Programplaner og emneplaner - Student
BAPD2000 Prosjekt og merkevarebygging Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project and Branding through Design
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fremmer kunnskap om design som profesjonsfag. Emnet består av to perioder der den første, ca. 2 uker, fungerer som et forkurs med fokus på ulike metoder eller kunnskap relatert til profesjonen. Den andre perioden, de resterende 4 ukene, er et samarbeidsprosjekt mellom 1., 2.og 3.bachelor. Studentene deles i grupper på tvers av klassene. Perioden fungerer som praktisk øving av gjennomgått teori / fagstoff fra 1.periode der gruppene arbeider med eksterne oppdragsgivere og / eller eksterne problemstillinger.
Forkunnskapskrav
Bestått emne BAPD1000, BAPD1020, BAPD1300 eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kjenner til identitetsbygging (del 1)
- kjenner til teori og praksis rundt merkevarebygging (del 1)
- kjenner til opphavsrett (Intellectual Property Rights) (del 1)
- kjenner til kreative metoder for innovasjon gjennom problemløsning og produktutvikling (del 2)
- kan gjennomføre en analyse av bedrift / oppdragsgiver
- kjenner til ulike markedsføringsstrategier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende merkevarebygging og markedsføring som grunnlag for et designprosjekt (del 1)
- kan bruke designskisseteknikker som strategisk verktøy i design prosessen (del 2)
- kan koordinere eget prosjekt med en annen prosjektgruppe (BAPD3000) (del 2)
- kan anvende idéutviklingsprosesser med andre involverte deltagere (del 2)
- behersker å presentere og argumentere for de valg som gjøres i prosjektet (del 2)
Generell kompetanse
Studenten
- behersker å arbeide i et prosjekt
- kan organisere samarbeid og dele ansvar
- behersker å erfare konflikter underveis i et prosjekt
- behersker kommunikasjon gjennom å utveksle synspunkter og erfaringer og gjennom dette, bidra til utvikling av god praksis
- kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
Innhold
Emnet består av to deler. Prosjektene skal rettes mot samarbeid med eksterne aktører.
Del 1 omfatter cirka 1/3 del av emnet. Denne delen vil ha fokus på merkevarebygging, kreative teknikker og opphavsrett (IPR).
Del 2 omfatter cirka 2/3 deler av emnet og er et samarbeidsprosjekt mellom 1. 2. og 3.BA. Studentene danner grupper (designkontorer) på tvers av klassetrinnene. 3.BA skal fungere som prosjektledere i gruppene. Denne delen fokuserer på prosjektarbeid i team, øvet i praksis. Resultatet kan være vektet mot både konsept og ferdig utviklet produkt.
Arbeids- og undervisningsformer
Del 1: Prosjektarbeid individuelt eller i gruppe
Del 2: Workshop koordinert med 3. årsstudenter og 1. årsstudenter som arbeider i emnene BAPD1010 og BAPD3000.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent fremmøte i prosjektperioden (del 2).
- Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar (del 1).
- Refleksjonsnotat.
Vurdering og eksamen
Bedriftsanalyse, individuell eller gruppe. Omfang; forside + 4 - 5 A4 sider inklusive bilder og referanseliste.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.