epn-portlet

Emneplan forBAPD1110 Designhistorie og designteori

Engelsk emnenavn
Design History and Design Theory
Studieprogram
Høst: Bachelorstudium i produktdesign
Omfang
10 stp.
Studieår
2020
Timeplan
HØST 2020
Programplan
Høst 2020: Bachelorstudium i produktdesign
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal utdype den norske og den internasjonale designhistorien fra år ca. 1850 til i dag. Teoretiske perspektiver på design og vitenskapsteori er også sentrale fagområder innenfor dette emnet. I tillegg vil studenten få praktisk undervisning i skriveprosess, akademisk skriving og dokumentasjon.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  •  er bevisst betydning av design sin rolle i samfunnsutviklingen og hvordan betydning og rolle varierer historisk og i samtiden.

  • kjenner til innovasjon og framtidsmuligheter for design av teknologi og dets betydning i kultur og samfunn.

  • er bevisst sin egen profesjonsrolle og forstår den i relasjon til både en samtidig og en historisk samfunnsmessig kontekst.

Ferdigheter

Studenten

  • kan vise perspektivdannelse og anvende analyse og kritisk refleksjon med utgangspunkt i eget kjennskap til designs betydning og rolle for en bærekraftig samfunnsutvikling
  • kan reflektere kritisk over framtidsmuligheter for designs betydning og rolle for samfunnet og for enkeltindivider.
  • kan sette egen profesjonsrolle i perspektiv og kan i prosjekter analysere seg fram til muligheter og begrensninger for egen profesjonsrolle.
  • behersker skriftlig og muntlig diskusjon, referansebruk og argumentasjon med utgangspunkt i egen kjennskap til designs betydning og rolle i samfunnsutviklingen så vel som for individer.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan se seg selv og sitt eget virke i menneskelig og global sammenheng
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

Arbeids- og undervisningsformer

  • Workshop
  • Forelesninger
  • Ekskursjoner
  • Midtveisgjennomgang
  • Gruppearbeid
  • Selvstudier

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne ta eksamen:

Høsten 2020 er det to arbeidskrav:

Individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid. Omfang 1300 til 1500 ord.

Aktiv deltakelse i gruppe på 5-7 personer som lager en muntlig 10 minutters presentasjon for klassen to ganger i løpet av emnet

[Tidligere semester: Aktiv deltakelse i gruppe på 5-7 personer som lager en muntlig 10 minutters presentasjon for klassen to ganger i løpet av emnet]

Vurdering og eksamen

Eksamen høst 2020:

Mappevurdering med følgende mappekrav: Individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid. Omfang 2500 til 3000 ord.

Gruppestørrelse 5-7 studenter. Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med en karakter.

Eksamensresultat kan påklages.

 

 

[Eksamen tidligere]: Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • Oppgavebesvarelse 1: individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid. Omfang 1300 til 1500 ord.

  • Oppgavebesvarelse 2: individuell oppgavebesvarelse og gruppearbeid. Omfang 1500 til 2000 ord.

Gruppestørrelse 5-7 studenter. Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med en karakter.

Alle deler i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig