EPN-V2

BAPD1300 Introduksjon til design – form og designprosess i kontekst Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to design - form and designprocess in context
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Konstruksjon og form gir studentene teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter ved utforskning av sammenhengen mellom design-konseptutvikling og konstruksjon / formgivning.

    Metoder for utforsking / analyse av form, samt utvikling av prototyper / produkter er sentralt stoff i emnet.

    Kunnskaper og ferdigheter om digitale og analoge verktøy brukes som basis for produktutvikling.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • kan spesifisere designkonsepter og kravspesifikasjoner
    • kjenner til analytiske og eksperimentelle metoder for gjengivelse, utvikling og manipulering av form
    • forstår prinsipper for 3D-visualisering og dataassistert produksjon ved hjelp av 3D-print, laser eller andre automatiserte prosesser
    • kjenner til begrepet algoritme og hvordan det kan hemme eller fremme arbeidsprosesser
    • kan diskutere designløsninger ved bruk av designbegreper og prototype-bygging
    • forstår prinsipper for:
      • planlegging av prototypekonstruksjon.
      • formgiving og produkt-formspråk som i semantisk differensialanalyse og gestalt teori.
      • formulering av en designbrief.

    Ferdigheter

    Studenten

    • behersker digital og manuell prototyp-konstruksjon i et utvalg av materialer
    • kan anvende ulike teknikker innen prototypebygging og tilpasse disse etter kontekst og behov
    • kan utnytte brukerinnsikt ved gjengivelse av romlig form
    • kan bruke tegning som kommunikasjonsverktøy i designprosessen
    • kan utvikle og konstruere form og knytte det til ide og kontekst

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Kan forklare og presentere prinsipielle designløsninger ved bruk av visuelle og skriftlige virkemidler
    • kan strukturere og dokumentere designprosessen
    • kan reflektere kritisk rundt valg i designprosessen
    • kan finne og bruke relevante metoder for prototype-bygging
    • bidrar positivt for å forandre designfaget ved å øke bruk av avansert teknologi
  • Innhold

    Konstruksjon og form gir studentene teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter ved utforskning av sammenhengen mellom design-konseptutvikling og konstruksjon / formgivning.

    Metoder for utforsking / analyse av form., samt utvikling av prototyper / produkter er sentralt stoff i emnet.

    Kunnskaper og ferdigheter om digitale og analoge verktøy brukes som basis for produktutvikling.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger, workshop, individuell- og gruppeoppgaver.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For høsten 2020 gjelder følgende arbeidskrav pga. koronasituasjonen:

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Refleksjonsnotat

    [Arbeidskrav tidligere]:

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Deltagelse i minst to milepælsmøter med demonstrasjon av egen progresjon.
  • Vurdering og eksamen

    For høsten 2020 gjelder følgende eksmanen pga. koronasituasjonen:

    Vurdering og eksamenEksamensform: Mappeeksamen. Besvarelsen skal inneholde:

    Utstilling Del A:

    3 stk ark i format A3 som visuelt og skriftlig formidler:Ark nr 1. Reseach, designbrief, konsept, utvikling av produktet.Ark nr 2. Visualisering av sluttmodell (produkt) med tegning, renderinger og foto.Ark nr 3. Målsatt 2D-tegning (front, top og side view) av sluttmodellen i skala 1:1.

    Utstilling Del B:

    Rapport i format A4 stående eller liggende, med utfyllende beskrivelse av designprosessen, med bruk av visuelle virkemidler, som viser:

    1. Research- og analysearbeid2. Moodboards3. Minimum 10 tegninger laget for hånd og 5 digitale tegninger av dørhåndtak4. Foto av minimum 10 mock-up-modeller som viser en formutviklingsprosess5. Foto av minimum 5 prototypmodeller som viser variasjoner

    Antall sider: Inntil 20.

    Utstilling Del C:

    5 stk mock-up-modeller og 3 stk prototypmodeller som viser en formutviklingsprosess.

    Del A og B skal i tillegg leveres digitalt i INSPERA.

    Besvarelsen må være vurdert til karakter E eller bedre for å få bestått eksamen i emnet.

    Eksamen kan påklages.

    [Eksamen tidligere]:

    Mappevurdering inneholdende:

    • Utstilling med skriftlig besvarelse på to oppgaver:

      • Individuell oppgave i formutvikling som skal inneholde: 15 skisser, minst 3 prototyper og visuelle refleksjoner.
      • Gruppeoppgave i konstruksjon. Gruppestørrelse ca. 5 studenter. Oppgaven består av 10 mock-up-modeller og en endelig prototype.
    • Individuell skriftlig rapport som skal inneholde dokumentert arbeidsprosess av oppgaver og refleksjon over egen læringsprosess og resultater, 15-20 A4 sider.

    Begge deler i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

    Eksamen kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.