i studiet
Første studieår: Grunnleggende designferdigheter
- Materialforståelse
- Bearbeidingsteknikker
- 2D og 3D tegning (manuelt og digitalt)
- Estetikk
- Formforståelse
Andre studieår: Metode og brukerorientering
- Funksjonalitet og brukermedvirkning
- Estetikk
- Kommunikasjon
- Internasjonal kompetanse
- Kulturforståelse
Tredje studieår: Prosjektstyring og faglig fordypning
- Innovasjon
- Posisjonering
- Prosjektledelse
- Kritisk refleksjon
- Individuell spesialisering
Valgfritt emne Løper over flere semestre2. studieår
3. studieår
6. semester
-
Internasjonalisering
Møter mellom studenter fra ulike kulturer kan gi tilleggskompetanser for yrkesutøvelse i vårt flerkulturelle samfunn. Gjennom aktivt å inkludere kulturkunnskap i programmet forberedes studentene til den nye virkelighet; at globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap samt endringskompetanse stadig viktigere.
Instituttet har en aktiv utvekslingspraksis og tilrettelegger ellers for internasjonalisering ved at:
- studentene kan ta deler av utdanningen ved en av instituttets samarbeidsinstitusjoner i utlandet
- utenlandske studenter kan ta deler av sin utdanning ved instituttet
- 4. semester er internasjonalt semester der undervisning og faglitteratur primært er på engelsk
- 5. semester er tilrettelagt for utveksling ved at både undervisning og faglitteratur i stor grad er på engelsk
- internasjonalisering hjemme er vektlagt blant annet gjennom integrering av utenlandske utvekslingsstudenter i klassen
- kulturkunnskap er en viktige del av undervisningen.
Prosedyre for utveksling
Universitetet har en internasjonal seksjon som arbeider med studentutveksling, se OsloMets nettsider. Instituttet er ansvarlig for den faglige forhåndsgodkjenningen av studentene før utreise: https://student.oslomet.no/en/hvor-nar
For oppdatert oversikt over samarbeidsavtaler, se OsloMets nettsider.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid som må være godkjent for at studenten skal kunne avlegge eksamen. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav i dette studiet kan være:
- deltakelse i obligatorisk undervisning
- sertifisering for maskinbruk og HMS
- praktisk oppgaveløsning
- gjennomført øving
- skriftlige innleveringsoppgaver
- utstilling
- muntlig presentasjon
- godkjent prosjektbeskrivelse
Ikke godkjente arbeidskrav
Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, bør så langt det er mulig, kunne få et nytt forsøk før eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et nytt forsøk på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne og ta arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt. Dette kan medføre forsinkelser i studieprogresjon.
-
Vurdering og sensur
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-06-26-718
Muntlig og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages.
Eksamener som kun sensureres internt, skal jevnlig trekkes ut til ekstern sensurering.
Vurderingsuttrykk ved eksamen skal være bestått/ikke bestått (B/IB) eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Studieprogresjon
Se forkunnskapskrav til det enkelte emne. For å kunne levere bacheloroppgaven må studenten ha bestått samtlige øvrige emner i studiet.
Bacheloroppgave
I BAPD3910 skal studentene gjennomføre og dokumentere et designprosjekt hvor de tar ansvar for egne valg og benytter seg av kompetansen de har bygget opp gjennom hele studieforløpet. De skal videreutvikle seg, vise at de behersker designprosessen og synliggjøre sitt kompetansenivå som produktdesignere.