EPN-V2

MLED5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master Thesis
Studieprogram
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir inngående kjennskap til kvantitative design og statistisk analyse for bruk i egen masteroppgave, muligheter og begrensninger ved ulike kvantitative design, kjennskap til ulike datakilder og kvalitetskrav til studier basert på statistisk analyse innen en samfunnsvitenskapelig forskningstradisjon.

Emnet omfatter inngående kjennskap til tverrsnittsdesign, tidsdesign, eksperiment og surveymetoden. Studentene vil også få inngående kunnskap om forhold som kan påvirke validiteten og reliabiliteten i en undersøkelse, samt ferdigheter til å vurdere slike forhold. Videre vil studentene både lære og ikke minst praktisere univariate, bivariate og multivariate analyser.

Det vil være et særlig fokus på regresjonsanalyse, og gjennom forelesninger, e-ressurser og seminarer vil studentene få inngående kunnskap om og ferdigheter i bruken av regresjonsbasert analyse, med siktemål om å kunne benytte regresjonsanalyse i egen masteroppgave for de som velger et kvantitativ design.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har oversikt over ulike avanserte undersøkende metoder
  • har grunnleggende kunnskap om digitale verktøy for behandling, systematisering og presentasjon av relevant informasjon
  • har grunnleggende kunnskap om programmering

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre og styre et undersøkende, journalistisk prosjekt
  • kan anvende avanserte, undersøkende metoder for innsyn og innhenting av informasjon
  • kan anvende databehandling og -analyse
  • kan skille ut meningsfull og relevant statistikk fra et datasett
  • kan starte som frilanser og pitche en sak til en redaksjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere etisk over eget arbeid
  • kan analysere et undersøkende, journalistisk prosjekt og tilhørende metodebruk

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår både i form av forelesninger på campus, øvelser med statistikkprogram, e-forelesninger og oppgaver som studentene jobber med på egenhånd og får veiledning i via e-baserte ressurser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • 7 written group assignments (the introduction week assignment can be one of the required assignments)

Vurdering og eksamen

Individual written exam, 3 hours.

The exam grade can be appealed.

New/postponed exam

In case the number of students in the course is less than five, the exam will be automatically turned into an oral exam. In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

In the event of a postponed examination in this course, the exam may be held as an oral exam. Oral exams cannot be appealed.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Sensorordning

Bestått/ ikke bestått.