Programplaner og emneplaner - Student
PhD Programme in Health Sciences Programme description
- Programme name, Norwegian
- Ph.d.-program i helsevitenskap
- Valid from
- 2021 FALL
- ECTS credits
- 180 ECTS credits
- Duration
- 6 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
-
Introduction
The course consists of lectures and seminars on techniques and methods.
The students will work in groups for the mandatory assignments. Lab sessions supporting the assignments will be provided.
-
Target group
Dette er programplan for bachelorstudium i sosialt arbeid. Utdanningen tilbys ved Fakultet for samfunnsvitenskap, Institutt for sosialfag. Bachelorgraden oppnås i samsvar med Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Studiet bachelor i sosialt arbeid er en heltidsutdanning over tre år som kvalifiserer til profesjonstittelen sosionom. Fullført og bestått studium gir graden bachelor i sosialt arbeid, jfr. § 2-3, 1 a. Gradens engelske tittel er Bachelor of Social Work.
Programplanen bygger på Forskrift om nasjonal retningslinje for sosionomutdanning, ikrafttredelse 01.07.2019, fra og med studieåret 2020-2021: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-03-15-409
Sosionomutdanningen skal i tråd med forskriften gi læringsutbytte under følgende kompetanseområder:
Rammer for og perspektiver på sosialt arbeid
Kunnskap om og arbeid med sosiale problemer
Studiet gir grunnlag for spesialisering på videreutdanningsnivå og/eller studier på masternivå, og videre på ph.d.-nivå.
Programplanen vedtas for ett studieår om gangen.
-
Admission requirements
Individual written examination (4 hours).
The exam result can be appealed.
In the case of a new and postponed exam, another form of exam can also be used or a new assignment with a new deadline is given. If an oral examination is used, this cannot be appealed.
-
Learning outcomes
On completion of the PhD Programme in Health Sciences, the candidate should have achieved the following learning outcomes defined as knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The candidate
- is in the forefront of knowledge within his or her field of research and masters the field¿s philosophy of science and methodology
- is in the forefront of knowledge on the current national and international academic debates within health sciences specific to his or her own professional field
- can evaluate the expediency and application of theories within health sciences and methodology specific to those theories
- can evaluate the research ethical related to the application of different research methods
- can evaluate the expediency and application of multidisciplinary and interdisciplinary research concerning health and illness
- can contribute to the development of new knowledge, new theories, and new methods within health sciences specific to his or her own field
Skills
The candidate can
- formulate research questions and design, plan and carry out research projects, analyse data, and discuss the results
- place his or her own project in relation to a theoretical context and research tradition within health sciences
- carry out high-level research in cooperation with national and international research environments
- manage complex academic issues related to ethics, theory and method within his or her field of research
- challenge established knowledge and practice within his or her area of the health sciences
General competence
The candidate can
- identify and discuss ethical issues in research related to health
- carry out his or her research with scholarly and ethical integrity
- manage complex interdisciplinary assignments within the field of health sciences
- participate in debates within health sciences and present his or her research at national and international conferences, produce scientific publications, and communicate research to a wide audience
- assess the need for, initiate, and drive innovation in health professions
-
Content and structure
Two examiners. External examiner is used periodically.
Optional course Spans multiple semesters1st year of study
1. semester
-
Teaching and learning methods
Etter endt utdanning har kandidatene følgende overordnede læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse;
;
Kunnskap; Kandidaten:;
- har bred kunnskap om teorigrunnlaget i sosialt arbeid.;
- har bred kunnskap om erfarings- og brukerkunnskap.;
- har kunnskap om metoder som retter seg mot individ, familier, grupper og samfunn.;
- har bred kunnskap om individers og gruppers ulike livsutfordringer.;
- har bred kunnskap om hvordan samfunnsmessige strukturer og prosesser kan skape og opprettholde sosiale problemer.;
- har kunnskap om hvordan sosialt arbeid bidrar til å nå de globale bærekraftmålene.;;
- har bred kunnskap om inkluderingsmekanismer og vilkår for samfunnsdeltakelse.;;
- har bred kunnskap om hjelpeapparatet, ulike tjenester og ytelser i velferdsfeltet.;
- har kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid og koordinering av tjenester og ytelser i offentlig, privat og frivillig sektor.;
- har bred kunnskap om kommunikasjon, relasjon og samhandling med barn, unge, voksne og eldre på individ, gruppe og samfunnsnivå.;
- har kunnskap om juridisk metode, forvaltningsrettslige prinsipper og aktuelle lover.;;
- har kunnskap om menneskerettigheter og sentrale konvensjoner, minoriteter og kunnskap om samenes rettigheter og særskilte status som urfolk.;
;
Ferdigheter; Kandidaten:;
- kan anvende kunnskap om sosiale problemer, livskriser og –overganger for å fremme mestring og endring i samarbeid med enkeltpersoner, familier, grupper og samarbeidspartnere.;
- kan utvise dømmekraft i møte med mennesker i ulike profesjonelle og institusjonelle kontekster.;;
- kan anvende ulike metodiske tilnærminger på individ-, gruppe- og samfunnsnivå innenfor ulike tjenesteområder.;
- kan anvende rettsregler og utøve juridisk og sosialfaglig skjønn i møte med enkeltpersoner, familier og grupper.;;
- kan anvende kunnskap for å identifisere ressurser og gi håp i samarbeid med mennesker i sårbare livssituasjoner.;;
- kan fremme sosial rettferdighet sammen med mennesker i utsatte posisjoner.;
- kan beherske aktuelle metoder for kartlegging, dokumentasjon, analyse og beslutninger.;
- kan kritisk vurdere og anvende forskning, erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap i profesjonsutøvelsen.;;
;
Generell kompetanse; Kandidaten:;
- har innsikt i sosialt arbeids profesjonsetikk.;
- har innsikt i maktstrukturer og maktutøvelse som bidrar til sosial ulikhet.; ;
- har innsikt i og kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelsen.;
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver i komplekse situasjoner.;
- kan planlegge, gjennomføre og koordinere tverrprofesjonelt samarbeid mellom ulike tjenester og tjenestenivåer.;
- kan formidle sosialt arbeids kunnskap og utveksle synspunkter og erfaringer med samarbeidspartnere.;;
- kan bidra til innovasjon og utvikling av god praksis.;
- kjenner til betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.;
- kan reflektere over konsekvenser av digitalisering i et livsløpsperspektiv.;
- kan reflektere over egen rolle, etiske problemstillinger og retningslinjer, menneskerettigheter, verdier og holdninger i samarbeid med ulike brukergrupper i ulike faser av livsløpet.;;
- kan tilegne seg forskningsbasert kunnskap om relevante tiltak på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, og reflektere kritisk over disse.;
-
Internationalisation
Bachelorstudiet i sosialt arbeid ved OsloMet tar utgangspunkt i storbyens mangfold, utfordringer og muligheter. Sosionomstudiet er en akademisk og praksisorientert utdanning der formålet er å utdanne profesjonsutøvere som kan bistå enkeltpersoner, familier eller grupper med å forebygge, redusere og løse sosiale og helsemessige problemer. Sosionomer arbeider med å forebygge sosial ulikhet og fremme inkludering i samfunnet. Utdanningen kvalifiserer til arbeid i velferdstjenester i offentlig, privat og frivillig sektor. Studiet gir en særskilt kompetanse til å hjelpe enkeltmennesker tilbake til arbeidslivet i nært samarbeid med de som trenger det. Sosialt arbeid med utsatte barn og familier og å forebygge og avhjelpe omsorgssvikt, vold og overgrep er også en sentral del av studiet.
Marginalisering og utenforskap, ekskludering og inkludering er gjennomgående perspektiver i studiet. I undervisningen legges det vekt på likestilling og ikke-diskriminering uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder.
Flere arbeidsområder krever videreutdanning. Etter endt bachelorutdanning er det gode muligheter for videre studier ved universitetets master- og doktorgradsprogrammer.
Etiske prinsipper og verdier
Respekten for menneskets verd og rettigheter slik det framgår av FNs menneskerettighetserklæring, barnekonvensjon og andre relevante internasjonale konvensjoner er utgangspunktet for etableringen av felles etiske verdier på tvers av nasjoner og kulturer. Utøvelse av sosialt arbeid er basert på humanistiske og demokratiske verdier. Yrkesutøverne har som sitt samfunnsoppdrag å bistå mennesker som har behov for hjelp, for å sikre menneskeverdige levekår og livskvalitet.
Solidaritet med utsatte grupper, kamp mot fattigdom og arbeid for sosial rettferdighet og sosial endring er derfor sentralt i profesjonenes utdanning og virksomhet.
Sosialt arbeid bygger på et positivt menneskesyn med en grunnleggende tro på menneskers iboende ressurser. Sosialt arbeid skal bidra til motivering og mobilisering av disse ressursene. I sosialt arbeid inngår etiske vurderinger, kritisk refleksjon over egen fagutøvelse, og valg og handling ut fra faglig metodikk. Sosionomer skal sette fokus på og arbeide for å motvirke sosial utstøting og uverdige livsvilkår. Dette skal vise seg i den enkelte yrkesutøvers holdninger og handlinger overfor brukere av tjenesten og samarbeidspartnere.
Etiske utfordringer angår alle som skal arbeide med rådgivning og tilrettelegging innen velferds-, arbeids- og personalområdet. Å kunne reflektere over disse er et viktig element i å utvikle kvaliteten på tjenestene, sikre at brukernes behov blir godt ivaretatt, og styrke tjenestenes omdømme. I løpet av studiet vil studentene derfor bli gjort kjent med etiske problemstillinger/spørsmål på ulike nivåer i forhold til de temaene som berøres i studiet.
Personlig kompetanse
Utvikling av personlig kompetanse er av stor betydning for framtidig yrkesutøvelse. Den er en livslang læringsprosess som starter med personlig kvalifisering i studiet. Personlig kvalifisering inngår derfor som et viktig element i hele studiet på ulike måter: ved personlige tilbakemeldinger i praksisperiodene, seminarundervisning, prosjektarbeid, ferdighetstrening, og ellers i kommunikasjon og samhandling i annen undervisning.
-
Assessment
Examination and grading systems
Assessment of examinations in the training component will be conducted in accordance with the provisions regarding examinations and cheating in the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet; see the PhD Regulations, section 4-3.
All examinations in the training component will be specified on the certificate.
The forms of assessment for courses PHVIT9100 to PHVIT9580 (except PHVIT9550) in the training component consist of individual home examinations or essays. Home examinations shall be used for the compulsory courses and the methodology courses. These are appropriate for testing candidates' knowledge, skills, and general competence under specific conditions. Home examinations are based on specific questions. Answer papers must normally contain up to 3,500 words for courses worth 5 credits, and 5,000 words for courses worth 10 credits. Essays are used for examinations in four of the elective courses and are based on a specific concept and/or theory of the candidate's choice. As a form of examination, essays are suitable for giving candidates the opportunity to critically reflect on their own research work in terms of topic, research problems, concepts, theoretical issues, and methodological and ethical challenges covered in the respective courses. Essays must consist of up to 5,000 words and must be submitted no more than 2 weeks after the end of the course. For the elective course PHVIT9550, each candidate must plan and write a protocol of a systematic review based on a research question of their choice, to be submitted no more than 6 months after the first day of the course.
Course code / Assesment / Grading scale
- PHVIT9000 / Individual home exam / Pass-Fail
- PHVIT9100 / Individual home exam / Pass-Fail
- PHVIT9200 / Individual home exam / Pass-Fail
- PHVIT9300 / Individual home exam / Pass-Fail
- PHVIT9560 / Individual home exam /Pass-Fail
- PHVIT9570 / Individual home exam/Pass-Fail
- PHVIT9580 / Indidivual home exam/Pass-Fail
- PHVIT9510 / Essay / Pass-Fail
- PHVIT9520 / Essay / Pass-Fail
- PHVIT9530 / Essay / Pass-Fail
- PHVIT9540 / Essay / Pass-Fail
- PHVIT9550 / Protocol of a systematic review / Pass-Fail
- PHVIT9560 / Individual home exam / Pass - Fail
- PHVIT9900 / Thesis / Pass-Fail
Grading
Assessment of PhD theses in health sciences is regulated by the PhD Regulations, sections 6-1 to 6-8 and general regulations regarding doctoral degrees at HiOA. Supplementary guidelines for the PhD Programme in Health Sciences contain more details regarding procedures for assessing PhD theses.
Examinations in courses PHVIT9100 to PHVIT9580 in the training component are assessed by one internal and one external examiner. All courses are graded on the basis of pass or fail.
The thesis is assessed by an assessment committee consisting of three members, two of whom are external examiners: see the PhD Regulations, section 6-3. Once the thesis is considered worthy of public defense, the candidate must deliver and receive approval of a trial lecture on a given subject and must defend the thesis in a public defense.
The degree of philosophiae doctor is conferred on the basis of
- approval of the training component
- approval of the thesis
- approval of the trial lecture on a given topic
- approval of the public defense of the thesis
Study progression
The training component must be approved by the faculty, and the work required for PHVIT9900, the thesis, must be approved before the candidate may apply to have the thesis assessed.
-
Other information
Syllabus
Course syllabuses will be reviewed and, where necessary, updated every time they are offered. Candidates must submit a detailed list of their chosen syllabus, which must meet the specified learning outcomes for the respective courses. The candidate's chosen syllabus must be approved by the course coordinator.