Programplaner og emneplaner - Student
Master Programme in Digital Learning Design Programme description
- Programme name, Norwegian
- Masterstudium i digitalt læringsdesign
- Valid from
- 2024 FALL
- ECTS credits
- 120 ECTS credits
- Duration
- 8 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Studiet består av to emner á 15 studiepoeng som vist i oversikten nedenfor.
Target group
Undervisningen går over to semestre der hvert semester inneholder ett emne. Hvert emne består av 3 samlinger over 3 dager.
Undervisningen veksler mellom forelesninger på OsloMet, digitale forelesninger, seminarer, praktiske øvelser, gruppearbeid og veiledning.
OsloMet bruker Canvas som læringsplattform. Canvas er en skybasert læringsplattform som åpner for studentaktive arbeids- og undervisningsformer, og er universitetets kommunikasjonskanal ut mot studentene. Studentene skal ta i bruk sin egen arbeidsplass som læringsarena gjennom studiet.
Admission requirements
Det er arbeidskrav i begge emnene; VØR6000 og VØR6100. Arbeidskravet er en skriftlig gruppeoppgave med et omfang på 3000 ord. I tillegg skal hver gruppe lese en annen gruppes oppgave og gi skriftlig og muntlig tilbakemelding. For å kunne framstille seg til eksamen må arbeidskravet være godkjent.
Learning outcomes
Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene plikter å sette seg inn i gjeldende regler. Vurderingsform og arbeidskrav er nærmere beskrevet under det enkelte emne. En forutsetning for å kunne framstille seg til eksamen er at studenten har fått godkjent arbeidskrav.
Som vurderingsuttrykk brukes en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6). Det benyttes intern og ekstern sensor på hver eksamen. Studenter som har gyldig fravær på eksamen eller ikke består eksamen, har rett til ny/utsatt eksamen.
Studenten har rett til begrunnelse og rett til å klage på karakterfastsetting og/eller formelle feil ved eksamen, i samsvar med lov om universiteter og høyskoler §§ 5-2 og 5-3.
Content and structure
Masterstudiet i digitalt læringsdesign er et fleksibelt deltidsstudium over to til fire år. Studenten utarbeider en individuell plan for studiet i løpet av den første, obligatoriske samlingen. Studiet leveres som åpen og fleksibel læring, det vil si en kombinasjon av campusbaserte og nettbaserte studier. Noen emner er planlagt for fysisk undervisning med strømming av undervisningsaktivitetene for eventuelle nettstudenter, andre emner er planlagt for nettundervisning. Det er mulig å gjennomføre studiet i hovedsak som nettstudent med enkelte fysiske samlinger og eksamener.
Studiets oppbygging
Studiet består av fem emner og en masteroppgave, som til sammen gir rom for spesialisering og fordypning. Det er to obligatoriske emner a 15 stp., til sammen 30 stp., tre valgfrie emner på 15 stp. hver, totalt 45 stp., og masteroppgaven på 45 stp., til sammen 120 studiepoeng. De valgfrie emnene kan velges ut fra hva som blir tilbudt til enhver tid. Hvert emne går over ett semester. Seks av emnene kan tilbys på engelsk dersom det er engelsktalende studenter til stede. Studenter som har tatt annen relevant videreutdanning på masternivå, kan søke om å få det innpasset. Studenten må selv søke om dette etter at vedkommende er tatt opp til studiet. Søknadene behandles individuelt.
To obligatoriske emner
MAIKT-ISL Introduksjon til digitalt læringsdesign (Introduction to digital learning design) 15 stp.
Emnet omhandler forholdet mellom læring og digital teknologi historisk, samfunnsmessig, teoretisk og praktisk. Emnet legger grunnlaget for et effektivt og utviklende masterstudium gjennom presentasjoner og diskusjoner med medstudenter, samt planlegging av en individuell plan for studiet Emnet er planlagt for fysisk tilstedeværelse og tilbys på norsk.
MGVM4100 Vitenskapsteori og forskningsmetoder (Philosophy of science and research methods) 15 stp.
Emnet gir kunnskaper om og ferdigheter i vitenskapsteori, og forskningsmetoder. Studenten blir i stand til å vurdere allerede utført forskning, å utvikle og formulere problemstillinger for eget forskningsprosjekt og å velge, begrunne og anvende metoder for å gjennomføre disse. Emnet er planlagt for fysisk tilstedeværelse og kan tilbys på engelsk.
Emnet bør gjennomføres før studenten begynner arbeidet med masteroppgaven.
Valgfrie emner, studentene skal velge tre valgfrie emner
MAIKT-DCL Nettbasert samarbeidslæring (Distributed collaborative learning) 15 stp. Gir kompetanse til å sette i gang, gjennomføre og veilede læringsprosesser med samarbeid over avstand. Emnet er planlagt for nettbasert undervisning og kan tilbys på engelsk.
MAIKT-EA Vurdering med digitale verktøy (E-assessment) 15 stp. Emnet gir kompetanse til å evaluere, velge og designe metoder for vurdering med digitale metoder, tilpasset ulike grupper av lærende. Emnet er planlagt for nettbasert undervisning og kan tilbys på engelsk.
MAIKT-DESIGN Deltakende design (Participatory Design) 15 stp. Emne gir kompetanse i deltakende design for å kunne planlegge, gjennomføre og implementere nye og endrede digitale systemer og å kunne ta initiativ til, organisere og gjennomføre prosjekter i deltakende design. Emnet er planlagt for nettbasert undervisning og kan tilbys på engelsk.
MAIKT4200 Pedagogisk innovasjon og prototyping (Pedagogical innovation and prototyping) 15 stp. Emnet gir en teoretisk og praktisk forståelse av innovasjonsprosesser i pedagogisk design med digitale læringsteknologier. Det blir lagt vekt på designtenking knyttet til protoyping, testing og forfining av ulike læringsteknologier. Emnet er planlagt for fysisk tilstedeværelse og kan tilbys på engelsk.
MAIKT4100 Digital skoleutvikling og prosjektledelse (Digital school development and project management) 15 stp. gir studentene innsikt i teori om digital skoleutvikling og prosjektledelse, og kompetanse til å kunne lede og delta i prosjekter for skoleutvikling knyttet til utvikling og bruk av digital teknologi. Emnet er planlagt for fysisk tilstedeværelse og tilbys på norsk.
MAIKT4300 Digitalt medborgerskap (Digital citizenship) 15 stp. gir kompetanse til å initiere og gjennomføre kritiske læringsprosesser i digitalt medborgerskap. Emnet er planlagt for fysisk tilstedeværelse og kan tilbys på engelsk.
Masteroppgaven
Masteroppgaven har et omfang på 45 studiepoeng. Gjennom arbeid med masteroppgaven skal studenten kunne dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet digitalt læringsdesign.
Oppgaven skal utgjøre et selvstendig vitenskapelig arbeid, og må dokumentere innsikt i aktuell forskning, teorier og relevante forskningsmetoder. Tema for oppgaven kan enten være et utviklingsarbeid hvor bruk av digitale læremidler står sentralt eller bygge på tradisjonelle akademiske forskningsmetoder.
Studieløp
Deltid over fire år. En kan velge å bruke kortere tid, studiet kan gjennomføres på heltid, to år.
Studiets oppbygging deltid, over fire år.
Første semester (høst)
Obligatorisk emne:
MAIKT-ISL Introduksjon til digitalt læringsdesign 15 stp.
Andre semester (vår)
Enten Obligatorisk emne
MGVM4100 Vitenskapsteori og metode 15 stp.
Eller ett valgfritt emne, følgende emner tilbys normalt i vårsemesteret
MAIKT-EA Vurdering med digitale verktøy 15 stp.
MAIKT-DCL Nettbasert samarbeidslæring 15 stp.
MAIKT4300 Digitalt medborgerskap 15 stp.
Tredje semester (høst)
Ett valgfritt emne 15 stp., følgende emner tilbys normalt i høstsemesteret
MAIKT4200 Pedagogisk innovasjon og prototyping 15 stp.
MAIKT-DESIGN Deltakende design 15 stp.
MAIKT4100 Digital skoleutvikling og prosjektledelse 15 stp.
Fjerde semester (vår)
Ett valgfritt emne, følgende emner tilbys normalt i vårsemesteret
MAIKT-EA Vurdering med digitale verktøy 15 stp.
MAIKT-DCL Nettbasert samarbeidslæring 15 stp.
MAIKT4300 Digitalt medborgerskap 15 stp.
Eller obligatorisk emne
MGVM4100 Vitenskapsteori og metode 15 stp.
Femte semester (høst)
Ett valgfritt emne 15 stp., følgende emner tilbys normalt i høstsemesteret
MAIKT4200 Pedagogisk innovasjon og prototyping 15 stp.
MAIKT4100 Digital skoleutvikling og prosjektledelse 15 stp.
MAIKT-DESIGN Deltakende design 15 stp.
Sjette-, syvende-, og åttende semester
Masteroppgave 45 stp.
1st year of study
1. semester
3rd year of study
5. semester
6. semester
Teaching and learning methods
Masterstudiet i digitalt læringsdesign er modulbasert med en rekke emner à 15 studiepoeng, samt en masteroppgave. Organiseringen i emner innebærer fleksibilitet både med hensyn på innhold (sammensetning av emner), rekkefølgen emnene gjennomføres i og studiets varighet: den enkelte student kan planlegge sitt eget studium ut fra kvalifikasjoner og ønsker, rekkefølgen av emnene kan varieres ut fra studentens ønsker og institusjonens kapasitet. Studiet bygger på åpne og fleksible læringsprosesser og kombinasjon mellom nettbasert og campus-basert undervisning og kan i hovedsak gjennomføres som et nettbasert studium. Alle emnene er basert på studentaktive læringsformer og kombinasjon av teoretiske og praktiske oppgaver. Se hvert enkelt emne for konkrete arbeidsformer. I tillegg til emner, vil det bli gjennomført obligatoriske seminarer knyttet til arbeidet med masteroppgaven.
Alle individuelle planer skal godkjennes av studiets ledelse.
Internationalisation
Studiets oppbygging, med flere nettbaserte emner og til dels undervisning på engelsk, gjør det mulig både for norske studenter å gjennomføre deler av studiet fra utlandet, og for deltakelse fra internasjonale studenter på enkeltemner. Alle emner benytter internasjonal forskningslitteratur, og internasjonale perspektiver trekkes inn i undervisningen der det er naturlig. Studentene oppfordres til å trekke inn internasjonale perspektiver i sine masteroppgaver.
Studentene kan velge å skrive en masteroppgave med et tema relatert til internasjonal utvikling og utdanning og må da påregne minst fire ukers feltarbeid i utlandet.
Work requirements
De enkelte emner som inngår i masterstudiet har egne arbeidskrav. Disse arbeidskravene må være gjennomført og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen i det enkelte emne.
Arbeidskravene skal sikre progresjon i studiet, aktiv studentdeltakelse, tydelige krav til studieinnsats og bidra til å oppnå læringsutbytte for studiet.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
Assessment
In this master's program you will be challenged to take a role as a facilitator and designer, and sometimes even as a project leader, developing strategies, services, systems and product solutions. The skills, knowledge and insight you will attain during this study are regarded valuable in private and public sector within product, service and systems design, as well as design Research.
We do not seek to explain what design is neither from a practical, theoretical, or idealistic point of view; rather we recognize that our society and environment represent complex networks of relations.
To design for the shift towards sustainable societies, increased populations, digitalization of professional, social and private life, demands thus professional designers that can comprehend and visualize the grand picture, define scopes for work, and develop solutions in relation to different strategic levels.
On successful completion of this program, students are able to design for complexity. The complexity relates to the social/political, environmental, economic and technological contexts in which the designer as well as the product and service that they create, will perform and influence.
The programme leads to the Master's degree in Product Design.
Complexity of nature, people, and industry and society.
The design methods that you will explore society and environment through are therefore linked to complexity, and in extension systems theory and design. Thus, the Design in Complexity program offers courses that provide you with tools, methodology and new perspectives towards problem solving, innovation, as well as research. The Design in Complexity education offers the opportunity to practice analytical and research dimensions of design. Design Research, products and services can serve as catalysts for change in human behaviour, security, sustainability, perceived meaning, and quality of life. System-oriented approaches are specifically developed to recognize and handle such connections. Skills in handling these approaches gives insight to work on various strategic levels. You will be able to processes comprehensible amount of data, contexts and people in complex situations which may relate to market mechanisms, health and social services, elicitation of engagement and experiences, circular economy and the closing of material loops, as well as designing for sustainable living - in both local and global perspectives.
Designers for the future contexts - Mission oriented design
The goals of governments, international corporations and society in a broader context, are increasingly in line with the UN Sustainability Goals and the Paris Agreement. The EU strategy report on research (2018) expresses the need of mission-oriented approaches towards new knowledge and solutions.
By mission-oriented research, EU asks for solutions that solve essential problems causing global trends. The Design in Complexity master program will introduce to you these contexts and trends where you may explore connected tools and themes of research, as well as building your own identity and qualities as a designer, and thus be prepared for the next decades. You will be challenged to seek your mission and orient yourself along these tasks, both in an industrial context as well as for organizations and public institutions.
Other information
This education is for you who want to contribute to ongoing national and international design research projects, connected to institutions and industry. During the study, you will be involved in design processes that are synthesized from the research front in design for complexity, culture, and aesthetics in contexts along with beautiful international and Norwegian students and staff.