Studieinfo emne BAPD1500 2020 HØST
BAPD1500 Kreativitet og estetikk i design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Creativity and Aesthetics in Design
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR
2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emnet skal studentene selv designe og produsere ett gitt antall identiske produkter, innenfor noen gitte rammer - som kan være pris, funksjon, finish og materialvalg. Produktene skal så selges fra egen stand på et marked på skolen.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet samt godkjent verkstedsopplæring (Arbeidskrav i BAPD1020).
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
kjenner til metoder for konseptutvikling, nyskapning og innovasjon
kjenner til grunnleggende prinsipper innenfor merkevarebygging (prising og kalkulasjon)
kjenner til estetiske virkemiddel knyttet til produkter
kjenner til grunnleggende økonomiske mekanismer
Ferdigheter
Studenten
kan håndtere informasjon og fagstoff slik at det belyser en problemstilling
behersker å bruke 2D og 3D -media til idémyldring, analyse og produktutvikling
kan utvikle konsept
kan utvikle ulike 3D modellrekker
behersker å ta begrunnede valg
kan formidle fagstoff gjennom dokumentasjon og presentasjon av material- og formutforsking (2D og 3D
kan forklare sammenhengen mellom eksperimentelle designmetoder og produktutvikling
kan dokumentere og presentere utviklingsprosesser
Generell kompetanse
Studenten kan
reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
reflektere rundt sammenhenger mellom teori og praksis relatert til produkter
reflektere over hvordan helse, miljø og omgivelser (HMS) i faget bidrar til bærekraftig praksis
Innhold
I emnet Produktutvikling; estetikk og marked, vil sentrale temaer være metoder for konsept- og produktutvikling.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, demonstrasjoner, workshop, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Refleksjonsnotat.
- Individuell markedsundersøkelse rundt selvvalgt produkt. Omfatter markedsorientering rundt tilsvarende produkter, samt breddesøk gjennom en feltundersøkelse. Studenten skal besøke minst to forskjellige typer salgssted, og dokumentere prisnivå, materialvalg, produksjonsmetode, funksjonalitet, semantikk/estetikk.
Vurdering og eksamen
Individuell mappevurdering med følgende mappekrav:
- Produkt.
- Produktkonsept.
- Dokumentert arbeidsprosess (2D og 3D, materialutprøvinger).
Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne. Ekstern sensor brukes jevnlig.