EPN-V2

PHVIT9200 Qualitative Methods Course description

Course name in Norwegian
Kvalitative metoder
Study programme
Health Science Research Programme
PhD Programme in Health Sciences
Ph.D. programme in Health Sciences - Individual Courses
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

This course is based on PHVIT9100, Health Sciences II: Philosophy of Science, Research Ethics and Research Methodology. The course takes a critical perspective of key methodological traditions in qualitative research, focusing particularly on phenomenology, hermeneutics, and discourse analysis. Topics covered include research design, research interviews and different forms of interviewing methods, and observation as a research method. Emphasis is placed on the application of advanced strategies for analysing complex data material within the respective research traditions.

Required preliminary courses

None

Learning outcomes

On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The PhD candidate:

  • is at the forefront of knowledge in selected qualitative research designs and their theoretical basis, and related methodological considerations
  • has in-depth knowledge and understanding of interviews and observation as methodological research tools in the phenomenological, hermeneutic, and discourse-analytic research traditions
  • can evaluate the usefulness of different forms of analysis, interpretation, and documentation within the relevant traditions

Skills

The PhD candidate can:

  • plan a health science research project with relevant qualitative designs and methods
  • analyse, interpret, and disseminate the results of qualitative research
  • address complex scientific issues and challenge established knowledge and practice in qualitative methodology

General competence

The PhD candidate can:

  • argue in favour of particular qualitative approaches on the basis of scientific theory
  • identify relevant ethical issues and conduct research based on qualitative methodology with professional integrity

participate in discussions on qualitative methodology

Teaching and learning methods

Work and teaching methods consist of lectures, seminars, self-study, practical exercises in pilot interviews, and analysis of authentic interviews and observation notes. The outcomes of the seminars are presented and discussed in plenary sessions.

Course requirements

None

Assessment

Individual home examination based on specific questions. To be submitted no more than 2 weeks after the end of the course. Answer papers must consist of up to 3,500 words.

Permitted exam materials and equipment

All

Grading scale

Studiet Kollegaveiledning i grupper i NAV er et oppdrag for NAV, og er etablert som et ledd i NAVs virksomhets- og kompetansestrategi. Kompetansestrategien har som mål å skape lokale arenaer for ferdighetstrening i veiledning. Direktoratet har utviklet en veiledningsplattform som skal bidra til en profesjonell måte å møte brukerne på og utgjøre et grunnlag for kompetansebygging på veiledningsområdet. Dette studiet inngår i veiledningsplattformens trinn 2, og har til hensikt å befeste og videreutvikle kompetansestrukturen gjennom en utvikling av gruppeveilederrollen. Studiet retter seg mot gruppeveiledere ansatt i NAV, og disse har en nøkkelposisjon for å utvikle veilederkompetansen i NAV. De står ansvarlige for veiledning av ansatte i grupper og skal bistå med individuell kollegaveiledning på det enkelte NAV kontor.

Målet er å styrke gruppeveilederrollen med ansatte som har god nok bredde og dybdekompetanse for å kunne tilby faglig veiledning til ansatte både individuelt og i gruppe. Systematisk veiledning kan bidra til en integrering av den teoretiske forståelsen og tilpasning til ulike utfordringer i samarbeidet med brukerne. Videre kan den bidra med ferdighetstrening i forhold til ferdigheter ansees som avgjørende for arbeidet i direkte kontakt med brukere.

Hovedhensikten med studiet er å dyktiggjøre studentene i å drive veiledning i grupper slik at de kan gi god kollegaveiledning. Studiet skal gi kunnskap om ulike teorier og modeller for veiledning, herunder aktuell forskning og utvikling på veiledningsfeltet. Videre skal studiet bidra til utvikling av en profesjonell gruppeveilederrolle og faglig trygghet, samt styrke evnen til kritisk refleksjon over egen veiledningspraksis. Gruppeveiledningens formål er å bidra til kvalitetssikring av opplæring og vedlikehold av kompetanse hos den enkelte ansatte. Gjennom studiet skal studentene tilegne seg en teoretisk forståelse, få praktisk trening og analysere materiale fra egen veiledning.

Studiet er organisert som deltidsstudium over ett semester.

Undervisningsspråk er norsk.

Examiners

Ingen forkunnskapskrav.

Admission requirements

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om og kjennskap til sentrale veiledningsteorier, refleksjonsmodeller og metoder innen gruppeveiledning og gruppeprosesser,
  • har kunnskap om forskjellen mellom gruppe- og individuell veiledning, og
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor (gruppe)veiledning.

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke veiledning i en relasjonell læringsprosess,
  • anvende sentrale teorier og metoder innen gruppeveiledning,
  • analysere, vurdere og lede veiledningsprosesser på en slik måte at de oppleves som virksom hjelp til kollegaer, og
  • være selvrefleksiv i veilederrollen.

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til å reflektere kritisk over faglige, etiske problemstillinger som er relevante for utøvelse av veiledning,
  • kan analysere relevante yrkesetiske problemstillinger/dilemmaer som NAV må håndtere og som inngår i veiledning av kollegaer,
  • har holdninger som formidler aksept for og verdsetting av mangfold og forskjellighet, med en integrert verdibevissthet i veiledningsarbeidet, og
  • har evne til å analysere sin egen veiledningspraksis.