Programplaner og emneplaner - Student
ØASPR2400 Professional English: Courses A and B Course description
- Course name in Norwegian
- Professional English kurs A og B
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.
Recommended preliminary courses
An individual written and oral exam will be held at the end of the spring semester. The student gets two separate grades, one for the written and one for the oral exam, and the exams can be taken again separately. The written exam counts 53% of the final grade and the oral exam counts 47%.
Written exam (5 hours) consisting of three parts:
- a Norwegian-English translation and vocabulary exercise
- a text for comprehension and analysis, and questions from the syllabus in English for Business Studies
- an essay on a topic from British society
Oral exam (20 minutes) consisting of:
- presentation of a topic from British society
- discussion/reflection on one of the cases, a work of fiction or selected texts called 'British Perspectives'.
Both exams must be passed in order to pass the course.
Required preliminary courses
Kalkulator utlevert fra universitetet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har avansert kunnskap innen anestesisykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase i og utenfor sykehus:
- Har avansert kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv.
- Har avansert kunnskap om observasjoner, monitorering og kliniske vurderinger ved akutt og/eller kritisk sykdom, anestesi, sedasjon og analgesi.
- Har inngående kunnskap om ulike kirurgiske undersøkelser og inngrep og hvordan dette virker på pasientens situasjon og anestesisykepleierens ansvar og funksjon.
Studenten har avansert kunnskap om anestesiologi og akuttmedisin:
- Har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og/eller kritisk sykdom, anestesi, sedasjon og analgesi.
- Har avansert kunnskap om å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet.
Studenten
- har inngående kunnskap om egenskaper ved spesielle pasientgrupper som stiller krav til valg og utførelse av anestesi
- har inngående kunnskap om formidling av tilpasset informasjon om anestesi og anestesisykepleie til pasienter, pårørende, kolleger og andre fagpersoner
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i anestesisykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan utøve anestesisykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
Studenten kan arbeide selvstendig med problemløsning relatert til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- Kan gjennomføre generell anestesi på en selvstendig og ansvarlig måte på ellers funksjonsfriske pasienter (ASA 1 og 2) etter gjeldende retningslinjer.
- Kan administrere anestesi til pasienter som har mer komplekse sykdomstilstander i samarbeid med anestesilege.
- Kan vurdere sammenhengen mellom sykdom/skade og valg av anestesimidler og metoder.
- Kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende.
- Kan anvende relevant kunnskap om pasienter som skal ha anestesi med tanke på pasientens tilstand og inngrepets art, og avgjøre om pasienter må ha anestesiologisk tilsyn.
- Kan selvstendig identifisere væske- og elektrolyttforstyrrelser og igangsette adekvat behandling som følge av kirurgisk behandling og anestesi.
- Kan anvende anestesiapparatet og avansert medisinsk utstyr som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig.
- Kan evaluere, dokumentere og kvalitetssikre anestesisykepleien.
- Kan anvende kunnskap for å forebygge stress og angst hos pasienten ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og støttende miljø.
- Kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring.
- Kan selvstendig identifisere akutte og problematiske situasjoner.
- Kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer.
- Kan ta selvstendige beslutninger i akutte situasjoner.
- Kan ta initiativ til og igangsette behandling i prioritert rekkefølge, i samsvar med egen kompetanse og innenfor rammen av lover og bestemmelser.
- Kan forebygge psykiske senskader i forbindelse med ulykker og akutt innleggelse i sykehus.
- Kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter, omsorgspersoner, egen faggruppe og andre i helseteamet.
Generell kompetanse
Studenten
- har handlingskompetanse i anestesisykepleie
- kan analysere etiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan samarbeide flerfaglig og tverrfaglig i pasientbehandlingen
- kan planlegge, organisere, koordinere og samarbeide om de ressurser man har til rådighet, slik at de blir brukt målrettet til pasientens beste
- kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen anestesisykepleie
- behersker anestesisykepleiens uttrykksformer og kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner, både med spesialister og til allmennheten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
- kan forholde seg kritisk til teknologiens muligheter og begrensninger innen anestesisykepleie
Teaching and learning methods
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern
Course requirements
The main purpose of the course is to improve the students' ability to communicate in English both in writing and orally in a professional context. The course is cross-curricular since a large part of the syllabus is related to subjects within business and economics. It will prepare the students to deal with real situations in the business world.
Assessment
No prerequisites.
Permitted exam materials and equipment
Knowledge
The student
- has a wide vocabulary in economic/administrative English
- knows the main oral and written genres of business communication
- knows the main points of grammar necessary for correct and idiomatic usage of the English language
- has knowledge of various cross-curricular business topics
- has knowledge of several issues in British society
- is familiar with some works of fiction in English
Skills
The student
- can write professional English
- can speak fluently about several business topics and various aspects of society and culture in English
- can deal with professional situations in the business world
- can understand spoken and written English used in a business context
- can use professional vocabulary in oral and written contexts
- is able to discuss, analyse and reflect on various issues in English
- has developed his/her practical problem-solving skills
Competence
The student
- has developed his/her communicative competence in English, which includes linguistic, intercultural and strategic competencies
- can function well in most professional situations internationally
- can apply his/her skills and knowledge of business English
- can understand English language curricula and lectures in other subjects better
Grading scale
The teaching consists of about 55 periods.
In addition to lectures there are case studies, group work, assignment review, discussions, student presentations, and written assignments. Regular attendance and active participation in classroom activities are expected. Independent study is required.
Examiners
The following assignments are obligatory:
- One short (300-500 words) written assignment based on one of the cases (attendance is mandatory for the case the student writes about)
- An essay, approximately 500 words, on an assigned topic
- An individual 7-minute oral presentation
Feedback will be given on all assignments. The essay must adhere to the rules established in -Mal for oppgaveskriving ved SAM- (available on the SAM home pages). In order to take the final exam, all obligatory assignments must be approved by the instructor. Students will be given the opportunity to re-submit obligatory assignments that have not been approved. If assignments are not approved after re-submission(s), students will not be allowed to take the exam.