Programplaner og emneplaner - Student
BAPD1500 Kreativitet og estetikk i design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Creativity and Aesthetics in Design
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emnet skal studentene selv designe og produsere ett gitt antall identiske produkter, innenfor noen gitte rammer - som kan være pris, funksjon, finish og materialvalg. Produktene skal så selges fra egen stand på et marked på skolen.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet samt godkjent verkstedsopplæring (Arbeidskrav i BAPD1020).
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kjenner til metoder for konseptutvikling, nyskapning og innovasjon
- kjenner til grunnleggende prinsipper innenfor merkevarebygging (prising og kalkulasjon)
- kjenner til estetiske virkemiddel knyttet til produkter
- kjenner til grunnleggende økonomiske mekanismer
Ferdigheter
Studenten
- kan håndtere informasjon og fagstoff slik at det belyser en problemstilling
- behersker å bruke 2D og 3D -media til idémyldring, analyse og produktutvikling
- kan utvikle konsept
- kan utvikle ulike 3D modellrekker
- behersker å ta begrunnede valg
- kan formidle fagstoff gjennom dokumentasjon og presentasjon av material- og formutforsking (2D og 3D
- kan forklare sammenhengen mellom eksperimentelle designmetoder og produktutvikling
- kan dokumentere og presentere utviklingsprosesser
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- reflektere rundt sammenhenger mellom teori og praksis relatert til produkter
- reflektere over hvordan helse, miljø og omgivelser (HMS) i faget bidrar til bærekraftig praksis
Innhold
I emnet Produktutvikling; estetikk og marked, vil sentrale temaer være metoder for konsept- og produktutvikling.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, demonstrasjoner, workshop, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Refleksjonsnotat.
- Individuell markedsundersøkelse rundt selvvalgt produkt. Omfatter markedsorientering rundt tilsvarende produkter, samt breddesøk gjennom en feltundersøkelse. Studenten skal besøke minst to forskjellige typer salgssted, og dokumentere prisnivå, materialvalg, produksjonsmetode, funksjonalitet, semantikk/estetikk.
Vurdering og eksamen
Individuell mappevurdering med følgende mappekrav:
- Produkt.
- Produktkonsept.
- Dokumentert arbeidsprosess (2D og 3D, materialutprøvinger).
Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne. Ekstern sensor brukes jevnlig.