EPN-V2

Master’s Programme in Civil Engineering Programplan

Engelsk programnavn
Master’s Programme in Civil Engineering
Gjelder fra
2022 HØST
Studiepoeng
120 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk

Innledning

The Master's Degree Programme in Structural Engineering and Building Technology is a full-time course of study over two years (120 credits). The programme represents a continuation and specialisation in relation to the Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering, under the structural engineering and technical planning course options.

The master's degree programme is designed to meet the National Council for Technological Education's (UHR-NRT) conditions for use of the additional Norwegian designation sivilingeniør (siv.ing.) on diplomas for master's degree programmes in technology subjects.

The programme provides in-depth study and specialisations in the fields of structural engineering, building technology and transport infrastructure engineering. Structural engineering concerns the analysis, calculation and design of load-bearing structures and structural systems. Building technology concerns the analysis, calculation and design of the body of the building, including facades and building envelopes. Transport infrastructure engineering concerns the analysis, calculation and design of modern and future-oriented infrastructure systems as well as smart monitoring and management of existing infrastructure systems.

Climate change in the form of increased temperatures, more precipitation and extreme weather exposes buildings, infrastructures, offshore structures and other installations to greater and more unpredictable stresses. At the same time, society and the authorities place increasing demands on environmentally friendly and sustainable design in the built environment. For the purpose of dimensioning and designing new buildings and infrastructures for the future, we need candidates with engineering expertise at master's degree level (engineers) in the fields of civil engineering, who are also knowledgeable about climate and environmental issues relating to the field.

Candidates holding a master's degree in structural engineering and building technology have expertise that is in high demand in both the private and public sector. The most relevant employers are advisory engineering firms, contractors, construction clients, municipalities and research institutes. The Master's Degree in Structural Engineering and Building Technology can also qualify students for further studies at the doctoral degree level.

Students who complete the master's degree programme will be awarded the degree of Master of Science (MSc) in Structural Engineering and Building Technology. Candidates who hold a bachelor's degree in civil engineering pursuant to the national curriculum, can use the additional Norwegian designation sivilingeniør. The master's degree is awarded in accordance with Section 3 of the Regulations concerning Requirements for the Master's Degrees, issued by the Ministry of Education and Research.

Målgruppe

Programplan i engelsk 1, trinn 1–7 (30 studiepoeng) - oppdrag bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene for 1.–7. trinn og 5.–10. trinn, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 1. mars 2010 og nasjonale retningslinjer for engelskfaget i grunnskolelærerutdanningens program for trinn1–7.

Engelsk 1 har som hovedmål å øke lærernes kunnskap om det engelske språket og utvikle deres praktiske og didaktiske engelskferdigheter slik at de kan gi faglig solid engelskopplæring på barnetrinnet i grunnskolen som trygge modeller for elevene. Studiet bygger på nyere engelskfaglig og fagdidaktisk forskning og møter sentrale føringer gjennom LK20, både verdigrunnlaget i den overordnede delen og den fagspesifikke delen av læreplanverket. En viktig del av studiet er møtet med ulike typer engelskspråklige tekster for barn, som kan fungere som inngang både til språk- og kulturforståelse, inspirasjon til egen kreative språkutfoldelse og til personlig berikelse. Fagfornyelsens tre kjerneelementer i engelsk – kommunikasjon, språklæring og møte med engelskspråklige tekster – står sentralt i studiet.

Engelsk 1 er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnært og har som mål å utvikle lærernes evne til å gi læringsfremmende engelskundervisning, veiledning og vurdering fra 1. til 7. årstrinn. For å kunne legge til rette for og bidra til elevenes læringsutbytte i engelsk i samsvar med gjeldende læreplan trenger lærerne å utvikle sin handlingskompetanse og sin kritiske beredskap overfor læreverk og andre læringsressurser. En solid språkbevissthet og innsikt i hvordan bruk av engelske tekster kan gi glede i seg selv, bidrar til en god profesjonell plattform og ramme for språklæringen. En forventet effekt av kompetanseutviklingen gjennom engelsk 1 er at deltakerne vil kunne bidra til et positivt fag- og læringsmiljø på egen skole.

Engelsk er et verdensspråk i dag. Samtidig omtales språket som et «første fremmedspråk» i språkpolitiske dokumenter om språksituasjonen i Norge. En viktig del av engelsk 1 er bevisstgjøring omkring den rollen det engelske språket har globalt, i det norske samfunnet og i norsk skole. Et sentralt mål for engelskopplæring i tråd med fagfornyelsen er utvikling av elevenes kommunikative kompetanse i engelsk. Dette innebærer blant annet at elevene skal kunne bruke engelsk på en måte som er tilpasset hensikt, mottaker og den situasjonen språket brukes i. Engelsk 1 har derfor fokus på de faglige og fagdidaktiske ressursene studentene bør ha til disposisjon for selv å kunne møte dette kravet og hjelpe elevene til å mestre disse utfordringene.

Opptakskrav

Studiet er utviklet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, med bakgrunn i Kompetanse for kvalitet – strategi for etter- og videreutdanning. Målgruppe for studiet er lærere som arbeider på 1.–7. årstrinn i grunnskolen, men også lærere som ønsker å kvalifisere seg for undervisning på barnetrinnet.

Læringsutbytte

Opptakskrav er bestått lærerutdanning innrettet for undervisning i grunnskolen. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må ha tilleggsutdanning for å undervise i barneskolens 1. til 4. trinn (GLSM 60 studiepoeng eller GLSM 30 og 30 studiepoeng i matematikk eller norsk rettet mot barnetrinnet eller PAPS 1+2). Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i og prøve ut engelskopplæring. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å få fullført sin lærerutdanning.

Innhold og oppbygging

The programme is a full-time programme over two years that consists of a lecture-based component with a scope of 90 credits and an independent project - the master's thesis - with a scope of 30 credits.

Content

The master's degree programme is profession-oriented and adapted to meet the building construction and infrastructure industry and society's need for up-to-date, forward-looking expertise in structural engineering, building technology and transport infrastructure engineering.

Structural engineering concerns the analysis, calculation and design of load-bearing structures and structural systems. Bridges, quays, offshore installations and other large building structures are exposed to great loads combined with environmental and climate impacts. The Finite Element Method (FEM) is used to determine load effects (stress and strain) in the different parts of such complex structures. The study programme focuses on providing the students with solid, theoretical knowledge and applied skills in linear and non-linear FEM analysis, design of structures and structural systems, and service life dimensioning and service life extension of structures. Theory and applied skills are taught in the courses MABY4100 Finite Element Method in Structural Analysis, MABY4400 Structural Analysis and Design, MABY4800 Innovation in Steel and Concrete and MABY4500 Durability and Service Life of Structures. Behaviour of structures under dynamic loads is covered in the course MABY5200 Structural Dynamics.

Building technology concerns the analysis, calculation and design of the body of the building, including facades and building envelopes. Climate change and increased focus on resource use and environmental impacts thereby also entail a greater focus on the choice of materials and climate adaptation in connection with the design of buildings. The study programme focuses on providing the students with more detailed knowledge of building physics processes, principles and methods, and an understanding of the importance of the choice of building materials and components in the design of energy-efficient, environmentally friendly, climate-resilient buildings. Here, life-cycle analyses (LCA) and sustainability assessments are important tools for decisions on the choice of materials and building solutions. Theory and applied skills are taught in the courses MABY4200 Building Physics and Climate Adaptation of Buildings, MABY4700 Sustainability Assessment and Life-Cycle Analysis, MABY4600 Sustainable Building Design and MABY4900 Timber Building Engineering. Computational fluid dynamics in and around buildings as well as structures are covered in the course MAEN4300 Fluid Dynamics and Computational Methods.

Transport infrastructure engineering concerns the analysis, calculation, design and management of transport infrastructure systems. Roadways and railways are typical transport infrastructure systems and they must be well designed and managed to provide safe and resilient support to traffic that is ever-changing with the advancement in the transport technology and increase in societal demand for multi-modal future-oriented transportation forms. Besides, existing transport infrastructure systems also need to be taken care of to ensure safe functionality. This specialization is built upon the important knowledge and skills of structural analysis and sustainability assessment offered in the common courses MABY4100 Finite Element Method in Structural Analysis and MABY4700 Sustainability Assessment and Life-Cycle Analysis. In addition, theory and applied skills in the field of transport infrastructure engineering are taught in the courses SMUA4200 Traffic Engineering and Intelligent Transport Systems, SMUA4600 Geophysical Information Systems, MABY5030 Advanced Pavement Design and Rehabilitation, MABY5040 Advanced Railway Engineering, MABY5050 Smart infrastructure and Asset Management and MABY5060 Managing Infrastructure Projects.

Students enrolled on the programme within either structural engineering specialisation or building technology specialisation start to choose their specialisation from the second semester. Students enrolled on the programme within transport infrastructure engineering specialisation start their specialisation from the first semester. The MABY5000 Civil Engineering Seminars and Projects as well as the master's thesis will give the students practice in applying their knowledge and skills to relevant issues through more comprehensive project work.

Construction projects are increasingly complex and interdisciplinary. The study programme focuses on teaching students how to use advanced computer programs and simulation tools to solve complex problems relating to structural engineering, building technology and transport infrastructure engineering.

The study programme also aims to qualify candidates with the competence to participate in research work in the field. All the courses taught in the second semester therefore include an element of research at different levels. The course MAEN5300 Research Methods and Ethics underpins the master's thesis and provides an introduction to research methods, ethics, and academic writing and dissemination of results.

MABY5900, the master's thesis, is an independent, supervised research or development project in the core areas of the field, and represents further specialisation in either ‘structural engineering’, ‘building technology’ or ‘transport infrastructure engineering’.

The structure of the programme

The master's degree programme consists of compulsory courses, elective courses and a master's thesis. The course portfolio is composed so that the compulsory courses ensure academic and professional breadth, at the same time as the students are given an opportunity for in-depth study and specialisation through elective courses and the master's thesis.

Specialisation in the field of ‘structural engineering’ - SEB requires the students to choose, in addition to the mandatory courses:

  • In the second semester, the following two courses:

    • MABY4400 Structural Analysis and Design (10 credits)
    • MABY4800 Innovation in Steel and Concrete (10 credits)
  • In the third semester, at least one course between the following two:

    • MABY4500 Sustainable Concrete Structures (10 credits)
    • MABY5200 Structural Dynamics (10 credits)

Specialisation in the field of ‘building technology’ - BIT requires the students to choose, in addition to the mandatory courses:

  • In the second semester, the following two courses:

    • MABY4600 Sustainable Building Design (10 credits)
    • MABY4900 Timber Building Engineering (10 credits)
  • In the third semester, at least one course between the following two:

    • MABY4500 Sustainable Concrete Structures (10 credits)
    • MAEN4300 Fluid Dynamics and Computational Methods (10 credits)

In this way, students in both specialisations, i.e. STE and BIT, get the opportunity to also choose some from the ‘transport infrastructure engineering’ elective courses (max. 1 per semester, i.e. in second and third semesters)

Specialisation in the field of ‘transport infrastructure engineering’ - TIE requires the students to choose, in addition to the mandatory courses:

  • In the second semester, three courses from the following four courses:

    • MABY4400 Structural Analysis and Design (10 credits)
    • MABY5030 Advanced Pavement Design and Rehabilitation (10 credits)
    • MABY5040 Advanced Railway Engineering (10 credits)
    • SMUA4600 Geographical Information Systems (10 credits)
  • In the third semester, two courses from the following four:

    • MABY4500 Sustainable Concrete Structures (10 credits)
    • MABY5200 Structural Dynamics (10 credits)
    • MABY5050 Smart Infrastructure and Asset Management (10 credits)
    • MABY5060 Managing Infrastructure Projects (10 credits)

In order for students to be assigned a supervisor for the master's thesis, all exams from first year of the study programme must be passed.

Students are encouraged to contact relevant enterprises in the region for the purpose of gaining practical training and experience in the fields through a summer job or similar, and to establish cooperation on project assignments.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Building Technology

Building Technology Electives

Transport Infrastructure Engineering

Transport Infrastructure Engineering Electives

2. semester

Structural Engineering

Structural Engineering Electives

Geotechnical Engineering

1. semester

Geotechnical Engineering Electives

Smart Water Process and Infrastructure Engineering

2. semester

2. studieår

Building Technology

3. semester

4. semester

Building Technology Electives

Transport Infrastructure Engineering

3. semester

4. semester

Transport Infrastructure Engineering Electives

Structural Engineering

3. semester

4. semester

Structural Engineering Electives

Geotechnical Engineering

4. semester

Geotechnical Engineering Electives

Smart Water Process and Infrastructure Engineering

4. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er hjemlet i lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Det går over to år på heltid og har et omfang på 120 studiepoeng. Studiet tilbys også som 3-årig deltidsstudium.

Bestått studium kvalifiserer for graden master i biomedisin (engelsk: Master of Biomedicine) i henhold til § 3 i forskrift om krav til mastergrad.

Biomedisinske fag har en rivende utvikling. Ny kunnskap innen molekylærbiologi og teknologisk utvikling innen laboratorievirksomhet, bildedanning og stråleterapi gir nye utfordringer for diagnostikk og behandling. Spesielt har DNA-teknologien åpnet for nye muligheter innen diagnostiske og terapeutiske prinsipper. Implementering av nye diagnostiske og terapeutiske prosedyrer som følge av utviklingen innen biomedisinske analysemetoder og strålingsbaserte teknologier, stiller økte krav til validering, kritisk tenkning og analyse tuftet på evidensbasert kunnskap.  Valg av analyser, teknologier og prosedyrer har stor betydning for riktig diagnostikk og behandling.

Studiet omhandler biomedisinske basalfag som er nødvendige for forskning, metodeutvikling og kvalitetssikring innen biomedisinske fag og laboratorier.  Studieprogrammet består av emner som gir muligheter for forskjellige løp. Avhengig av hvilket løp studentene velger, vil studiet være en fordypning i kvalitetsutvikling og -sikring av metoder/ prosedyrer som anvendes ved henholdsvis biomedisinske laboratorier, bildediagnostiske avdelinger eller avdelinger for stråleterapi.

Formålet med studiet er å utdanne kandidater på høyere grads nivå for å dekke det økende behovet for avansert kunnskap som følge av den faglige og teknologiske utviklingen innenfor biomedisinske laboratorier, radiologi og stråleterapi. Studentene skal tilegne seg kompetanse i å etablere og utvikle analysemetoder, tolke resultatene og foreta utvelgelse av egnet metode til ulike faglige problemstillinger.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Aktuelle arbeidsfelt og karriereveier etter endt studium kan være

  • forskning og fagutvikling innenfor biomedisin
  • utviklings- og rådgivingsoppgaver innenfor faglig drift og kvalitetsutvikling av laboratorievirksomhet og stråleterapi
  • utviklings- og rådgivingsoppgaver innenfor helsefaglig veiledning, forvaltning og kunnskapsformidling
  • undervisnings-, veilednings- og utviklingsoppgaver ved institusjoner med ansvar for utdanning innen biomedisin

En kandidat med mastergrad er kvalifisert for å søke opptak til doktorgradsprogrammer.

Programplanen blir konkretisert i form av undervisningsplaner som gir mer spesifiserte opplysninger og bestemmelser som gjelder for det enkelte emne.

Internasjonalisering

Both the language of instruction and the course literature are in English, which means that the study programme is well suited for international students and student mobility. The study programme is structured so that it is possible for the students to take one semester abroad, in the third or fourth semester.

Building technology and structural engineering are well-established subjects that are taught at a number of universities abroad. OsloMet is part of the Erasmus programme for student exchange and has entered into several Erasmus+ agreements with relevant universities and university colleges. An Erasmus+ agreement with Edinburgh Napier University in Scotland and a collaboration agreement with the National Technical University of Athens in Greece have been prepared especially for this study programme.

Students can gain approval and recognition of up to 30 credits on application. Students who go on an exchange in the fourth semester will write their master's thesis with a supervisor from the host institution. Students who choose to go abroad in the third semester may take 15 credits in either structural engineering or building technology in place of the elective specialisation course.

OsloMet has a dedicated web page with supplementary information about student exchanges: https://student.oslomet.no/utveksling-tkd

The study programme consists of well-established courses that are taught at a number of universities abroad, and have a dedicated web site with detailed information about the exchange possibilities: https://student.oslomet.no/en/utveksling-ma-in-structural-engineering-and-building-technology .

;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Programplanen legger til rette for studiearbeid og kommunikasjon deltakerne imellom ved hjelp av digitale verktøy mellom samlingene. Her har OsloMets digitale læringsplattform en sentral plass. Integrert i studiet er også opplæring i nyttige digitale verktøy til bruk i engelskopplæringen.

Engelsk er arbeidsspråket i begge emner. Gjennom hele studiet får studentene anledning til å bruke språket muntlig på samlingene og i enkelte arbeidskrav. Samlingene har form av workshops der deltakerne får prøve ut forskjellige arbeidsmåter, diskutere hva som kjennetegner god vurderingspraksis og tilpasset opplæring i klasserommet i forhold til kompetansemålene i faget, både skriftlige og muntlige. I tillegg vil sentrale teoretiske deler av faget bli gjennomgått på samlingene. All undervisning har et gjennomgående didaktisk perspektiv.

Mellom samlingene arbeider deltakerne med selvstudium av pensumtekster, utprøving av ulike aktiviteter og oppgaver i egen (eller lånt) klasse, erfaringsdeling med kolleger og innlevering av tekster på OsloMets digitale læringsplattform (se under Arbeidskrav). Noen av tekstene er muntlige; andre krever skriftlige besvarelser. Enkelte er individuelle innleveringer, mens andre er par- eller gruppeoppgaver. Det forventes at studentene presenterer og diskuterer ny innsikt omkring ordinnlæring i eget kollegium. Refleksjon på bakgrunn av denne erfaringsdelingen inngår som en del av et arbeidskrav i emne 1.

Noe av studiearbeidet er samhandling i nettbaserte diskusjonsfora omkring sentrale fagdidaktiske temaer, der lærerne får anledning til å reflektere over egne erfaringer og ta del i en dialog omkring undervisning og læring.

Vurdering og sensur

Siden elevenes muntlige kommunikasjon på engelsk er vektlagt, og siden det er viktig for engelsklæreren å kunne være en god språkmodell for elevene, er én av samlingene i studiet erstattet med én ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i York. Dette er en integrert del av engelsk 1 og innebærer i realiteten forflyttet undervisning. Studieoppholdet inneholder språklige, litterære og kulturelle moduler. Studenter som ikke har anledning til å delta i studieoppholdet i York, utfører et arbeidskrav med tilsvarende innhold. Se ytterligere informasjon i plan for emne 1.

Øvrig informasjon

Quality assurance

The purpose of OsloMet's quality assurance system is to strengthen students¿ learning outcomes and development by raising the quality at all levels. Cooperation with the students, and their participation in the quality assurance work, is decisive to the overall learning outcome. Among the overall goals for the quality assurance system is to ensure:

  • that the educational activities, including practical training and the learning and study environment, maintain a high level of quality
  • that the study programmes are relevant for the professional fields
  • that the quality development continues to improve

For the students, this entails, among other things, student evaluations in the form of:

  • course evaluations
  • annual student surveys for all of OsloMet

More information about the quality assurance system is available here: https://student.oslomet.no/regelverk#etablering-studium-evaluering-kvalitetssystem

The programme supervisor scheme is part of the quality assurance of each individual study programme. A programme supervisor is not an examiner, but someone who supervises the quality of the study programmes. All study programmes at OsloMet shall be subject to supervision by a programme supervisor, but there are different ways of practising the scheme. Reference is made to the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet: https://student.oslomet.no/regelverk