EPN-V2

ØABED3000 Corporate Finance Course description

Course name in Norwegian
Corporate Finance
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Foretaksfinans handler om hvordan bedrifter kan utnytte finansmarkedene på en best mulig måte i finansiering og risikostyring. Kurset vil drøfte kjerneområder i finansiell økonomi som har umiddelbar praktisk relevans, men skal også forberede studentene på Masterkurs i finansiell økonomi. Kurset er en naturlig påbygging på grunnkurset i investering og finansiering.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten har kunnskap om

    • prisingsmodeller for selskapets verdi
    • risiko, porteføljerisiko og diversifisering
    • markedseffisiens
    • kapitalstruktur og verdi
    • dividendekontroversen
    • modeller for prosjektvurdering
    • finansielle opsjoner og realopsjoner
    • viktige datakilder

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere viktige problemstillinger om selskapets finansierings- og investeringsbeslutninger, inkludert agentproblemer
    • bruke dataverktøy til støtte i analysene
  • Teaching and learning methods

    Kurset gjennomføres ved forelesninger og gjennomgang av oppgaver.

  • Course requirements

    Dette emnet omhandler organisering og ledelse av tjenester innen FM som direkte påvirker brukernes helse, miljø, sikkerhet, trivsel og produktivitet. Noen av disse tjenestene er lovpålagte, andre er økonomisk og/eller rasjonelt begrunnet. Mange tjenester innen FM er arbeidsintensive. LEAN, servicedesign og servicelogistikk er derfor viktige perspektiver og metoder for å sikre formåls-, kostnadseffektive, hygienisk forsvarlige og bærekraftige tjenesteleveranser tilpasset de ulike kunde- og brukergruppenes behov. Et utvalg sentrale tjenester innen soft FM studeres fra henholdsvis sluttbruker, bestiller-, utfører-, leverandør-, selger-, inspektør- og rådgiverperspektivet, med vekt på sentrale utviklingstrekk og megatrender.

  • Assessment

    Ingen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Kunnskaper

    Studenten har

    • kjennskap til hva som definerer mennesker og organisasjoners behov for ulike tjenester innen soft FM
    • kjennskap til relevante standarder for tjenester innen soft FM
    • kunnskap om kjøp, salg, organisering, ledelse og leveranser av tjenester innen soft FM
    • kunnskap om hva som er relevante ytelses-/leveransekrav til sentrale tjenester innen soft FM og hvordan disse kan beskrives i servicenivåavtaler (SLA)
    • kunnskap om hva som er kritiske suksessfaktorer for henholdsvis egen drift og kjøp og salg av sentrale tjenester innen soft FM og hvordan disse kan beskrives i hovedindikatorer for ytelser (KPI)
    • kjennskap til programvare for kundefront (helpdesk)
    • kjennskap til LEAN-filosofien, servicedesign og servicelogistikk.

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • anvende faglig kunnskap for å analysere organisasjonens behov for tjenester innen soft FM
    • anvende faglig kunnskap for sourcingbeslutninger om tjenester innen soft FM
    • anvende faglig kunnskap for å beskrive de mest relevant ytelses-/leveransekrav til sentrale tjenester innen soft FM
    • anvende faglig kunnskap om LEAN-filosofien, servicedesign og servicelogistikk for leveranser av formåls-, kostnadseffektive, hygienisk forsvarlige og bærekraftige tjenester innen soft FM.

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • formidle sentralt fagstoff vedrørende ytelseskrav til ulike tjenester innen soft FM
    • formidle økonomiske og miljømessige konsekvenser av ulike løsninger for organisering og leveranser av tjenester innen soft FM
    • formidle relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger for tjenester innen soft FM
    • utveksle synspunkter på og erfaringer med soft FM med andre fagpersoner og har evnen til kritisk refleksjon og kan dermed bidra til utvikling av god praksis.
  • Grading scale

    Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjoner i plenum, utdelte øvingsoppgaver, gruppearbeid og studiebesøk. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver, bidra i diskusjonene og delta på studiebesøk.

  • Examiners

    Et utkast til den gruppevise mappeoppgaven skal presenteres og drøftes i plenum. Det er obligatorisk deltagelse på medstudentenes presentasjoner. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, må det leveres en ny og forbedret besvarelse innen en frist som fastsettes av faglærer.