EPN-V2

MAEN5300 Forskningsmetoder og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and Ethics
Studieprogram
Master’s Programme in Civil Engineering
Masterstudium i energi og miljø i bygg - deltid
Masterstudium i energi og miljø i bygg
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet gir studentene en mulighet til å etablere sin forståelse av forskning gjennom kritisk utforskning av forskningsspråk, etikk og tilnærminger. Det legges særlig vekt på å belyse forskningsmetoder og forskningsetiske problemstillinger som er relevante for ingeniørstudenter.

Forkunnskapskrav

Ingen utover opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om induksjon, deduksjon og abduksjon som vitenskapelige tilnærminger
  • kunnskap om struktur og innhold i vitenskapelig artikler og avhandlinger
  • kunnskap til å vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
  • kunnskap om kjennetegn ved situasjoner som kan betraktes som plagiat og korrupsjon;

Ferdighet

Studenten kan:

  • anvende relevante metoder for forsknings- eller utviklingsarbeid i eget arbeid
  • anvende nettbasert søketeknologi for søk etter relevant informasjon
  • anvende relevante ressurser for å avklare og finne løsninger på etiske problemstillinger
  • bruke relevant teknologisk kunnskap og naturvitenskapelige metoder og prinsipper ved planlegging og gjennomføring av forskningen;

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • vurdere forskningsetiske problemstillinger i forbindelse med planlegging og gjennomføring av en masteroppgave
  • analysere komplekse teknologiske problemstillinger og bidra til løsninger som er nytenkende og bærekraftige

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, prosjektarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

A micro course offered at Makerspace for students of all areas interested in learning more about 3D printing and laser cutting.

Vurdering og eksamen

Gruppearbeid, skriftlig prosjektrapport på 20 - 40 sider.;

Hver gruppe bør være mellom 4 og 6 studenter.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Learning outcome spring 2022:

Knowledge On successful completion of this course the student has knowledge of:

  • 3D printing and laser cutting
  • Computer Aided Design (CAD) tools, file formats and slicing software
  • Post-processing techniques for 3D printed parts
  • The societal impacts of rapid prototyping and the maker culture

Skills

On successful completion of this course the student has the ability to:

  • Operate a 3D printer (FDM) and a laser cutter
  • Create CAD models for 3D printing and laser cutting in Fusion360
  • Create 2D designs for laser cutting in Inkscape
  • Post-process 3D printed parts

General competences

On successful completion of this course the student:

  • Can create products using a 3D printer and laser cutter
  • Knows how the underlying technology works: CAD tools, slicing algorithms and file formats.
  • Knows how rapid prototyping technologies are impacting our society

Learning outcomes autumn 2021:

Knowledge On successful completion of this course the student has knowledge of:

  • 3D printing and laser cutting
  • Computer Aided Design (CAD) tools, file formats and slicing software
  • Post-processing techniques for 3D printed parts
  • How rapid prototyping impacts diverse industries, from healthcare to robotics
  • The societal impacts of rapid prototyping and the maker culture

Skills

On successful completion of this course the student has the ability to:

  • Operate a 3D printer (FDM and SLA printer) and a laser cutter
  • Create CAD models for 3D printing and laser cutting in FreeCAD or similar open source and free software
  • Create 2D designs for laser cutting in Inkscape or similar open source and free software
  • Post-process 3D printed parts
  • Apply rapid prototyping in their field of study

General competences

On successful completion of this course the student:

  • Can create products using a 3D printer and laser cutter
  • Knows how the underlying technology works: CAD tools, slicing algorithms and file formats.
  • Knows how rapid prototyping technologies are impacting our society

Vurderingsuttrykk

Teaching spring 2022:

The course will have hands-on practice work in the makerspace, lectures.

The course will The course will run for 5 days of physical lectures, at Campus Pilestredet 4 hours/day.;;

Day 1:;Introduction to Fusion360 CAD modeling;

Day 2: Introduction to 3D printing;

Day 3: Introduction to Inkscape;;

Day 4: Introduction to Laser cutting;and post-processing 3D prints;

Day 5: Final Project;Kick-off;

;Students will work individually or in;pairs;with the final project.;Attendance for;the first 4;days is required to;take the exam, which is the final project.;;;

We will run the course twice during the semester.;The students;enrolled can choose which;run;they will attend. Maximum;15;students per run.

Teaching autumn 2021:

The course will have hands-on practice work in the makerspace, live lectures, group discussions, and online videos. The course gives students the flexibility to participate in the 4 mandatory modules since it will run in an asynchronous way. Each module has an associated lecture/workshop, an online quiz, and an assignment. On the fulfillment of all modules, the student qualifies for the exam.

  • Module 1: Introduction to CAD modeling
  • Module 2: Introduction to 3D printing
  • Module 3: Introduction to Laser Cutting
  • Module 4: Introduction to Post-processing methods for 3D prints

Sensorordning

Coursework spring 2022:

Attendance for;the first 4;days is required to;take the exam

Coursework autumn 2021:

  • Participation in 4 modules that are both practical and/or web-based in the Makerspace. 2 hours per module, that provide certification in 3D printing, certification in laser cutting and an introduction to how to finish 3D printed parts. Introduction to CAD modeling is webbased. The modules can be taken in any order, but we recommend students to start with CAD modeling.
  • Completion of quiz and submission of assignment in each module