Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-ISL Digital Learning Design Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til digitalt læringsdesign
- Study programme
-
Master Programme in Digital Learning Design
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Introduksjon til digitalt læringsdesign danner grunnlaget for masterstudiet i digitalt læringsdesign og behandler temaer som gir en bred introduksjon til digitalisering i skole og utdanning. Dette omfatter design av digitale læringsomgivelser, undervisning og læring i digitale læringsmiljøer og perspektiver på digital kompetanse. Videre belyses temaer om digitalisering knyttet til skole og høyre utdanning, innovasjon knyttet til læringsteknologier, samt digital inkludering både nasjonalt og internasjonalt. Emnet legger grunnlaget for arbeidet med masterstudiet gjennom presentasjoner for og diskusjoner med medstudenter. Emnet er obligatorisk for alle studenter på Masterstudium i digitalt læringsdesign.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert forståelse av digitalt læringsdesign i pedagogisk, samfunnsmessig, teknologisk og teoretisk perspektiv
- har avansert kunnskap om undervisning og læring i digitale læringsmiljøer
- har inngående kunnskap om elevers og læreres digitale kompetanse inkludert digital dømmekraft
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver som sosioøkonomiske forhold, kjønn, mangfold og internasjonalisering på digitalisering i utdanning og opplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og bruke teorier og metoder innen fagområdet og arbeide selvstendig med problemløsning
- kan finne, analysere og forholde seg kritisk til kilder
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante vitenskapelige tekster
- kan bidra til nytenkning i digitalt læringsdesign og digitalisering av utdanning og opplæring
- kan formidle eget arbeid både til spesialister og allmennheten
Content
Skills training is part of the course. The minimum attendance requirement for teaching activities is therefore 80%. In the event of absence above 20%, the student must submit an alternative piece of coursework in the form of a written memo of 2-4 pages. If the alternative coursework requirement submitted is unsatisfactory, an improved version must be submitted within a deadline stipulated by the lecturer. The required coursework must be approved before the student can take the exam. If absence exceeds 40%, the student will not be permitted to take the exam.
Teaching and learning methods
Emnet er designet for fysisk tilstedeværelse, men kan også tilpasses studenter som deltar over nett. Sanntids tilstedeværelse er anbefalt. Det tas ikke opptak av undervisnings- og læringsøktene.
Emnet er basert på studentaktive forelesninger, studentdrevne seminarer og aktiviteter individuelt og i grupper. Det er to obligatoriske fysiske samlinger, hver over halvannen dag, en ved oppstart og en underveis i semesteret.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.
Det er et arbeidskrav for hvert av de fem temaene. Studentene skal arbeide med litteratur knyttet til hvert tema.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, 5-10 minutter.
- Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, omfang 500 ord +/- 10 prosent.
- Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, 500 ord +/- 10 prosent.
Gruppene skal etter gitte kriterier kommentere hverandres presentasjoner og fagnotater. Formålet med arbeidskravene er å hjelpe studentene med å fordype seg i pensum og at studentene skal øve på skriftlig og muntlig akademisk kommunikasjon.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er obligatorisk frammøte ved de to fysiske samlingene. Hensikten med de fysiske samlingene er at de kan bidra til et kollektivt fagmiljø av studenter og lærere. Studentene kan i tillegg få praktisk erfaring med teknologi.
Assessment
The course introduces the students to different theoretical perspectives on communication and principles for succeeding in interpersonal communication and interaction. The students will also complete practical exercises intended to increase their understanding of the meaning of good communication, and what is required to resolve conflicts and negotiate in an expedient manner. Students will become familiar with the principles of good and effective interaction and communication, and negotiation and conflict management. They will also gain knowledge about the challenges that often occur in communication processes and how these can be dealt with.
Permitted exam materials and equipment
None
Grading scale
Knowledge
The student has
- in-depth knowledge of communication theory and different aspects of interpersonal communication and interaction
- insight into the dynamics of interpersonal interaction
- in-depth knowledge of theory, techniques and procedures for preventing and resolving conflicts
- insight into theory and key principles for conducting negotiations in an expedient manner
- insight into the preconditions for building good relations through dialogue
Skills
The student is capable of
- describing basic theories on interpersonal communication and interaction
- analysing interaction processes, recognising communication differences and using relevant strategies, methods and techniques to achieve effective communication and resolve conflicts
- analysing negotiation processes and suggesting solution-oriented strategies in such processes
Competence
The student is capable of
- applying his/her knowledge and skills to new fields to carry out advanced tasks and projects in management
- communicating with both specialists in the field and the general public about relevant issues, analyses and conclusions relating to management
- applying knowledge and skills to prepare interaction processes from a leadership perspective
Examiners
Different teaching methods are used in this course. Teaching will therefore vary between lectures, and exercises and reflection in small groups