Programplaner og emneplaner - Student
Bachelor's Programme in Facility Management Programme description
- Programme name, Norwegian
- Bachelorstudium i Facility Management
- Valid from
- 2016 FALL
- ECTS credits
- 180 ECTS credits
- Duration
- 6 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Bachelorstudiet i Facility Management er et 3-årig studium som tilbys på fulltid over 3 år (180 studiepoeng).
Bachelorgraden oppnås i samsvar med forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Fullført og bestått studium gir rett til graden Bachelor i Facility Management.
Det er felles opptak til det 3-årige bachelorstudiet i Facility Management, det 3-årige bachelorstudiet i økonomi og administrasjon og det 3-årige bachelorstudiet i regnskap og revisjon. Innen 1. mars i første studieår velger studentene hvilken av disse tre utdanningene de skal fortsette på.
Det særegne ved Facility Management-studiet er at det gir en yrkesutdanning samtidig med at det også er en meget god generell økonomisk-administrativ utdanning som gjør kandidatene velegnet for mange typer stillinger innen offentlig og privat administrasjon. Facility Management er en global bransje. Yrket som Facility Manager, eller tilsvarende, stiller store krav til breddekunnskap, virksomhets- og bransje-/forretningsforståelse. Både fagområdet Facility Management og bransjen er i stadig utvikling, og det stilles derfor også store krav til kontinuerlig faglig oppdatering.
Hvem gjelder programplanen og emneplanene for
Programplanen gjelder for kullet tatt inn i 1. år høsten 2016. Planen ble vesentlig endret fra og med høsten 2015 i forhold til tidligere plan, og studenter som har bestått deler av studiet tidligere, eller som har hatt permisjon skal fullføre studiet etter den planen som gjelder for det kullet de gjenopptar studiet sammen med. Studenter som kommer tilbake til en endret plan, må undersøke hvilke overgangsregler som tilbys for å få fullført studiet.
Det tas forbehold om endringer i programplanen, som følge av f.eks. forskriftsendringer. Endringer i pensum forekommer også, og vi anbefaler å vente med å kjøpe lærebøker til man har snakket med den enkelte foreleser. Emneplanene vedtas for ett studieår om gangen, slik at det vil være den nyeste emneplanen i emnet som gjelder ved førstkommende ordinære eksamen og påfølgende kontinuasjonseksamen.
Target group
Fagfeltet og bransjen Facility Management har de siste tiårene vært i sterk vekst, både internasjonalt og i Norge. Facility Management er i dag en global bransje. Store bedrifter inngår ofte avtaler med globale tjenesteleverandører om leveranser av mange forskjellige tjenester på ulike lokasjoner i flere land.
Den offisielle norske definisjonen av Facility Management er: «Integrasjon av prosesser i en organisasjon for å opprettholde og utvikle avtalte tjenester som støtter og forbedrer effektiviteten til organisasjonens primære aktiviteter». Primære aktiviteter er den eller de aktivitetene som gir en privat bedrift dens inntekter, og som begrunner en offentlig forvaltning eller ideell organisasjons eksistens. Støtteaktivitetene er alle de andre aktivitetene (tjenestene) som må utføres og services som må ytes for at en organisasjon skal være i stand til å utføre primæraktivitetene på en mest mulig formåls- og kostnadseffektiv måte. Facility Management er altså en fler- og en tverrfaglig akademisk disiplin hvor ledelse og styring står sentralt, der målet er å integrere ulike typer oppgaver og tjenester slik at organisasjonens virksomhet drives på en økonomisk-, sosialt- og miljømessig bærekraftig måte.
Bachelorstudiet i Facility Management er rettet inn mot de som ønsker seg en stilling som Facility Manager eller leder for servicevirksomheter i privat-, offentlig- eller ideell sektor. Utdanningen gir en god forståelse av hele styringspyramiden, men legger særlig vekt på arbeidsoppgaver på mellomledernivå.
Bachelorstudiet i Facility Management kvalifiserer bl.a. til å søke opptak til masterstudiet i økonomi og administrasjon (siviløkonomstudiet) ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Det er en forutsetning for opptak til siviløkonomstudiet, at hele bachelorgraden i Facility Management er gjennomført ved Høgskolen i Oslo og Akershus og at graden er avlagt etter programplanen som gjelder fra og med høsten 2015.
De to første årene av studiet er felles med bachelorstudiet i økonomi og administrasjon og bachelorstudiet i regnskap og revisjon, med unntak av to emner (totalt 15 studiepoeng) som er knyttet til fagområdet Facility Management. Hele tredje år består av emner som dekker de mer spesielle kunnskaper som er nødvendige for yrket som Facility Manager eller tilsvarende. Studiet i Facility Management er både en generell økonomisk-administrativ utdanning og en spesialisering rettet mot utøvelsen av Facility Management.
Mange av målene for bachelorstudiet i økonomi og administrasjon vil også gjelde for studiet i Facility Management, men i tillegg skal studiet gi studentene den teoretiske utdanning som en anser nødvendig for å utføre oppgavene som tillegger en Facility Manager i privat, offentlig eller ideell sektor.
Admission requirements
Masterstudium i sosialfag, studieretning barnevernsarbeid er et mastertilbud for sosionomer, vernepleiere og barnevernspedagoger hvor formålet er å utdanne kandidater som har inngående kunnskap om barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner, og om hvilke forhold i samfunnet som særlig har betydning for deres velferd, hverdagsliv og utviklingsmuligheter. Videre skal studentene kunne analysere det enkelte barns omsorgssituasjon og i samarbeid med barn og familier sette i gang endringsarbeid som kan styrke barnets omsorgssituasjon og utviklingsmuligheter.
Studiet gir innsikt i samfunnsforholdenes betydning for barns velferd og livsforhold, samt betingelser for foreldreskap. Sammenhenger mellom velferdsordninger, sosialpolitiske beslutninger og barns konkrete hverdagsliv framheves og drøftes. Masterutdanningen forstår barnevern som et bredt fagfelt der barnevern gis betydning ikke bare som egen virksomhet, men generelt i velferdsforvaltningen, sosialtjenesten, helsesektoren og i barns oppvekstinstitusjoner. Det legges vekt på tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid. I studiet rettes oppmerksomheten mot hvordan barnevernet inngår i et samfunn preget av kulturell kompleksitet, sosial ulikhet og mangfold, og retter seg dermed mot barnevernsarbeid i storby.
Barnevern er et samfunnsmessig virksomhetsfelt hvor praksis baseres på implisitte og eksplisitte teorier fra en rekke fagdisipliner. Virksomheten er normativ, og det er behov for et kritisk grunnlag for å vurdere hva som er gyldig og relevant kunnskap for praksis. Forståelser av barn og barns samfunnsmessige status er viktige premisser for barnevernets virksomhet til enhver tid. Studiet kombinerer praksisnær og forskningsbasert undervisning.
Programplanen og studiets innhold er basert på forskrift om nasjonal retningslinje for masterutdanning i barnevernsarbeid.
Learning outcomes
Masterstudium i barnevernsarbeid er et tilbud til sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere som ønsker utdypet kunnskap om barnevernsarbeid og barnevernsfeltet. Studiet er også relevant for arbeid på andre arenaer som retter seg mot barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
Studiet kvalifiserer til
- stillinger i kommunalt og statlig barnevern
- stillinger i andre velferdstjenester og forvaltningsenheter som retter seg mot barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
- stillinger i kompetansemiljøer, forsknings- og utdanningsinstitusjoner
- opptak til ph.d.-studier
Content and structure
Opptakskravet er fullført bachelorgrad eller treårig grunnutdanning i sosialt arbeid, barnevern eller vernepleie.
1st year of study
1. semester
3rd year of study
5. semester
Teaching and learning methods
En kandidat med fullført studium skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- avansert kunnskap om og forståelse av samfunnsvitenskapelige teorier som er relevante for barnevernets virksomhetsområde
- inngående kunnskap om barnevernets heterogene kunnskapsgrunnlag og tverrfaglige perspektiver
- inngående kunnskap om ulike analytiske perspektiver på praksis, institusjoner og sosialpolitiske intervensjoner
- spesialisert kunnskap om skjønnsutøvelse som inngår i barnevernsfaglige vurderinger og beslutninger
Ferdigheter
Kandidaten kan
- analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse for å ta en beslutning til barnets beste
- gjennomføre helhetlige omsorgsvurderinger ved å analysere og vurdere barnets beste i lys av kontekst, aktuelle teorier og metoder
- analysere og reflektere over barnevernets komplekse mandat og funksjon i samfunnet
- utøve profesjonelt barnevernsarbeid i en storbykontekst
- analysere og vurdere metodiske framgangsmåter for utforskning av fagfeltet
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- anvende forskningsbasert kunnskap på områder knyttet til barnevernfaglig arbeid
- kritisk vurdere sosialpolitiske tiltak og implementering av (nye) arbeidsmodeller og arbeidsmetoder som berører barn og familier
- kritisk vurdere muligheter og begrensninger ved forskningsbasert kunnskap i barnevernsfeltet
- analysere etiske problemstillinger knyttet til forskning, fagutvikling og innovasjon i barnevern
Internationalisation
Studiet tilbys som heltid over to år og deltid over tre år. Studieomfanget på heltid er 30 studiepoeng per semester.
Foruten masteroppgaven består studiet av åtte obligatoriske emner og ett valgemne. Emnene bygger på hverandre. Det anbefales derfor å ta emnene i den rekkefølgen de er satt opp i oversiktstabellen. Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 30 studiepoeng. Pågående forskningsprosjekter som studenten kan knytte seg opp til vil bli presentert i andre semester på instituttets mastertorg. I andre semester skal studenten utarbeide en prosjektskisse for masteroppgaven og deretter få tildelt veileder. Masteroppgaven leveres i fjerde semester.
Progresjonskrav
Studenten ha bestått emnet Barnevern og samfunn og emnet Kunnskapsperspektiver i barnevern for å gå ut i praksis i emnet Praksis og kritisk refleksjon i 3. semester. Studenten må også ha bestått emnet Rettsanvendelse i barnevernfaglig arbeid for å kunne melde seg opp i emnet Rettighetsperspektiv, samarbeid, forebygging og rettsanvendelse til barnets beste.
Alle emner som inngår i graden, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.
Work requirements
Studenten blir presentert for varierte arbeidsformer og arbeidskrav. Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og andre studentaktive læringsformer.
Assessment
I 3. semester gjennomfører studentene praksis i 4 uker på egen arbeidsplass. OsloMet er ansvarlig for å skaffe praksisplass til de studentene som ikke har egen arbeidsplass, samt oppfølging av praksisplassordningen og godkjenning av praksissteder, som må foreligge før studentene kan påbegynne praksisopplæringen. Praksisperioden skal være gjennomført og godkjent i overensstemmelse med gjeldende reglement. Det vises til Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet, og spesielt Kapittel 8. Veiledet praksis. Antall forsøk.