Programplaner og emneplaner - Student
ØABED2200 Business Analytics Course description
- Course name in Norwegian
- Business Analytics
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2018
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Emnet viser hvordan ulike bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer formuleres og løses. Studenten øves opp i evne til systematisk, kvantitativ analyse. Hovedvekten skal legges på formulering og økonomisk fortolkning og bruk av resultater. Gjennom emnet erverver studenten seg det nødvendige analyseverktøyet og anvender dette på en rekke problemstillinger en siden vil støte på i praksis.
-
Recommended preliminary courses
Skriftlig eksamen under tilsyn på 4 timer avholdes i slutten av semesteret.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap omgrunnleggende teorier relevante for å forstå operasjonsanalytiske teknikker
- kunnskap om hvordan kvantitative teknikker og optimalisering kan brukes for å løse bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre analyser av beslutningsproblemer og treffe beslutninger basert på maximin, minimax, minimax regret, EMV og EVPI
- tegne beslutningstrær og treffe beslutninger basert på disse
- utføre enkel og multippel regresjonsanalyse ved hjelp av relevant programvare og fortolke resultater
- utarbeide prognoser ved hjelp av f.eks. bevegelig gjennomsnitt, eksponensiell glatting og regresjonsanalyse
- beregne optimalt innkjøp og seriestørrelser ved egenproduksjon, både under full sikkerhet og ved risiko
- formulere problemstillinger som lar seg løse ved hjelp av lineær programmering
- løse LP-problemer grafisk og ved hjelp av Simplex-metoden
- formulere og løse dualproblemet og vise sammenheng mellom primalproblem og dualproblem
- beregne skyggepriser og verdien av økt kapasitet
- formulere og løse transportproblemer
- formulere og løse tilordningsproblemer
- formulere og løse køproblemer, både M/M/1 og M/M/C
- bruke relevant IKT-verktøy for å løse bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer
Generell kompetanse
- kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til operasjonsanalytiske emner
- kan løse problemer i grupper
-
Teaching and learning methods
Forelesninger og øvinger i grupper. Det legges stor vekt på bruk av dataverktøy i undervisningen.
-
Course requirements
OPPDATERT PENSUMLISTE FINNER DU I "OM EMNET" (IKKE NEDERST I EMNEBESKRIVELSEN).
Studentene skal tilegne seg grunnleggende kjennskap til vitenskapsteori og grunnleggende forståelse for kvantitativ forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemstillinger. Emnet skal gjøre studentene i stand til å gjøre egne analyser (blant annet som ledd i bacheloroppgave) og til å vurdere andres analyser. Reglene for bruk av kilder/ kildehenvisninger og sitatbruk ved oppgaveskriving vil bli gjennomgått.
-
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
-
Permitted exam materials and equipment
Kunnskaper
Studenten har
- innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
- kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
- kunnskap om populasjon og utvalg
- kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk
Ferdigheter
Studenten kan
- velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
- bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
- tolke resultatene og presentere disse i en rapport
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
- grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
-
Grading scale
Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.
-
Examiners
To gruppeoppgaver på inntil 12 sider totalt må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Dersom oppgavene ikke blir godkjent, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrister.