EPN

VBÆR6000 Bærekraftsledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Sustainability management
Studieprogram
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert / Bærekraftig ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Stadig flere organisasjoner blir klar over trusler og risiko ved global oppvarming og bærekraftsutfordringer knyttet til arbeid, økonomisk vekst, god helse, utdanning for alle og mindre ulikhet. Samtidig ser mange hvilke muligheter disse utfordringene gir når det gjelder å tenke innovasjon, utvikle nye forretnings- og organisasjonsmodeller, bygge merkevare, bruke teknologi og sikre medarbeiderengasjement og involvering.

De fleste organisasjoner må tenke nytt rundt hvordan de skaper verdi gjennom nettverk og økosystemer, heller enn å fortsette å konkurrere på lavest mulig pris. Denne utviklingen krever at ledere har kunnskap, effektive verktøy og inspirasjon for å lykkes.

I den grad ledere klarer å mobilisere organisasjoner knyttet til bærekraftspørsmål og finne innovative løsninger, vil dette gi langsiktige effekter til gode for både den enkelte ansatte, organisasjonen, bransjen, og samfunnet i en bredere forstand.

Bærekraftig ledelse innebærer således en forståelse for de underliggende verdiene for bærekraft (shared values) og formålsorientert lederskap (purposeful leadership), hva bærekraft er (literacy), systemtenkning, samhandling og nettverksorientering.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • studenten skal ha inngående kunnskap om teori og arbeidsmetoder som kan understøtte bærekraftig ledelse og endringsprosesser,
  • spesialisert kunnskap om bærekraftige organisasjons- og forretningsmodeller,
  • avansert innsikt i begrepet bærekraft, bærekraftsmålene og ulike former for bærekraft på ulike nivåer (individ, organisasjon og system),
  • inngående kunnskap om økosystem-, system- og nettverkstenking,
  • spesialisert kunnskap om verdiskaping fra et delt perspektiv (shared value), og
  • inngående innsikt i verdi-/formålsbasert, transformativ og målorientert ledelse.

Ferdigheter

Studenten skal evne å

  • anvende og utvikle konkrete virkemidler og metoder som kan danne grunnlag for praktisk bærekraftig lederskap i organisasjoner, og
  • forholde seg kritisk til bærekraftig lederskap og anvende relevante informasjonskilder til å kommunisere behovet for bærekraftig lederskap.

Generell kompetanse

Studenten skal evne å

  • bidra til innovasjon og entreprenørskap gjennom å kjenne til ny tekning og utvikling knyttet til bærekraftig ledelse i organisasjoner,
  • anvende innsikt knyttet til bærekraftig ledelse for å utvikle egen organisasjon, og
  • skape varig endring i organisasjoner.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Status på bærekraftsarbeid i egen organisasjon. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 4-5 slides.
  • Arbeidskrav 2: Analyse av økosystem for bærekraft i egen organisasjon. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 4-5 slides.
  • Arbeidskrav 3: Gjennomføringsplan for bærekraftsinitiativ. Selvvalgt format.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er individuell semesteroppgave.

Semesteroppgaven innbefatter arbeid med en utviklingsplan for et bærekraftsinitiativ. Den består i en nåsituasjonsbeskrivelse, en beskrivelse av organisasjonens økosystem knyttet til bærekraftsinitiativet, samt relevante analyser og en gjennomføringsplan. Dette vil være en betydelig videreutvikling av arbeidskravene og innebære utarbeidelse av en fullverdig beskrivelse for et bærekrafts initiativ. I tillegg skal oppgaven inkludere en refleksjon rundt bruk av teori.

Semesteroppgaven skal ha et omfang på 30 000 tegn (+- 10 %) inkludert mellomrom (om lag 25 000 tegn til oppgaven og 7 000 tegn til teorirefleksjon). Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Semesteroppgaven kan tas opp uten at ny vurdering av arbeidskravene er gjort. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.