EPN-V2

BAPD1110 Designhistorie og designteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Design History and Design Theory
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet skal utdype den norske og den internasjonale designhistorien fra år ca. 1850 til i dag. Teoretiske perspektiver på design og vitenskapsteori er også sentrale fagområder innenfor dette emnet. I tillegg vil studenten få praktisk undervisning i skriveprosess, akademisk skriving og dokumentasjon.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • er bevisst betydning av design sin rolle i samfunnsutviklingen og hvordan betydning og rolle varierer historisk og i samtiden.
    • kjenner til innovasjon og framtidsmuligheter for design av teknologi og dets betydning i kultur og samfunn.
    • er bevisst sin egen profesjonsrolle og forstår den i relasjon til både en samtidig og en historisk samfunnsmessig kontekst.

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vise perspektivdannelse og anvende analyse og kritisk refleksjon med utgangspunkt i eget kjennskap til designs betydning og rolle for en bærekraftig samfunnsutvikling
    • kan reflektere kritisk over framtidsmuligheter for designs betydning og rolle for samfunnet og for enkeltindivider.
    • kan sette egen profesjonsrolle i perspektiv og kan i prosjekter analysere seg fram til muligheter og begrensninger for egen profesjonsrolle.
    • behersker skriftlig og muntlig diskusjon, referansebruk og argumentasjon med utgangspunkt i egen kjennskap til designs betydning og rolle i samfunnsutviklingen så vel som for individer.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan se seg selv og sitt eget virke i menneskelig og global sammenheng
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
    • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
  • Arbeids- og undervisningsformer

    • Workshop
    • Forelesninger
    • Ekskursjoner
    • Midtveisgjennomgang
    • Gruppearbeid
    • Selvstudier

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne ta eksamen:

    Høsten 2020 er det to arbeidskrav:

    Individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid. Omfang 1300 til 1500 ord.

    Aktiv deltakelse i gruppe på 5-7 personer som lager en muntlig 10 minutters presentasjon for klassen to ganger i løpet av emnet

    [Tidligere semester: Aktiv deltakelse i gruppe på 5-7 personer som lager en muntlig 10 minutters presentasjon for klassen to ganger i løpet av emnet]

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen høst 2020:

    Mappevurdering med følgende mappekrav:Individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid. Omfang 2500 til 3000 ord.

    Gruppestørrelse 5-7 studenter. Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med en karakter.

    Eksamensresultat kan påklages.

    [Eksamen tidligere]:Mappevurdering med følgende mappekrav:

    • Oppgavebesvarelse 1: individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid. Omfang 1300 til 1500 ord.
    • Oppgavebesvarelse 2: individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid. Omfang 1500 til 2000 ord.

    Gruppestørrelse 5-7 studenter. Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med en karakter.

    Alle deler i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig