Programplaner og emneplaner - Student
Bachelor Programme in Business Administration and Economics Programme description
- Programme name, Norwegian
- Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
- Valid from
- 2016 FALL
- ECTS credits
- 180 ECTS credits
- Duration
- 6 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Target group
Målgruppen for studiet er studenter som ønsker en bred og generell grunnutdanning i økonomi og administrasjon, og som har interesse for både økonomi, regnskap, strategi og organisasjonsfag. Det er en fordel å ha interesse for å benytte analytiske verktøy (metode) i problemløsning både innenfor de økonomiske og de administrative fagene. Studiet har en betydelig internasjonal orientering og det egner seg derfor godt for studenter som ønsker seg en internasjonal karriere.
Admission requirements
For å søke opptak til studiet kreves generell studiekompetanse. Det stilles ellers ikke krav om en spesiell fagkombinasjon fra videregående skole. Vårt emne i matematikk bygger på R1/S1 eller tilsvarende. Studenter som ikke har tilstrekkelige forkunnskaper i matematikk, tilbys et forkurs. Forkurset går parallelt med den øvrige undervisningen.
Det kan også søkes opptak til studiet på grunnlag av realkompetanse. Kravet er at søkeren må være 25 år eller eldre i søknadsåret, ikke ha generell studiekompetanse, dokumentere minimum fem års fulltids yrkespraksis (inntil 2 av disse kan erstattes av ulønnet arbeid, organisasjonsarbeid eller liknende) innen saksbehandling/administrasjon fra offentlig eller privat sektor, samt dokumentere tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) og engelsk til å kunne gjennomføre studiet. I tillegg må søkeren dokumentere kunnskaper i matematikk på nivå med kravet som inngår i generell studiekompetanse eller tilsvarende. Se informasjon på nettsiden, blant annet når det gjelder krav til norsk- og engelskkunnskaper.
Learning outcomes
Gjennom det økonomisk-administrative studiet har kandidaten først og fremst tilegnet seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter innen det økonomisk-administrative fagområdet. Kandidaten har utviklet forståelse for økonomiske problemstillinger og har oppøvet sine ferdigheter til analytisk og kritisk tenkning. Hovedtyngden i studiet ligger på fagområdene bedriftsøkonomisk analyse, samfunnsøkonomi, strategi og ledelse.
Gjennom studiet har kandidatene tilegnet seg kunnskap om hvordan beslutninger treffes på mikronivå innenfor private og offentlige organisasjoner med sikte på å koordinere bruken av knappe ressurser for å nå organisasjonens mål. Gjennom studiet oppnår også kandidatene innsikt i strukturelle prosesser i ulike typer av organisasjoner. I tillegg utvikler kandidatene forståelse for de samfunnsøkonomiske rammer som en mikroenhet arbeider innenfor og kan bedømme samfunnsmessige konsekvenser av sine beslutninger. De lærer seg også å handle innenfor juridiske, miljømessige og etiske rammer. Gjennom metodeemnene matematikk, statistikk og samfunnsvitenskapelig metode oppøver studentene ferdigheter slik at de kan gjennomføre grunnleggende analyser innenfor bedriftsøkonomi og samfunnsøkonomi. Analytiske verktøy og metode står også sentralt i de øvrige emnene.
Gjennom arbeid med individuelle innleveringer, gruppearbeid, diskusjoner, øvingsoppgaver og muntlige presentasjoner tilegner kandidaten seg de kunnskaper og ferdigheter som trengs for å planlegge og å gjennomføre prosjekter, enten alene eller i gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer.
Videre tilegner kandidatene seg nødvendig generell kompetanse for å kunne utveksle faglig funderte synspunkter og erfaringer med andre, samt bidra til utvikling av god praksis. Kandidaten kan i tillegg formidle sentralt fagstoff, skriftlig og muntlig. Gjennom studiet tilegner kandidaten seg også generell kompetanse til å fremme virksomheters nytenkning og innovasjonsarbeid.
Operasjonalisering av det totale læringsutbyttet er konkretisert i læringsutbyttebeskrivelsene for det enkelte emne.
Etikk
Kandidatene skal ha kunnskap om de grunnleggende etiske prinsipper og de sentrale etiske retningslinjer. De skal også ha kjennskap til sentrale problemstillinger rundt samfunnsansvar. De skal kunne bruke teori om samfunnsansvar forankret i etiske begreper, teorier og modeller for å identifisere og foreslå begrunnede løsninger på etiske og miljømessige problemstillinger. Videre skal kandidatene utvikle selvstendig kritisk tenkning som gir bevissthet om hvordan valg av teoretisk perspektiv påvirker håndtering av etiske dilemma.
Etikk og samfunnsansvar utgjør 5 studiepoeng i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon. Av emnet Markedsføring og etikk i 1. semester utgjør etikkdelen en selvstendig enhet på 3 studiepoeng, mens de resterende studiepoengene er integrert i undervisningen i andre emner hvor dette er direkte knyttet til temaer hvor det naturlig hører inn.
Content and structure
Studieplanen bygger på Plan for treårig bachelorstudium i økonomi og administrasjon vedtatt av det nasjonale rådet for økonomisk-administrativ utdanning (NRØA). * Det tas forbehold om tilstrekkelig påmelding til de enkelte emner. (tabell følger)
Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon består av emner innenfor bedriftsøkonomi, samfunnsøkonomi, administrasjon og metode. De to første studieårene er i hovedsak felles for alle, bortsett fra at studentene har 15 studiepoeng valgfrie emner. De resterende 105 studiepoengene er obligatorisk. I 3. studieår skal studentene velge profil. De velger blant: International Business, Bedriftsøkonomisk analyse, Strategi og ledelse eller Samfunnsøkonomi. Enkelte profilvalg vil styre hvilke valgfrie emner man kan velge i 2. studieår.
Studiet er bygget opp ut fra en klar faglig progresjon:
I bedriftsøkonomi kommer innføringsemnene først, dvs. regnskap, budsjettering og investering og finansiering. Disse etterfølges av økonomistyring som utgjør det siste emnet i de obligatoriske 30 studiepoengene i bedriftsøkonomi. I samfunnsøkonomi er mikroøkonomi I lagt til første semester, da moderne makroøkonomi metodisk bygger på mikroteori. De obligatoriske organisasjonsfagene består både av organisasjon og ledelse og av markedsføring og strategi. Strategi bygger på markedsføring og må derfor komme senere i studiet. Emnene organisasjonsteori og organisasjonspsykologi anses begge som innføringsemner i organisasjonsfaget. Studentenes kunnskaper og ferdigheter i metode er bygget opp systematisk: For å kunne beherske statistikk er det nødvendig med kunnskaper i matematikk. For å beherske samfunnsvitenskapelig metode må studentene ha kunnskaper og ferdigheter i statistikk. I tillegg er matematikk et verktøy for de økonomiske emnene og er derfor lagt tidlig i studieløpet.
Andre studieår
Studentene skal velge valgemner tilsvarende 15 studiepoeng i 2. studieår. Samtidig er det obligatorisk å ta minimum 7,5 studiepoeng i Professional English i løpet av bachelorstudiet, unntatt for studentene som tar profilen Samfunnsøkonomi i 3. år.
Dersom man ikke tar Professional English i 2. studieår, må det tas i 3. studieår. Emnet om høsten og våren har ulikt pensum, men er på samme nivå. Man kan derfor ta våremnet uten å ha tatt høstemnet. De som velger engelsk både høst og vår i 2. studieår, vil få ett emne (15 studiepoeng) og eksamen avlegges først når hele emnet er avsluttet.
Følgende emner tilbys som valgemner i 2. studieår
3. semester:
- Matematikk II (7,5 sp)
- Professional English, kurs A (7,5 sp)
- Professional English, kurs A og B (2 semestre, 15 sp)
4. semester:
- Operasjonsanalyse (7,5 sp)
- Mikroøkonomi II (7,5 sp)
- Professional English, kurs B (7,5 sp)
- Professional English, kurs A og B (2 semestre, 15 sp)
Studenter som skal ta profilen International Business i 3. studieår, må ta Professional English i løpet av 2. år. Emnet International Business Communication er obligatorisk i denne profilen, og forutsetter at man har Professional English fra 2. studieår. Studenter som skal velge profilen Samfunnsøkonomi i 3. studieår, må ta Matematikk II og Mikroøkonomi II i 2. studieår. De som skal velge noen av de andre profilene velger fritt blant emnene ovenfor.
Tredje studieår
I 3. år velger studentene profil, som bygger på kunnskaper og ferdigheter fra de to første årene. I tillegg til profilemner og valgfrie emner, inngår en obligatorisk bacheloroppgave.
Bacheloroppgaven (15 studiepoeng) er et avsluttende arbeid i siste semester, hvor ulik teori og metode anvendes innenfor fagområdet. Bacheloroppgaven skrives innenfor valgt profil.
Tabellene nedenfor viser de fire profiler som tilbys, og hvilke emner som er obligatoriske i hver profil, samt hvilke forkunnskapskrav som må være oppfylt for å velge profilen. Den nederste tabellen viser hvilke valgfrie emner man kan velge blant.
Følgende profiler tilbys:
Profil: International Business
5. semester:
- International Economics, obligatorisk *
- International Marketing, obligatorisk *
- Int. Business Communication, obligatorisk *
- Bacheloroppgave 15sp
6. semester:
- International Finance, obligatorisk *
- Valgfritt emne
- Valgfritt emne
Alle profilemner er på 7,5 studiepoeng. Emner merket med * undervises i sin helhet på engelsk. Valg av denne profilen forutsetter at man har bestått Professional English (7,5 studiepoeng) i 2. år.
Emnene innenfor International Business undervises på engelsk. Studenter som velger denne profilen vil få et teoretisk grunnlag for å forstå den internasjonale virksomhet, og et faglig grunnlag for økonomisk/administrativt arbeid i organisasjoner, offentlig forvaltning og bedrifter med internasjonalt rettet virksomhet. Videre får studentene en oversikt over internasjonaliseringens bakgrunn og virkninger gjennom kunnskaper om økonomiske, rettslige og samfunnsmessige forhold, samt at de får mulighet til å oppøve sine ferdigheter i engelsk. Det blir lagt vekt på europeiske forhold samtidig som det globale perspektiv er sentralt.
Profil: Bedriftsøkonomisk analyse
5. semester:
- Foretaksfinans, obligatorisk
- Managerial Accounting, obligatorisk *
- Valgfritt emne
- Bacheloroppgave 15sp
6. semester:
- International Finance, obligatorisk *
- Strategiøkonomi, obligatorisk
- Valgfritt emne
Alle profilemner er på 7,5 sp. Emner merket med * undervises i sin helhet på engelsk. Studenter som ikke har tatt Professional English i løpet av 2. år, må velge det som ett av de valgfrie emnene.
Studentene som velger denne profilen får et fokus på kjerneområder i finansiell økonomi som har praktisk relevans, og på teori som er egnet til å analysere beslutningsproblemer for å oppnå effektive strategier for bedrifter og organisasjoner.
Profil: Strategi og ledelse
5. semester:
- Strategic Analysis, obligatorisk *
- International Marketing, obligatorisk *
- Valgfritt emne
- Bacheloroppgave 15sp
6. semester:
- Ledelse, obligatorisk
- Praktisk personalledelse, obligatorisk
- Valgfritt emne
Alle profilemner er på 7,5 sp. Emner merket med * undervises i sin helhet på engelsk. Studenter som ikke har tatt Professional English i løpet av 2. år, må velge det som ett av de valgfrie emnene.
Studentene som velger denne profilen får innsikt i aktuelle problemstillinger og utvikler en selvstendig og kritisk holdning til fagområdene. De får kunnskap og ferdigheter i administrative oppgaver og prosesser og får økt sin forståelse for utfordringer i administrativt og ledende arbeid.
Profil i Samfunnsøkonomi (samarbeid med UiO)
5. semester:
- Makroøkonomisk analyse (UiO), (Econ2310
- Economic Growth (UiO), (Econ2915) *)
- Samfunnsøkonomisk lønnsomhet og økonomisk politikk (UiO), (Econ3610)
- Bacheloroppgave (15)
6. semester:
- International Finance *)
- Valgfritt emne 1)
Emnene som Universitetet i Oslo er ansvarlig for er på 10 sp og foreleses om høsten. De to emnene om våren er på 7,5 sp og foreleses ved HiOA. Undervisning merket med * foregår på engelsk. Valg av denne profilen forutsetter at man har bestått eksamen i Matematikk II og Mikroøkonomi II i 2. år.
1) Det valgfrie emnet velges blant emnene som foreleses i 6. semester ved de andre profilene. Det er ikke krav om Professional English i denne profilen.
Denne profilen tilbys i samarbeid med Universitetet i Oslo (UiO), økonomisk institutt, og gir studentene mulighet til å fordype seg i Samfunnsøkonomi i 3. år. Studentene som velger denne profilen vil få et teoretisk grunnlag for å analysere samfunnsøkonomiske problemstillinger som arbeidsledighet, renteendringer, valutaendringer mv. De vil også kunne analysere hvilke faktorer som påvirker endringer i vekst og næringsstruktur. Studentene kan, etter å ha tatt denne profilen, vurdere investeringsprosjekter ut fra samfunnsøkonomiske kriterier. Med denne profilen vil bachelorstudentene ved Høgskolen i Oslo og Akershus få mulighet til å fortsette med en mastergrad i samfunnsøkonomi ved UiO.
Valgfrie emner
5. semester:
- International Economics *
- International Marketing *
- International Business Communication *
- Foretaksfinans
- Managerial Accounting *
- Strategic Analysis *
- Professional English * kurs A
- Verdsettelse
- Makroøkonomi II
6. semester:
- International Finance *
- International Legal Relations *
- Cross-Cultural Communication *
- Negotiations *
- Strategiøkonomi
- Praktisk personalledelse
- Ledelse
- Professional English * kurs B
Regler for studieprogresjon
Studiet er krevende og forutsetter at man er student på heltid. Det gis ikke tilbud om deltidsstudium. Studenter som ikke får fullført studiet på normert tid, kan på visse vilkår bruke ett år ekstra i henhold til Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. I forskriften finner du også annen informasjon om studieretten, bl.a. når det gjelder tap av studierett. Vær oppmerksom på at studenter blant annet kan miste studieretten fordi de har brukt tre forsøk ved eksamen, ikke har avlagt eksamen i løpet av det siste året eller har overskredet normert tid. Forskriften regulerer også mulighetene for å innvilges permisjon i studiet.
For å begynne i 2. studieår kan studenten, etter ny/utsatt eksamen i juli/august, maksimalt mangle ett emne fra 1. studieår. Tilsvarende kan man maksimalt mangle to emner fra de to første årene for å få begynne i 3. år. Vær oppmerksom på at det er enkelte emner i 2. studieår som må være tatt for å kunne velge enkelte profiler i 3. studieår. Disse emnene tillates ikke at man har som hengefag. Se foran under avsnittet Andre studieår for hvilke emner dette gjelder. Dersom studenten ikke tilfredsstiller kravene, må en vente med å fortsette i henholdsvis 2. eller 3. år, og man kan i så fall be om at plassen blir reservert til neste studieår, jf reglene om at man har inntil ett år ekstra til rådighet for å fullføre studiet. For studenter som får plassen reservert, er det en forutsetning at studenten innen studiestart neste studieår tilfredsstiller kravet.
Så lenge en har studierett ved studiet, betaler en ikke eksamensvederlag for ny/utsatt eksamen, forbedring av karakterer eller andre enkelteksamener.
1st year of study
2nd year of study
3. semester
3rd year of study
Profil: Bedriftsøkonomisk analyse
5. semester
6. semester
Profil: Facility Management og serviceledelse (gjelder kull 16H-17H)
5. semester
6. semester
Profil: International Business
5. semester
6. semester
Profil: Regnskapsfører (gjelder f.o.m. kull 18H)
5. semester
6. semester
Profile: Economics
5. semester
6. semester
Profil: Strategi og ledelse
5. semester
6. semester
Teaching and learning methods
I undervisningsopplegget er det lagt vekt på at studentene totalt sett i løpet av studieåret skal ha jevnlige innleveringer både av individuelle oppgaver og gruppeoppgaver med tilbakemeldinger fra faglærere. Emnene i hvert studieår sees i sammenheng slik at arbeidsbyrden fordeles best mulig ut over hele studieåret for studentene.
Studentene har ansvar for egen læring. Dette krever både deltagelse i undervisningen, selvstendig arbeid og samarbeid med andre studenter. Undervisningen består både av forelesninger i auditorier, klasseromsundervisning, gruppearbeid, prosjektarbeid og muntlige presentasjoner. I tillegg tilbys oppgaveløsning ledet av studentassistenter, samt veiledning fra faglærerne på større og mindre innleveringsarbeider. I enkelte emner får studentene også erfaring med casebasert læring, og peer tutoring. Gjennom varierte arbeidsformer tilegner studentene seg grunnleggende fagkunnskaper, trener seg i å fremme og utveksle synspunkter i grupper og i plenum, og legger et grunnlag for videre læring i arbeidslivet eller høyere grads studier.
Prosjektarbeid er en viktig del av studentenes arbeid med lærestoffet. Gjennom prosjektarbeid tilegner studentene seg erfaringer og kunnskaper som kreves for å kunne planlegge og gjennomføre prosjekter, individuelt og i gruppe. I flere av studiets emner er det et krav for å kunne avlegge eksamen at man har fått godkjent et prosjektarbeid. Gjennom studiet får studentene erfaring med arbeid i grupper, både i undervisningssituasjonen og som en del av arbeidskrav og tellende innleveringer (vurdering). Gjennom gruppearbeid oppøver studentene sine samarbeidsevner og utvikler evne til å gi og motta konstruktiv kritikk. Dette gjelder særlig i arbeidet med bacheloroppgaven som er en gruppeoppgave på 15 studiepoeng.
Det å lære seg å anvende informasjonsteknologi i ulike sammenhenger er en viktig del av det økonomisk-administrative studiet. I de fleste emner forventes det at studentene benytter datateknologi i arbeidet med lærestoffet.
Internationalisation
Handelshøyskolen har avtaler om studentutveksling med flere høgskoler og universiteter i Europa, USA, Canada, Sør-Afrika, Australia og Kina. I tillegg kan studentene ved Handelshøyskolen benytte HiOAs sentrale avtaler om utveksling. Oversikt over gjeldende avtaler finnes på høgskolens nettsider.
Studentene kan reise ut enten ett semester (i 5. semester) eller to semestre (5. og 6. semester). For studenter som velger profil Samfunnsøkonomi, er det dessverre ikke muligheter for utvekslingsopphold.
Alle studenter som utveksler må skrive bacheloroppgave ved Handelshøyskolen. Oppgaven skrives og leveres til HiOA i 6. semester.
For å kunne ta delstudier i form av utveksling i utlandet kreves det minimum C i gjennomsnittskarakter.
Studenter som er på utveksling, får en bachelorgrad i økonomi og administrasjon uten at det spesifiseres profil på vitnemålet. Utvekslingsoppholdet fremkommer på vitnemålet fra HiOA, men karakterene tas ikke inn. Karakterutskrift fra utvekslingsoppholdet må derfor følge vitnemålet som vedlegg.
Flere av våre emner i 3. studieår undervises på engelsk, og vi tar derfor imot et relativt stort antall studenter fra våre utenlandske samarbeidspartnere. De norske og internasjonale studentene arbeider sammen om oppgaver. På denne måten skapes et internasjonalt miljø i studiesituasjonen.
Work requirements
Arbeidskrav i dette studiet er knyttet opp mot eksamensretten, og dersom arbeidskravet ikke er godkjent får man ikke ta eksamen i emnet. Det kan være forprøve, prosjektarbeid eller annet. Eventuelle arbeidskrav vil være angitt i den enkelte emneplan, og det er viktig at studentene gjør seg kjent med disse så snart det enkelte emne starter. Arbeidskravets omfang fremgår av emneplanen.
Mange av emnene innebærer arbeidskrav der studentene øver seg i å løse oppgaver og å formidle fagstoff både skriftlig og muntlig. Arbeidskravene er med på å støtte opp om emnets læringsutbytte, både ved at studentene blir trenet gjennom selve arbeidet med disse oppgavene og ved at studentene gjennom arbeidskravene tilegner seg kunnskaper og ferdigheter som ikke lar seg teste ved selve eksamen i emnet.
Prosjektarbeid og andre arbeidskrav må leveres/gjennomføres innen fastsatte frister. Overskridelse av fristen medfører at en ikke får avlegge eksamen i emnet. Dato/frist for levering mm opplyses av faglærer ved undervisningsstart. For mer informasjon om arbeidskrav viser vi til heftet Viktig studieadministrativ informasjon (deles ut ved studiestart), bl.a. i tilfeller hvor det er innført nye arbeidskrav.
Assessment
The legal basis for this plan is laid down in Act no. 15 relating to Universities and University Colleges of 1 April 2005 and the Regulations Relating to the Degree of Philosophiae Doctor (PhD) at OsloMet (hereinafter referred to as "the PhD Regulations").
The PhD Programme in Health Sciences may be undertaken either over three years or over four years with 25 per cent required duties. Candidates who successfully complete the programme will earn 180 credits and qualify for a PhD in Health Sciences.
The PhD programme in Health Sciences has an interdisciplinary and multidisciplinary* profile whereby health researchers cooperate on developing integrated knowledge-based health care services. Key elements in the programme are: interventions in health promotion, preventive health care, treatment, rehabilitation, and care. Health is a complex and comprehensive phenomenon that involves interaction between physical, psychological, and social dimensions. Although the respective professions and disciplines place different emphasis on dimensions of health, they share a common understanding of the goal to promote health and quality of life. In the training component of the programme, candidates learn about research and work methods that can contribute towards knowledge-based assessment and intervention in the health care services at individual and systemic levels. The training component will enhance the depth and breadth of the candidates' professional knowledge so that they develop an independent and reflective approach to both their own research and to that of others, as well as to the role of research in a broader context. It will also support the candidates in their work on their thesis.
Oslo Metropolitan University (OsloMet) is the largest educational institution for health science disciplines in Norway. The PhD Programme in Health Sciences is offered by the Faculty of Health Sciences, which has long experience in educating professional practitioners. The faculty trains professional practitioners in the disciplines of bioengineering, ergotherapy, physiotherapy, orthopaedic engineering, radiography, pharmacy, nursing, dental technology, and social education. The faculty also offers training in the areas of public nutrition, behaviour analysis, management, among others. Research training is linked to the professional programmes and therefore promotes research cooperation with the field of practice.
Health service user groups are changing; these changes are characterised by a growing proportion of older users, greater ethnic diversity, and new disease patterns. These developments call for better knowledge about the cultural and medical bases for providing equal health services to everyone. There is a need for better integration and coordination of health services to large patient groups and more emphasis on preventive measures to stem the increasing prevalence of lifestyle diseases. Coordination involves several different health care professions and actors, and is contingent on cooperation. Many actors are involved in research projects aimed at developing the knowledge that will be needed in order to meet future challenges: municipalities, health trusts, universities, university colleges, research institutes, and competence centres in the health and care sector. The need to train personnel with research competence in most of the health professions is therefore significant. Strengthening multidisciplinary and interdisciplinary research will be vital to develop better courses of treatment for patients with complex needs who would benefit from cooperation between the respective professions.
*By "multidisciplinary" is meant combining input from multiple disciplines aimed at resolving a common problem. In order to be characterised as multidisciplinary, input must in addition be scientifically integrated in terms of theory and methodology.
Research training in health sciences offers opportunities to apply for academic positions at universities, university colleges, health trusts, and research institutes as well as for positions in other areas in the public and private sectors with a need for competence in the health sciences. The PhD Programme in Health Sciences will give more professional practitioners the opportunity to gain research competence and thereby contribute to improving coordination within the health and care sectors. Furthermore, the programme will help establish sound research environments and provide a basis for research-oriented training and practice, as the programme qualifies candidates for teaching and supervising students and colleagues in the health sciences.