Programplaner og emneplaner - Student
FM3000 People, Organization and FM (Soft FM) Course description
- Course name in Norwegian
- Mennesker, organisasjon og FM (Soft FM)
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
-
Introduction
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 4 timer avholdes i slutten av semesteret.
-
Recommended preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Required preliminary courses
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
-
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har
- kjennskap til hva som definerer mennesker og organisasjoners behov for ulike tjenester innen soft FM
- kjennskap til relevante standarder for tjenester innen soft FM
- kunnskap om kjøp, salg, organisering, ledelse og leveranser av tjenester innen soft FM
- kunnskap om hva som er relevante ytelses-/leveransekrav til sentrale tjenester innen soft FM og hvordan disse kan beskrives i servicenivåavtaler (SLA)
- kunnskap om hva som er kritiske suksessfaktorer for henholdsvis egen drift og kjøp og salg av sentrale tjenester innen soft FM og hvordan disse kan beskrives i hovedindikatorer for ytelser (KPI)
- kjennskap til programvare for kundefront (helpdesk)
- kjennskap til LEAN-filosofien, servicedesign og servicelogistikk.
Ferdigheter
Studentene kan
- anvende faglig kunnskap for å analysere organisasjonens behov for tjenester innen soft FM
- anvende faglig kunnskap for sourcingbeslutninger om tjenester innen soft FM
- anvende faglig kunnskap for å beskrive de mest relevant ytelses-/leveransekrav til sentrale tjenester innen soft FM
- anvende faglig kunnskap om LEAN-filosofien, servicedesign og servicelogistikk for leveranser av formåls-, kostnadseffektive, hygienisk forsvarlige og bærekraftige tjenester innen soft FM.
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle sentralt fagstoff vedrørende ytelseskrav til ulike tjenester innen soft FM
- formidle økonomiske og miljømessige konsekvenser av ulike løsninger for organisering og leveranser av tjenester innen soft FM
- formidle relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger for tjenester innen soft FM
- utveksle synspunkter på og erfaringer med soft FM med andre fagpersoner og har evnen til kritisk refleksjon og kan dermed bidra til utvikling av god praksis.
-
Teaching and learning methods
Ekstern sensor vurderer besvarelsene sammen med intern sensor.
-
Course requirements
Et utkast til den gruppevise mappeoppgaven skal presenteres og drøftes i plenum. Det er obligatorisk deltagelse på medstudentenes presentasjoner. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, må det leveres en ny og forbedret besvarelse innen en frist som fastsettes av faglærer.
-
Assessment
Mappeeksamen med en individuell, skriftlig oppgave, omfang 8-10 sider/3200-4000 ord som vektes 60 %, og en skriftlig oppgave i gruppe på 3-5 studenter, omfang 12-15 sider/4800-6000 ord som vektes 40 %.
Begge delene av mappa må hver for seg være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får F i en av eksamensdelene, må denne eksamensdelen tas på nytt. Det kan være inntil 5 studenter i gruppen.
-
Permitted exam materials and equipment
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
-
Grading scale
Gradert skala A-F.
-
Examiners
Hver besvarelse vurderes av en ekstern og en intern sensor.
-
Target group and admission
Knowledge
The student
- has an extensive vocabulary in economic/financial English
- knows the main points of grammar necessary for correct and idiomatic usage of the English language at an advanced level
- has knowledge of various cross-curricular business topics
- has knowledge of international relations, e.g. the EU, WTO, NATO and US foreign policy
- has knowledge of several issues in the international world of business and the world economy, including the economies of China and Japan
- has knowledge about globalization and its effects
- has knowledge about various different business cultures
- is familiar with some works of fiction in English
Skills
The student
- can write professional and academic texts in English at an advanced level
- can speak fluently about a wide range of business topics and various aspects of international cooperation, economies and business cultures
- can interact well in a number of professional business situations involving people from different business cultures
- The student can understand spoken and written English used in a business context
- can use a wide range of professional vocabulary in oral and written contexts
- is able to discuss, analyse and reflect on various issues in English
- The student has developed his/her practical problem-solving skills
Competence
The student
- has further developed his/her communicative competence in English, which includes linguistic, intercultural and strategic competencies
- can function well in a wide range of professional situations internationally
- can adapt to new situations and requirements abroad
- can apply his/her skills and knowledge of business English
- can understand English language curricula and lectures in other subjects well
-
Course contact person
Foretaksfinans handler om hvordan bedrifter kan utnytte finansmarkedene på en best mulig måte i finansiering og risikostyring. Kurset vil drøfte kjerneområder i finansiell økonomi som har umiddelbar praktisk relevans, men skal også forberede studentene på Masterkurs i finansiell økonomi. Kurset er en naturlig påbygging på grunnkurset i investering og finansiering.