EPN-V2

MAIKT-DESIGN Deltakende design Emneplan

Engelsk emnenavn
Participatory Design
Studieprogram
Masterstudium i digitalt læringsdesign
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Students should achieve an overview of the methodology of participatory design in the planning, design and implementation of new and changed digital systems. They should, through work with the course literature and the participative development project, obtain ability to initiate, organise and perform participatory design projects.

Læringsutbytte

A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has advanced knowledge of the methodology of participatory design
  • can apply knowledge on participatory design and action research to new application areas and user groups

Skills

The student

  • can initiate, organize and perform participatory design projects
  • can analyse existing theories and models in order to organize a participatory design project

General competence

The student

  • can analyse relevant challenges of participatory design as a method for system development
  • can apply achieved knowledge on action research in relation to participatory design
  • can communicate theories and challenges of participatory design and action research both to researchers and other communities

Innhold

Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt og inneholder:

  • Et praktisk-estetisk arbeid. Enkelt dokumentert med korte begrunnelser
  • Fagdidaktisk refleksjon i lys av sentral teori.

Totalt 2500 ord +/- 10%. Litteraturliste kommer i tillegg.

Eksamensresultatet kan påklages.

Arbeids- og undervisningsformer

The course is fully internet-based. The course may be taught in English if English speaking students attend. The course methodology is project work and action research. The students will carry out a development project in their own environment and in collaboration with participants. Regular peer feedback and moderated peer discussions will be organised on the different topics of the course. Reflection and discussion about the projects will focus on the participative aspects of the projects.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 2

Studentene skal få erfaring med bruk av tverrfaglige læringsprosesser, og prøve ut og innhente erfaringer med dette underveis i studiet. Studiet skal stimulere til nytenkning og innovasjon, utvikling av digitale ferdigheter og en inkluderende undervisning med bruk av praktiske og estetiske uttrykksformer. I forlengelse av dette vil studentene få innsikt i hvordan danne grunnlag for utvikling av et læringsmiljø som stimulerer til en god og trygg identitetsutvikling. Vurdering av tverrfaglige kompetanser inngår i emnet. Undervisningen vil til enhver tid være praksisrettet, og benytte studentenes undervisningserfaring som grunnlag for refleksjon og videre undervisningspraksis.

Innhold:

  • Flersanselige tilnærminger til læring
  • Digitale ferdigheter i praktiske estetiske læringsprosesser
  • Tverrfaglig vurdering

Vurdering og eksamen

Ingen utover opptakskravet.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser og hvordan disse kan benyttes i ulike fag
  • har kjennskap til praktiske og estetiske metoder og verktøy i utvikling av undervisning som bygger opp under fagovergripende kompetanser
  • har kjennskap til ulike estetiske teorier og hvordan anvende disse i planlegging av undervisning

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke praktiske og estetiske metoder og verktøy for individuell og kollektiv læring
  • kan gjenkjenne og vurdere tverrfaglige praktiske og estetiske kompetanser i ulike undervisningssammenhenger
  • kan benytte ulike estetiske uttrykksformer i en-faglige og tverrfaglige undervisningssammenhenger
  • kan legge til rette for elevers bruk av praktiske og estetiske uttrykksformer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et tverrfaglig, praktisk og estetisk undervisningsprosjekt alene og sammen med lærere med andre fag
  • kan produsere og presentere et tverrfaglig praktisk og estetisk arbeidalene og i samarbeid med andre
  • kan reflektere over forholdet mellom fagenes innhold og bruk av egnede praktiske og estetiske uttrykksformer

Vurderingsuttrykk

Emnet er nett- og samlingsbasert og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc og aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt, med en lærer på hver plattform.

Emnet legger opp til utprøving og eksperimentering i kombinasjon med erfaringsinnhenting ved egen skole/kulturskole. Bruk av både digitale og fysiske verktøy vil stå sentralt, i tillegg til sanslige innganger til læring.

Emnet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

Det forventes mellomarbeid og utprøving på eget arbeidssted mellom samlingene.

All undervisning strømmes direkte i et digitalt klasserom, hvor kun de som er tilknyttet emnet har tilgang. Her er underviser hovedsaklig i fokus, men tidvis vil også studenter kunne synes og/eller høres under strømmingen. Noe av undervisningen vil filmes for opptak, som legges ut på Canvas. Disse opptakene vil kun være tilgjengelig for studenter og involverte ansatte i emnet PEFKO6200. Opptakene slettes når studieåret er over.

Sensorordning

Studenten skal, individuelt eller i gruppe med medstudenter, utvikle en digital, tverrfaglig læringsressurs tilpasset selvvalgt elevgruppe. Ressursen skal kunne brukes i en tenkt undervisningssituasjon. Ressursen må kunne presenteres som en podcast, video, eller andre digitale uttrykksformer.

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav kan forbedres og fremstilles for ny vurdering.