EPN-V2

FM3900 Bachelor Dissertation Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor's Programme in Facility Management
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven får studentene trening i å foreta selvstendige studier, analyser og utredninger, og de får erfaring med å gjennomføre et større prosjekt i gruppe. Studentene oppøver videre evnen til å bruke teori og metode i forhold til utdanningens fagområde. Studentene skal tilegne seg grunnleggende forståelse for forskningsmetode knyttet til Facility Management og økonomisk-administrative problemer.

Required preliminary courses

Studentene må ha bestått/fått innpasset/fritak for minimum 75 studiepoeng for å få starte på bacheloroppgaven. 15 av disse studiepoengene må være Statistikk (ØAMET1100) og Samfunnsvitenskapelig metode (ØAMET2100). Veileder tildeles i desember 5. semester.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har

  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg, har innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kunnskap om populasjon og utvalg, og om ulike analyse- og datainnsamlingsmetoder, både kvalitative og kvantitative

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kvantitative og kvalitative metoder i enkle analyser
  • kan definere et forskningsspørsmål og foreta avgrensning og definering av begreper og problemer
  • kan bruke aktuell teori og analysemetoder til å skrive en selvstendig oppgave
  • kan søke etter informasjon, utøve kildekritikk, referere og skrive referanseliste
  • behersker generell tolkning av teoretiske og empiriske funn samt generalisering, validitet og reliabilitet, og er bevisst mulige feiltolkninger og feilkilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere rundt forskning og vitenskapelig metode, forskningsetikk og redelighet.
  • kan samarbeide med andre om en større oppgave
  • kan utforme og skrive strukturerte rapporter som omhandler økonomisk-administrative problemstillinger som tilfredsstiller krav til etiske og faglige standarder.

Teaching and learning methods

Bacheloroppgaven er en gruppeoppgave som skrives i felleskap av grupper på inntil 3 studenter.

I femte semester blir det forelesninger om forskningsprosessen fra problemstilling, via litteratursøk, valg av design til analyse.

Studentene danner grupper som skal levere kort prosjektbeskrivelse til bachelorkoordinator for godkjenning innen 1. desember. Prosjektbeskrivelsen skal inneholde en foreløpig problemstilling, kort om relevant litteratur, metode gruppen vil benytte, eventuelt ønsket veileder og hvilke bedrift en vil studere.

I slutten av 5 semester vil alle gruppene bli tildelt veileder etter hvilket tema de har valgt. Vårsemesteret starter med fellesveiledning der tema og problemstillinger som er felles for gruppene blir tatt opp. Når man nærmer seg slutten av oppgaven blir det individuell veiledning. Det er en øvre grense på 9 timers veiledning per oppgave.

Course requirements

Prosjektbeskrivelsen på 5-7 sider må være godkjent for å få skrive bacheloroppgave.

Assessment

Coursework requirements from MALK 4000-401, 4000- 402 and 4000- 403, MALKA 211, MALKA 212, MALKA 213 and MALKA 214 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA215.

Permitted exam materials and equipment

On successful completion of the course the student has the following learning outcomes classified as knowledge and skills:

Knowledge

The student:

  • can discuss radical behaviorism as philosophy of science
  • can discuss and analyze important aspects of verbal behavior
  • can discuss rule governed behavior
  • can discuss the principles involved in joint-control
  • can describe, discuss and exemplify important terms and principles involved in stimulus equivalence
  • can describe and discuss naming
  • can describe and discuss problem-solving, thinking, remembering, and higher-order classes
  • can describe and discuss Relational Frame Theory

Grading scale

The course will include lectures, exercises, discussion of read materials and oral presentations. The lectures will partly be based on interteaching sequences using literature from the curriculum.

Examiners

Students submit 3 written assignments, each with maximum 3 pages including references, according to the deadlines in the course schedule.

Course contact person

Exam content: Learning outcomes

Form of examination: Individual written examination with invigilation, 4 hours

Examiners: One internal and one external examiner

Grading scale: A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade

Examination support materials

None.