EPN-V2

ØAMET1000 Mathematics I Course description

Course name in Norwegian
Matematikk I
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
Curriculum
FALL 2016
Schedule
  • Introduction

    Studentene tilegner seg i dette emnet det nødvendige matematikkgrunnlaget for de andre emnene i studiet og lærer å knytte matematikkunnskapene til problemstillinger innen samfunns- og bedriftsøkonomi. Emnet sikter mot å utvikle studentenes evne til logisk og analytisk tenkning. Dette skal gi grunnlag for å forstå matematisk modellering i økonomiske sammenhenger og for å kunne arbeide med problemorienterte oppgaver.

  • Recommended preliminary courses

    Gradert skala A-F.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten har

    • kunnskaper i matematikk innen grunnleggende algebra, funksjoner i en og to variable, finansmatematikk og integrasjon

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjennomføre et bredt spekter av algebraiske operasjoner, inkludert løsning av ulikheter, likninger og systemer av likninger
    • analysere énvariabel funksjoner som polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner, eksponentialfunksjoner, logaritmiske funksjoner og kombinasjoner av disse. Analysen omfatter: nullpunkter, asymptoter, grenseverdier, kontinuitet, derivasjon (inkludert implisitt derivasjon), ekstremverdiproblemer og elastisiteter
    • analysere forskjellige funksjoner av flere variabler (inkludert Cobb-Douglasfunksjoner og funksjoner med eksponential- og logaritmeelementer). Analysen omfatter å finne og klassifisere stasjonære punkter, finne maksimum og minimum på et avgrenset område og finne maksimum og minimum under bibetingelser, inkludert anvendelser av Lagranges metode
    • analysere aritmetiske og geometriske rekker, analysere konvergens av geometriske rekker og bestemme summen av konvergente uendelige geometriske rekker
    • løse problemer innenfor finansmatematikk, inkludert annuiteter, nedbetaling av lån, oppsparingsannuiteter og nåverdi
    • anvende grunnleggende integralregning i tilknytning til de funksjonstypene som inngår

    Generell kompetanse

    Studenten kan lese matematisk formulert faglitteratur og er trent i logisk og analytisk tenkning.

  • Teaching and learning methods

    Emnet omhandler grunnleggende kunnskap som er nødvendig for å lese, forstå og forholde seg kritisk til samfunnsvitenskapelig forskning. Det omfatter basiskunnskaper i vitenskapsteori, kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode. Samfunnsvitenskapelig metode er grunnleggende kunnskap som gjør det lettere å lese og forstå forskning og kilder i studiets emner. Emnet gir ferdigheter som er spesielt relevant for arbeidet med bacheloroppgaven.

  • Course requirements

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Assessment

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om grunnleggende vitenskapsteori og vitenskapsteoretiske tradisjoner
    • kjennskap til ulike forskningsdesign: eksperiment/kvasieksperiment, casestudier, spørreskjemaundersøkelser, intervju og observasjon
    • kunnskap om forholdet mellom kvalitative og kvantitative metoder
    • innsikt i hvordan samfunnsvitenskapelige undersøkelser gjennomføres fra valg av tema og problemstilling til innsamling, analyse og rapportering av data
    • kjennskap til verktøy for kvantitativ dataanalyse (SPSS)

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • arbeide med forskningsspørsmål, formulere problemstillinger og relatere disse til metodevalg
    • redegjøre for og forstå grunnleggende metoder for analyse av kvalitative og kvantitative data
    • finne og bruke relevant og kvalitetssikret fagstoff med utgangspunkt i en konkret problemstilling

    Generell kompetanse

    • kunnskap om forskningsetiske retningslinjer og juridisk ansvar
    • kan vurdere metodebruk i, og resultater fra samfunnsvitenskapelige undersøkelser
  • Grading scale

    Studentene skal i løpet av emnet levere en skriftlig besvarelse på fem til syv sider. Besvarelsen leveres i grupper på tre til fire studenter. Det skriftlige arbeidet må være godkjent før man kan gå opp til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke er tilfredsstillende, må studentene levere en forbedret besvarelse innen en kort frist. Det stilles krav til kildebruk og korrekt henvisningsteknikk. Det blir gitt bedømmelsen godkjent/ ikke godkjent på arbeidskravet.

  • Examiners

    Ingen hjelpemidler tillatt.