Programplaner og emneplaner - Student
BAPD3100 Kritisk refleksjon i designpraksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Critical reflection in design practice
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet har studentene anledning til å fordype seg innenfor ett eller flere områder innenfor designfaget. I emnet skal studenten planlegge og gjennomføre en kreativ design- og utviklingsprosess fortrinnsvis med fokus på brukernes behov, ønsker og krav. Kritisk refleksjon og dialog med målgruppene er en viktig del av prosjektarbeidet, med jevnlige brukerpresentasjoner/brukertester gjennom emnet.
Forkunnskapskrav
Kompetanse tilsvarende bestått 1. 2 og 3. semester;eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomføring av emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap;
Studenten
- skal kunne;gjennomføre en kompleks designprosess med tilhørende designfaglig fordypning i et internasjonalt og bærekraftig perspektiv
- skal kunne relevante metoder og verktøy innen valgt designpraksis.
- skal systematisk utforske estetikk, funksjonalitet, materialteknologi og tilvirkningsmetoder innen valgt designpraksis.
- skal kunne gjennomføre kritiske refleksjoner i forhold til eget arbeid.
Ferdigheter
Studenten
- skal kunne identifisere og beskrive relevans for valgt prosjekt
- skal ved hjelp av kreativitet og dialog med interessenter kunne utvikle innovative produkter og løsninger.
- skal vise hvordan;brukere, interessenter og fag/ressursmiljø involveres i prosjektet.
- skal kunne beherske;digitale og analoge verktøy;som utviklings-,;kommunikasjons-, og presentasjonsverktøy.
- skal gjennom fremstilling av fysiske og digitale modeller/prototyper, føre en diskusjon som viser dyp innsikt innen valgt;designpraksis
Generell kompetanse
Studenten
- behersker kritisk refleksjon i et lokalt og internasjonalt perspektiv.
- fremstår gjennom prosjektarbeid som en nyskapende designstudent med dybdekunnskap innen valgt område.
- behersker bygging av relevante nettverk
- er i stand til å kommunisere med involverte;aktører, brukere og publikum
- kan dele;sine erfaringer og kunnskap med andre studenter og delta i diskusjoner i fagmiljøet
- kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen
Innhold
I emnet BAPD3100 har studenten anledning til å fordype seg innenfor ett eller flere områder innenfor produktdesignfagene. De skal gjennomføre et;designprosjekt med en helhetlig prosess;og tilegne seg særlig;kunnskap og erfaring innenfor valgt fordypning. Utprøvninger og brukertester gjennomføres iterativt og bør lede til realiserbare innovative produkter. Studentene oppfordres til å oppsøke eksterne ressurspersoner i prosjektet.
Fordypningen kan inngå som en forberedelse for den kommende Bacheloroppgaven.
Studenten har mulighet til å velge ekstern praksis i inntil to dager pr uke gjennom emnet. Praksisplassen må;være i et eksternt fagmiljø og studenten er selv ansvarlig for å finne relevant praksisbedrift;og å gjøre avtale om praksisoppholdet. Bedrift og avtale må forhåndsgodkjennes av emneleder /;instituttet.;
Arbeids- og undervisningsformer
Selvstendig arbeid; individuelt eller i mindre grupper.;
Workshops, forelesninger, bedriftsbesøk og veiledning knyttet til valgt fordypning.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Reflektere over læring i prosjektet
- Godkjent prosjektbeskrivelse (individuelt eller i; mindre gruppe)
Vurdering og eksamen
Mappevurdering med følgende mappekrav:
o;; dokumentasjon av designprosessen; maks 3500 ord.
o;; dokumentasjon av produkt; fungerende prototyp med tilhørende beskrivelser.
Medium og form avhenger av valgt fordypning. ;
Begge mappekrav må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.