Studieinfo emne MLED4200 2023 HØST
MLED4200 Strategiprosess Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Strategy Process
- Studieprogram
-
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasertStrategiprosess
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR
2024
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet gir studentene avansert kunnskap om strategiprosess. Studentene tilegner seg omfattende kunnskaper i strategisk analyse av omgivelser så vel som innsikt i strategiske prosesser. Forståelse av premisser for strategi og de ulike kreftene strategien setter i spill er avgjørende for å lykkes med strategiprosesser. En stor del av emnet er viet til operasjonalisering, og forståelse av premissene for gjennomføring av strategien.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
spesialisert kunnskap om strategibegrepet, hvordan strategier kan bidra til verdiskaping, lønnsomhet og overlevelse
inngående kunnskap om strategisk analyse av ressurser
evnen til å anvende avansert kunnskap innenfor strategisk analyse av omgivelser og konkurransesituasjon
spesialisert kunnskap om strategiske prosesser, dynamiske omgivelser, innovasjon og læring, og iverksetting
Ferdigheter
Studenten kan
bruke avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre dyptgående analyser og reflekterte valg
gjennomføre selvstendige strategisk analyser for en virksomhet med hensyn til omgivelser- og interne ressurser, og samtidig kunne være kritisk til ulike informasjonskilder
forstå hva som kreves for utarbeidelse- og implementering, så vel som operasjonalisering av strategi i en organisasjon
analysere og forstå endringer, både som prosess og struktur gjennom anvendelse av avanserte forskningsbaserte teorier og tilnærminger
Generell kompetanse
Studenten
kan gjøre bruk av avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre analyser og ta reflekterte valg
kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte oppgaver
kan bidra til nytenkning og innovasjoner innenfor eget virksomhetsfelt
har omfattende innsikt i etiske dilemmaer og samfunnsansvar ved strategiske valg
Arbeids- og undervisningsformer
Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Kort innlevering tilsvarende 1200 ord
Arbeidskrav 2: Kort innlevering tilsvarende 1200 ord
Arbeidskravene kan leveres individuelt, eller i grupper på inntil tre personer.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksmen i emnet er en prosjektoppgave som løses i grupper på inntil tre studenter. Besvarelsen skal ha et omfang på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.