Programplaner og emneplaner - Student
MABY4500 Sustainable Concrete Structures Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sustainable Concrete Structures
- Studieprogram
-
Master’s Programme in Civil Engineering
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course deals with sustainability and service life of concrete structures. Concrete bridges, quays, dams and foundations etc. are important infrastructures for the society, and often exposed to severe environmental loadings. Concrete is the most used construction material in the world and the production of cement accounts for about 8% of the global greenhouse gas emissions. Possible measures to reduce the carbon footprint are by use of concrete types with supplementary cementitious materials. In order to reduce the total greenhouse gas emissions from concrete structures, climate adapted service life design together with service life extension measures (i.e. structural health monitoring, repair and upgrading) are decisive.
The course provides studies in topics such as:
- Low-carbon concrete and greenhouse gas emissions
- Transport and degradation mechanisms of reinforced concrete
- Service life prediction and service life design of concrete structures
- Inspection and non-destructive testing
- Condition assessments and residual service life of existing concrete structures
Anbefalte forkunnskaper
Studentene ha med egne notater, maksimalt 20 A4 ark
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Læringsutbytte
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The student;
- ·has advanced knowledge of low-carbon concrete types and their application in concrete structures.
- has advanced knowledge of relevant degradation mechanisms for steel and concrete.
- has advanced knowledge in modelling of chloride induced corrosion and service life.
- has knowledge of inspection strategies and test methods for conditions assessment of concrete structures.
- has in-depth knowledge of the structural consequences of reinforcement corrosion on the load-bearing capacity of concrete structures.
- has knowledge of various repair and strengthening measures for existing concrete structures.
Skills:
The student is capable of;
- designing concrete structures that fulfil the Eurocode 2 requirements for durability and service life.
- performing service life predictions for concrete structures in marine environments.
- performing calculations of greenhouse gas emissions for concrete structures.
- proposing measures to extend the service life of concrete structure.
- performing capacity assessments of a damaged concrete structure or component.
General competence:
The student is capable of;
- understanding and analyzing scientific publications on topics related to sustainability and durability of concrete structures.
- applying theories in practice based on scientifically justified choices of relevant sustainable solutions.
- presenting academic results and evaluations in a scholarly manner
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet gir en oversikt over struktur og reaktivitet av organiske molekyler. I laboratoriekurset utføres organiske synteser og man bruker UV- og IR-spektrofotometere.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Godkjent laboratoriekurs i KJPE1300 Generell kjemi eller tilsvarende kunnskaper.
Vurdering og eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet skal studenten ha følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til struktur, stereokjemi og bindingsforhold i organiske molekyler.
- kjenner til organiske syrer og baser
- kjenner til reaksjoner med alkaner, alkener, alkyner, haloalkaner, aromatiske forbindelser, alkoholer, fenoler, etere, tioler, aldehyder, karboksylsyrer, karboksylsyrederivat og aminer
- kjenner til utstyr som benyttes i organisk kjemi og hvordan dette brukes
- vet noe om planlegging og utførelse av organiske synteser;;
- kan holde seg oppdatert om sentral kunnskap innenfor organisk kjemi
Ferdigheter
Studenten:
- kan utføre organiske synteser etter en litteraturforskrift
- kan sjekke identitet og renheten av et synteseprodukt ved fysikalske målinger og spektroskopi
- kan rapportere resultatet av eget laboratoriearbeid slik at det kan reproduseres av andre
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan anvende kunnskaper om molekylers reaktivitet til vurdere alternative synteser mot hverandre og velge synteser som gir liten risiko med hensyn til sikkerhet, helse og miljø
- kan vurdere eget arbeid og eventuelt forslå tiltak til forbedring av en eksisterende prosedyre
- kan muntlig og skrifte formidle resultat av et laboratoriearbeid både for kjemikere og ikke-kjemikere
- kan gjennom holdninger til og kunnskaper om organisk kjemi bidra til god praksis med hensyn på helse, miljø og sikkerhet på en arbeidsplass
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningen vil bestå av forelesninger og øvinger.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 6 dagers laboratoriekurs med 6 tilhørende skriftlige arbeidskrav (2 - 5 sider pr arbeidskrav)
Sensorordning
Del 1: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer, teller 80%.
Del 2: Individuell mappeeksamen hvor de 10 beste av totalt 15 innleveringer, teller 20 %.
Begge deleksamener må være bestått for å få bestått i emnet (karakter E eller bedre). Alle tellende innleveringer i mappen må også være bestått for å få bestått (karakter E eller bedre) i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.