Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1300 Introduksjon til design – form og designprosess i kontekst Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Introduction to design - form and designprocess in context
 
- Omfang
 - 10.0 stp.
 
- Studieår
 - 2020/2021
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Pensum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            HØST 2020
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
 
- Programplan
 
- 
    
Innledning
Konstruksjon og form gir studentene teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter ved utforskning av sammenhengen mellom design-konseptutvikling og konstruksjon / formgivning.
Metoder for utforsking / analyse av form, samt utvikling av prototyper / produkter er sentralt stoff i emnet.
Kunnskaper og ferdigheter om digitale og analoge verktøy brukes som basis for produktutvikling.
 - 
    
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
 - 
    
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan spesifisere designkonsepter og kravspesifikasjoner
 - kjenner til analytiske og eksperimentelle metoder for gjengivelse, utvikling og manipulering av form
 - forstår prinsipper for 3D-visualisering og dataassistert produksjon ved hjelp av 3D-print, laser eller andre automatiserte prosesser
 - kjenner til begrepet algoritme og hvordan det kan hemme eller fremme arbeidsprosesser
 - kan diskutere designløsninger ved bruk av designbegreper og prototype-bygging
 - forstår prinsipper for: 
    
- planlegging av prototypekonstruksjon.
 - formgiving og produkt-formspråk som i semantisk differensialanalyse og gestalt teori.
 - formulering av en designbrief.
 
 
Ferdigheter
Studenten
- behersker digital og manuell prototyp-konstruksjon i et utvalg av materialer
 - kan anvende ulike teknikker innen prototypebygging og tilpasse disse etter kontekst og behov
 - kan utnytte brukerinnsikt ved gjengivelse av romlig form
 - kan bruke tegning som kommunikasjonsverktøy i designprosessen
 - kan utvikle og konstruere form og knytte det til ide og kontekst
 
Generell kompetanse
Studenten
- Kan forklare og presentere prinsipielle designløsninger ved bruk av visuelle og skriftlige virkemidler
 - kan strukturere og dokumentere designprosessen
 - kan reflektere kritisk rundt valg i designprosessen
 - kan finne og bruke relevante metoder for prototype-bygging
 - bidrar positivt for å forandre designfaget ved å øke bruk av avansert teknologi
 
 - 
    
Innhold
Konstruksjon og form gir studentene teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter ved utforskning av sammenhengen mellom design-konseptutvikling og konstruksjon / formgivning.
Metoder for utforsking / analyse av form., samt utvikling av prototyper / produkter er sentralt stoff i emnet.
Kunnskaper og ferdigheter om digitale og analoge verktøy brukes som basis for produktutvikling.
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, workshop, individuell- og gruppeoppgaver.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For høsten 2020 gjelder følgende arbeidskrav pga. koronasituasjonen:
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Refleksjonsnotat
 
[Arbeidskrav tidligere]:
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltagelse i minst to milepælsmøter med demonstrasjon av egen progresjon.
 
 - 
    
Vurdering og eksamen
For høsten 2020 gjelder følgende eksmanen pga. koronasituasjonen:
Vurdering og eksamenEksamensform: Mappeeksamen. Besvarelsen skal inneholde:
Utstilling Del A:
3 stk ark i format A3 som visuelt og skriftlig formidler:Ark nr 1. Reseach, designbrief, konsept, utvikling av produktet.Ark nr 2. Visualisering av sluttmodell (produkt) med tegning, renderinger og foto.Ark nr 3. Målsatt 2D-tegning (front, top og side view) av sluttmodellen i skala 1:1.
Utstilling Del B:
Rapport i format A4 stående eller liggende, med utfyllende beskrivelse av designprosessen, med bruk av visuelle virkemidler, som viser:
1. Research- og analysearbeid2. Moodboards3. Minimum 10 tegninger laget for hånd og 5 digitale tegninger av dørhåndtak4. Foto av minimum 10 mock-up-modeller som viser en formutviklingsprosess5. Foto av minimum 5 prototypmodeller som viser variasjoner
Antall sider: Inntil 20.
Utstilling Del C:
5 stk mock-up-modeller og 3 stk prototypmodeller som viser en formutviklingsprosess.
Del A og B skal i tillegg leveres digitalt i INSPERA.
Besvarelsen må være vurdert til karakter E eller bedre for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamen kan påklages.
[Eksamen tidligere]:
Mappevurdering inneholdende:
Utstilling med skriftlig besvarelse på to oppgaver:
- Individuell oppgave i formutvikling som skal inneholde: 15 skisser, minst 3 prototyper og visuelle refleksjoner.
 - Gruppeoppgave i konstruksjon. Gruppestørrelse ca. 5 studenter. Oppgaven består av 10 mock-up-modeller og en endelig prototype.
 
- Individuell skriftlig rapport som skal inneholde dokumentert arbeidsprosess av oppgaver og refleksjon over egen læringsprosess og resultater, 15-20 A4 sider.
 
Begge deler i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamen kan påklages.
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
 - 
    
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.