epn-portlet

Emneplan forBAPD1300 Konstruksjon og form

Engelsk emnenavn
Construction and Shaping / Form
Studieprogram
Høst: Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
10 stp.
Studieår
2020
Timeplan
HØST 2020
Programplan
Høst 2020: Bachelorstudium i produktdesign
Emnehistorikk

Innledning

Konstruksjon og form gir studentene teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter ved utforskning av sammenhengen mellom design-konseptutvikling og konstruksjon / formgivning.

Metoder for utforsking / analyse av form, samt utvikling av prototyper / produkter er sentralt stoff i emnet.

Kunnskaper og ferdigheter om digitale og analoge verktøy brukes som basis for produktutvikling.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan spesifisere designkonsepter og kravspesifikasjoner
  • kjenner til analytiske og eksperimentelle metoder for gjengivelse, utvikling og manipulering av form
  • forstår prinsipper for 3D-visualisering og dataassistert produksjon ved hjelp av 3D-print, laser eller andre automatiserte prosesser
  • kjenner til begrepet algoritme og hvordan det kan hemme eller fremme arbeidsprosesser
  • kan diskutere designløsninger ved bruk av designbegreper og prototype-bygging
  • forstår prinsipper for:
    • planlegging av prototypekonstruksjon.
    • formgiving og produkt-formspråk som i semantisk differensialanalyse og gestalt teori.
    • formulering av en designbrief.

Ferdigheter

Studenten

  • behersker digital og manuell prototyp-konstruksjon i et utvalg av materialer
  • kan anvende ulike teknikker innen prototypebygging og tilpasse disse etter kontekst og behov
  • kan utnytte brukerinnsikt ved gjengivelse av romlig form
  • kan bruke tegning som kommunikasjonsverktøy i designprosessen
  • kan utvikle og konstruere form og knytte det til ide og kontekst

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan forklare og presentere prinsipielle designløsninger ved bruk av visuelle og skriftlige virkemidler
  • kan strukturere og dokumentere designprosessen
  • kan reflektere kritisk rundt valg i designprosessen
  • kan finne og bruke relevante metoder for prototype-bygging
  • bidrar positivt for å forandre designfaget ved å øke bruk av avansert teknologi

Innhold

Konstruksjon og form gir studentene teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter ved utforskning av sammenhengen mellom design-konseptutvikling og konstruksjon / formgivning.

Metoder for utforsking / analyse av form., samt utvikling av prototyper / produkter er sentralt stoff i emnet.

Kunnskaper og ferdigheter om digitale og analoge verktøy brukes som basis for produktutvikling.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, workshop, individuell- og gruppeoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For høsten 2020 gjelder følgende arbeidskrav pga. koronasituasjonen:

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Refleksjonsnotat

[Arbeidskrav tidligere]:

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Deltagelse i minst to milepælsmøter med demonstrasjon av egen progresjon.

Vurdering og eksamen

For høsten 2020 gjelder følgende eksmanen pga. koronasituasjonen:

Vurdering og eksamen Eksamensform: Mappeeksamen. Besvarelsen skal inneholde:

Utstilling Del A:

3 stk ark i format A3 som visuelt og skriftlig formidler: Ark nr 1. Reseach, designbrief, konsept, utvikling av produktet. Ark nr 2. Visualisering av sluttmodell (produkt) med tegning, renderinger og foto. Ark nr 3. Målsatt 2D-tegning (front, top og side view) av sluttmodellen i skala 1:1.

Utstilling Del B:

Rapport i format A4 stående eller liggende, med utfyllende beskrivelse av designprosessen, med bruk av visuelle virkemidler, som viser:

1. Research- og analysearbeid 2. Moodboards 3. Minimum 10 tegninger laget for hånd og 5 digitale tegninger av dørhåndtak 4. Foto av minimum 10 mock-up-modeller som viser en formutviklingsprosess 5. Foto av minimum 5 prototypmodeller som viser variasjoner

Antall sider: Inntil 20.

Utstilling Del C:

5 stk mock-up-modeller og 3 stk prototypmodeller som viser en formutviklingsprosess.

Del A og B skal i tillegg leveres digitalt i INSPERA.

Besvarelsen må være vurdert til karakter E eller bedre for å få bestått eksamen i emnet.

Eksamen kan påklages.

 

[Eksamen tidligere]:

Mappevurdering inneholdende:

  • Utstilling med skriftlig besvarelse på to oppgaver:

    • Individuell oppgave i formutvikling som skal inneholde: 15 skisser, minst 3 prototyper og visuelle refleksjoner.

    • Gruppeoppgave i konstruksjon. Gruppestørrelse ca. 5 studenter. Oppgaven består av 10 mock-up-modeller og en endelig prototype.

  • Individuell skriftlig rapport som skal inneholde dokumentert arbeidsprosess av oppgaver og refleksjon over egen læringsprosess og resultater, 15-20 A4 sider.

Begge deler i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

Eksamen kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.