Programplaner og emneplaner - Student
Executive Master of Management Programme description
- Programme name, Norwegian
- Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
- Valid from
- 2022 FALL
- ECTS credits
- 90 ECTS credits
- Duration
- 6 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Studiet består av en opplæringsdel og en forskningsdel. Opplæringsdelen tilsvarer 30 studiepoeng og forskningsdelen 150 studiepoeng. I opplæringsdelen tilegner studenten seg teoretisk, empirisk innsikt i og metodologisk kompetanse for studier av generelle utdanningsvitenskapelige problemstillinger som er relevant for lærerutdanning. I forskningsdelen utvikles evnen til å identifisere behov for ny utdanningsvitenskapelig forskning som er relevant for lærerutdanningers kunnskapsgrunnlag og handlingsberedskap, samt evne til å problematisere og formidle slik kunnskap.
Studiet legger vekt på å kombinere faglig bredde og dybde. I opplæringsdelen skal studentene tilegne seg faglig bredde gjennom et felles obligatoriske emne (10 studiepoeng) i «Kunnskapsteorier for lærerutdanningsrelatert forskning», samt fritt valgte emner innen «vitenskapsteori, metode og etikk» (minimum 10 studiepoeng), og valgfrie fordypningsemner (10 studiepoeng).
I forskningsdelen skal studentene utvikle dybdeorientering gjennom arbeid med en vitenskapelig avhandling med sikte på å oppnå forskerkompetanse i utdanningsvitenskap for lærerutdanning som preges av evne til å identifisere, designe, gjennomføre og formidle relevant forskning.
Flerkulturelt og internasjonalt perspektiv
Flerkulturelle og internasjonale perspektiver tas opp i alle fordypningsemner som inngår i studiet.
Kjønnsperspektiv
Kjønns- og likestillingsperspektiver tas opp i alle fordypningsemner som inngår i studiet.
Etikk
Etiske problemstillinger diskuteres særlig i emnene vitenskapsteori, forskningsmetodologi og etikk.
Target group
Målgruppen for studiet er ledere eller kommende ledere i virksomheter fra ulike sektorer og bransjer.
Admission requirements
Som grunnlag for å kunne utføre selvstendige og systematiske kliniske vurderinger og beslutninger relatert til kirurgisk undersøkelse og/eller behandling må operasjonssykepleieren oppnå kunnskap om menneskets anatomi, fysiologi og patofysiologi og kunnskap om anerkjente kirurgiske prinsipper og metoder samt kunnskap om relevante områder innenfor anestesiologi. For å forebygge infeksjoner og andre komplikasjoner peroperativt skal studenten fordype seg i mikrobiologi, smittevern og infeksjonsmedisin.
Learning outcomes
Opptak til studiet.MASY4000, Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap 10 stp., og MASOPPRA20 Praksisstudier i operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 25 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.
Content and structure
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte organsystemers anatomi, fysiologi og patofysiologi med særlig relevans for operasjonssykepleie.
- kan drøfte kirurgiske prinsipper, kirurgisk behandling, kirurgiske undersøkelser, kirurgisk leiring og komplikasjoner ved kirurgien
- kan drøfte traumatologi og traumebehandling
- kan vurdere premedikasjon, legemiddelhåndtering og anestesiens konsekvenser for kirurgisk undersøkelse og/eller behandling
- kan drøfte teorier og metoder i mikrobiologi og mikrobiologisk prøvetaking, smitterisiko, antibiotikabruk, resistensutvikling og aseptisk og antiseptisk smittevern
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksiterende teori og metoder innenfor kirurgiske undersøkelser og/eller behandling og infeksjonsmedisin
- kan arbeide selvstendig med teoretiske problemløsninger relatert til preoperativ vurdering av risikofaktorer, kirurgisk undersøkelse og/eller behandling og infeksjonsmedisin
- kan arbeide selvstendig med forebygging av sykehusinfeksjoner generelt og postoperative sårinfeksjoner spesielt
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap i infeksjonsmedisin og kirurgi for å administrere kirurgisk undersøkelse og/eller behandling forsvarlig og rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst
3rd year of study
6. semester
4th year of study
7. semester
Teaching and learning methods
Forelesninger og selvstudier.
Internationalisation
Studentene skal skrive et essay til det obligatoriske emnet.
De valgfrie emnene som tilbys har ulike eksamensformer. Dette er nærmere konkretisert i emneplanene.
Essay vurderes og godkjennes av emneansvarlig og en vitenskapelig tilsatt tilknyttet ph.d.-programmet. Læringsutbyttebeskrivelsene benyttes som kriterier for vurderingene.
Dersom essay ikke kan godkjennes, kan studenten levere inn et bearbeidet arbeid én gang innen en nærmere fastsatt frist. Av ph.d.-forskriftens § 4-3 fremkommer det at bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.
Bedømmelse - avhandlingen
Graden ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning tildeles på grunnlag av:
- godkjent gjennomføring av opplæringsdel, eventuelt annen godkjent faglig skolering eller kompetanse
- godkjent prøveforelesning over oppgitt emne
- godkjent vitenskapelig avhandling og et tilfredsstillende forsvar i en offentlig disputas
Bedømmelse reguleres av forskriftens kap. 6. Utfyllende bestemmelser for vurdering av graden philosophia doctor (ph.d.) ved OsloMet gir nærmere retningslinjer om prosedyre for bedømmelse av innlevert avhandling. Vitnemålet vil angi avhandlingens tittel og opplysninger om det faglige opplæringsprogrammet doktoranden har deltatt i.
Klageadgang
Klage på avslag på søknad om å få avhandlingen bedømt og vedtak om ikke godkjent avhandling, prøveforelesning eller forsvar, kan påklages etter reglene i forvaltningsloven § 28 flg. Klagenemnda ved OsloMet er klageinstans.
Work requirements
PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education (180 ECTS).
Programkode: PHUV.
Programkode, enkeltemner: PHUVEK.
Godkjent av studieutvalget ved Høgskolen i Oslo 21. februar 2011.
Akkreditert av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) 14. februar 2012.
Revisjon godkjent av doktorgradsutvalget ved OsloMet - storbyuniversitetet 3. mai 2018.
Revisjon godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 16. mars 2020.
Programplanen gjelder fra høsten 2020.
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.
Assessment
Ingen.