EPN-V2

Executive Master of Management Programme description

Programme name, Norwegian
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
Valid from
2022 FALL
ECTS credits
90 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Studiet består av en opplæringsdel og en forskningsdel. Opplæringsdelen tilsvarer 30 studiepoeng og forskningsdelen 150 studiepoeng. I opplæringsdelen tilegner studenten seg teoretisk, empirisk innsikt i og metodologisk kompetanse for studier av generelle utdanningsvitenskapelige problemstillinger som er relevant for lærerutdanning. I forskningsdelen utvikles evnen til å identifisere behov for ny utdanningsvitenskapelig forskning som er relevant for lærerutdanningers kunnskapsgrunnlag og handlingsberedskap, samt evne til å problematisere og formidle slik kunnskap.

Studiet legger vekt på å kombinere faglig bredde og dybde. I opplæringsdelen skal studentene tilegne seg faglig bredde gjennom et felles obligatoriske emne (10 studiepoeng) i «Kunnskapsteorier for lærerutdanningsrelatert forskning», samt fritt valgte emner innen «vitenskapsteori, metode og etikk» (minimum 10 studiepoeng), og valgfrie fordypningsemner (10 studiepoeng).

I forskningsdelen skal studentene utvikle dybdeorientering gjennom arbeid med en vitenskapelig avhandling med sikte på å oppnå forskerkompetanse i utdanningsvitenskap for lærerutdanning som preges av evne til å identifisere, designe, gjennomføre og formidle relevant forskning.

Flerkulturelt og internasjonalt perspektiv

Flerkulturelle og internasjonale perspektiver tas opp i alle fordypningsemner som inngår i studiet.

Kjønnsperspektiv

Kjønns- og likestillingsperspektiver tas opp i alle fordypningsemner som inngår i studiet.

Etikk

Etiske problemstillinger diskuteres særlig i emnene vitenskapsteori, forskningsmetodologi og etikk.

Target group

Målgruppen for studiet er ledere eller kommende ledere i virksomheter fra ulike sektorer og bransjer.

Admission requirements

Som grunnlag for å kunne utføre selvstendige og systematiske kliniske vurderinger og beslutninger relatert til kirurgisk undersøkelse og/eller behandling må operasjonssykepleieren oppnå kunnskap om menneskets anatomi, fysiologi og patofysiologi og kunnskap om anerkjente kirurgiske prinsipper og metoder samt kunnskap om relevante områder innenfor anestesiologi. For å forebygge infeksjoner og andre komplikasjoner peroperativt skal studenten fordype seg i mikrobiologi, smittevern og infeksjonsmedisin.

Learning outcomes

Opptak til studiet.MASY4000, Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap 10 stp., og MASOPPRA20 Praksisstudier i operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 25 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

Content and structure

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte organsystemers anatomi, fysiologi og patofysiologi med særlig relevans for operasjonssykepleie.
  • kan drøfte kirurgiske prinsipper, kirurgisk behandling, kirurgiske undersøkelser, kirurgisk leiring og komplikasjoner ved kirurgien
  • kan drøfte traumatologi og traumebehandling
  • kan vurdere premedikasjon, legemiddelhåndtering og anestesiens konsekvenser for kirurgisk undersøkelse og/eller behandling
  • kan drøfte teorier og metoder i mikrobiologi og mikrobiologisk prøvetaking, smitterisiko, antibiotikabruk, resistensutvikling og aseptisk og antiseptisk smittevern

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksiterende teori og metoder innenfor kirurgiske undersøkelser og/eller behandling og infeksjonsmedisin
  • kan arbeide selvstendig med teoretiske problemløsninger relatert til preoperativ vurdering av risikofaktorer, kirurgisk undersøkelse og/eller behandling og infeksjonsmedisin
  • kan arbeide selvstendig med forebygging av sykehusinfeksjoner generelt og postoperative sårinfeksjoner spesielt

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap i infeksjonsmedisin og kirurgi for å administrere kirurgisk undersøkelse og/eller behandling forsvarlig og rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst
Optional course Spans multiple semesters

2nd year of study

3. semester

4. semester

3rd year of study

6. semester

4th year of study

7. semester

Teaching and learning methods

Forelesninger og selvstudier.

Internationalisation

Studentene skal skrive et essay til det obligatoriske emnet.  

De valgfrie emnene som tilbys har ulike eksamensformer. Dette er nærmere konkretisert i emneplanene.

Essay vurderes og godkjennes av emneansvarlig og en vitenskapelig tilsatt tilknyttet ph.d.-programmet. Læringsutbyttebeskrivelsene benyttes som kriterier for vurderingene.

Dersom essay ikke kan godkjennes, kan studenten levere inn et bearbeidet arbeid én gang innen en nærmere fastsatt frist. Av ph.d.-forskriftens § 4-3 fremkommer det at bestemmelser om eksamen og fusk i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet gjelder for arbeider som inngår i ph.d.-programmets opplæringsdel.

Bedømmelse - avhandlingen

Graden ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning tildeles på grunnlag av:

  • godkjent gjennomføring av opplæringsdel, eventuelt annen godkjent faglig skolering eller kompetanse
  • godkjent prøveforelesning over oppgitt emne
  • godkjent vitenskapelig avhandling og et tilfredsstillende forsvar i en offentlig disputas

Bedømmelse reguleres av forskriftens kap. 6. Utfyllende bestemmelser for vurdering av graden philosophia doctor (ph.d.) ved OsloMet gir nærmere retningslinjer om prosedyre for bedømmelse av innlevert avhandling. Vitnemålet vil angi avhandlingens tittel og opplysninger om det faglige opplæringsprogrammet doktoranden har deltatt i.

Klageadgang

Klage på avslag på søknad om å få avhandlingen bedømt og vedtak om ikke godkjent avhandling, prøveforelesning eller forsvar, kan påklages etter reglene i forvaltningsloven § 28 flg. Klagenemnda ved OsloMet er klageinstans.

Work requirements

PhD Programme in Educational Sciences for Teacher Education (180 ECTS).

Programkode: PHUV.

Programkode, enkeltemner: PHUVEK.

Godkjent av studieutvalget ved Høgskolen i Oslo 21. februar 2011.

Akkreditert av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) 14. februar 2012.

Revisjon godkjent av doktorgradsutvalget ved OsloMet - storbyuniversitetet 3. mai 2018.

Revisjon godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 16. mars 2020.

Programplanen gjelder fra høsten 2020.

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.

Assessment

Ingen.