EPN-V2

ØABED2200 Business Analytics Course description

Course name in Norwegian
Business Analytics
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
  • Introduction

    Emnet viser hvordan ulike bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer formuleres og løses. Studenten øves opp i evne til systematisk, kvantitativ analyse. Hovedvekten skal legges på formulering og økonomisk fortolkning og bruk av resultater. Gjennom emnet erverver studenten seg det nødvendige analyseverktøyet og anvender dette på en rekke problemstillinger en siden vil støte på i praksis.

  • Recommended preliminary courses

    On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

    Knowledge

    The student

    • can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
    • knows the steps of EBP
    • is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
    • knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
    • can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
    • understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
    • knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations

    Skills

    The student

    • can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
    • can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
    • can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO
    • and variations of PICO
    • can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid

    General competencies

    The student

    • can critically assess health claims in the media
  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten har

    • bred kunnskap omgrunnleggende teorier relevante for å forstå operasjonsanalytiske teknikker
    • kunnskap om hvordan kvantitative teknikker og optimalisering kan brukes for å løse bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • utføre analyser av beslutningsproblemer og treffe beslutninger basert på maximin, minimax, minimax regret, EMV og EVPI
    • tegne beslutningstrær og treffe beslutninger basert på disse
    • utføre enkel og multippel regresjonsanalyse ved hjelp av relevant programvare og fortolke resultater
    • utarbeide prognoser ved hjelp av f.eks. bevegelig gjennomsnitt, eksponensiell glatting og regresjonsanalyse
    • beregne optimalt innkjøp og seriestørrelser ved egenproduksjon, både under full sikkerhet og ved risiko
    • formulere problemstillinger som lar seg løse ved hjelp av lineær programmering
    • løse LP-problemer grafisk og ved hjelp av Simplex-metoden
    • formulere og løse dualproblemet og vise sammenheng mellom primalproblem og dualproblem
    • beregne skyggepriser og verdien av økt kapasitet
    • formulere og løse transportproblemer
    • formulere og løse tilordningsproblemer
    • formulere og løse køproblemer, både M/M/1 og M/M/C
    • bruke relevant IKT-verktøy for å løse bedriftsøkonomiske beslutningsproblemer

    Generell kompetanse

    • kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til operasjonsanalytiske emner
    • kan løse problemer i grupper
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger og øvinger i grupper. Det legges stor vekt på bruk av dataverktøy i undervisningen.

  • Course requirements

    Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

  • Assessment

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn over 4 timer avholdes i slutten av semesteret.

  • Permitted exam materials and equipment

    This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.

    In this course, starting with relatable examples, students will learn about the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate. Areas of focus are critical thinking (e.g. asking critical questions about health claims and the sources of claims), and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    The student must have been admitted to the study programme.