Programplaner og emneplaner - Student
PHBA8200 The philosophical and conceptual basis of radical behaviorism and behavior analysis Course description
- Course name in Norwegian
- The philosophical and conceptual basis of radical behaviorism and behavior analysis
- Study programme
-
Health Science Research ProgrammePhD Programme in Behavior AnalysisPhD Programme in Health Sciences
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid
- inkluderingsarbeid av ulike grupper på arbeidsmarkedet
- arbeidsmarkedet
- virksomheters samfunnsmessige og sosiale ansvar
- ulike tiltaksformer og arbeidsmarkedstiltak
- Supported Employment tilnærming
- lovverket som styrer arbeidsmarkedet
- som kan stimulere til kritisk refleksjon om arbeidslinjen og arbeidslivspolitikken
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende arbeidslivskunnskap som grunnlag for profesjonelt og løsningsorientert arbeid innen velferdssektoren
- vurdere ulike inkluderings- og kvalifiseringstiltak til arbeidslivet
- reflektere over hvordan arbeidslinjen påvirker fortolkning og samhandling i sosialfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan arbeidslivet og arbeidsorganisasjoner fungerer
- har forståelse for arbeidsgiveres rolle i arbeidsinkluderingen
- kjenner ulike verktøy og framgangsmåter som benyttes til arbeidsevnevurdering og inkluderings- og kvalifiseringsarbeid
- kjenner til hovedtrekk og begreper i arbeidsretten
Learning outcomes
Emnet går over 6 undervisningsdager à fire timer. Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum og gjennomføre et skriftlig individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet blir nærmere beskrevet under avsnittet Arbeidskrav.Undervisningen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer (for eks. omvendt undervisning). Kollokvier er frivillig og anbefales.
Content
Hovedtema i emnet er
- arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid
- SE tilnærming (5 trinns modell)
- inkluderings-, avklarings- og oppfølgingsarbeid av marginaliserte grupper i forhold til arbeid og arbeidsrettet aktivitet
- arbeid opp mot arbeidsgivere og andre samarbeidspartnere
- arbeidsrett og rettigheter/plikter i arbeidslivet
Teaching and learning methods
1. Obligatorisk deltakelse i samlinger
Det kreves;80 %;tilstedeværelse på samlingene. Ved fravær inntil;25;%, gis et;arbeidskrav.;Ved fravær utover 25 %;mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Krav om tilstedeværelse er begrunnet i emnets tematikk og vektleggingen av å reflektere sammen. Arbeidsformen er prosessuell og skal gi studenten en mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er knyttet til emnets formål om økt kunnskap og refleksjon om arbeidslivskunnskap og- inkludering. Dette er kunnskap som ikke kan tilegnes utelukkende ved selvstudium av pensumlitteratur.
2. Ett skriftlig arbeidskrav
Ett skriftlig refleksjonsnotat på 4 sider hvor studenten skal velge tema. Tema kan være praksisrelatert, og/eller knyttet;til emnets teori.;Emneansvarlig leser og vurderer arbeidskravet godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang, innen angitt frist.;
Obligatorisk;aktivitet;og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Course requirements
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer. Besvarelsen skal være på 8-10 sider. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt ny eksamensoppgave.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F.
Grading scale
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Examiners
Michalea Nilsen