EPN-V2

MAIKT-DCL Nettbasert samarbeidslæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Distributed Collaborative Learning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Through work with the literature and the tasks, the student should learn to initiate and tutor collaborative learning processes.

  • Læringsutbytte

    A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • has advanced knowledge of concepts, components or frameworks deriving from central theories, paradigms and approaches within the field of distributed collaborative learning
    • has thorough knowledge of the interrelationships between education and ICT development processes and their manifestations in international and national practices

    Skills

    The student

    • can analyse specific issues that are pertinent to development and change of online teaching environments in their societal context.
    • can analyse and deal critically with various sources of information from the field of distributed collaborative learning and apply them to structure and formulate scholarly arguments
    • can analyse existing theories and methods in the field of distributed collaborative learning and work independently on practical and theoretical problems
    • can carry out an independent limited research or development projects within the field of distributed collaborative learning under supervision and in accordance with applicable norms for research ethics.

    General competence

    The student

    • can apply his/her competence and skills in the field of distributed collaborative learning in order to carry out advanced assignments and projects.
    • can communicate and discuss research-based knowledge in the field of distributed collaborative learning with professionals and non-professionals
    • can contribute in critical ways to the development of the field of distributed collaborative learning
  • Innhold

    Ingen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    In line with the course topic, the course is totally internet based, and the work methods are highly collaborative. The course may be taught in English if English speaking students attend. Active participation from all students is a necessity. The course requirements will ensure that the student acquires sufficient practical skills in using tools for collaboration as well as theoretical knowledge. It will also give the students a continuous workload during the semester.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    I dette kurset vil vi lære å bruke spillteori for å analysere markeder med imperfekt konkurranse, noe som kjennetegner et flertall av markedene studentene senere vil komme ut for. Kurset vil gi studenten en dypere forståelse av de underliggende mekanismene bak bedriftenes valg av strategier i slike markeder. Når få bedrifter konkurrerer i et marked med et fåtall aktører, vil det være strategisk interaksjon mellom bedriftene - en bedrifts strategivalg (f.eks. prissetting, produksjonskvantum, markedsføring) påvirker strategivalget til andre bedrifter. Studentene vil i løpet av kurset bli i stand til å evaluere og predikere ulike utfall av konkurransen i markedet. Gjennom forelesninger og seminarer vil studentene lære seg å beherske sentrale spillteoretiske modeller for imperfekt konkurranse (oligopol): priskonkurranse, kvantumskonkurranse, nettverkskonkurranse, produktdifferensiering, etableringshindre, FoU og markedsføring. Vi vil også se spesielt på auksjoner.

  • Vurdering og eksamen

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for pasientforløp ved akutt, kritisk og kronisk sykdom og behandling
    • kan, under veiledning, bidra til likeverdige sykepleietjenester og likestilling for pasienter, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
    • kan forklare betydningen ernæring har ved sykdom og utfordringer som kan oppstå ved feilernæring, underernæring og fedme
    • kan vurdere hvordan uønskede hendelser kan oppstå, og diskutere dette opp mot kvalitetsforbedring, pasientsikkerhet og faglig forsvarlighet i utøvelse av sykepleie
    • kan gjøre rede for pårørendes betydning for pasienters helse og livskvalitet både når det gjelder majoritets- og minoritetskulturer
    • kan forklare sentrale begreper innen sykepleiers pedagogiske ansvar; veiledning, rådgivning, helseveiledning og samvalg
    • kan gjøre rede for informasjonssikkerhet i sykepleiepraksis
    • kan gjøre rede for pakkeforløp i helsetjenesten og samarbeide med aktuelle profesjoner

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utføre og begrunne personsentrert sykepleie til pasienter med de vanligste symptomer, tilstander og tidlig identifisere tegn til endringer/forverringer
    • kan anvende nasjonale kunnskapsbaserte fagprosedyrer og nasjonale retningslinjer
    • kan anvende ulike pedagogiske metoder innen helseveiledning tilpasset den enkeltes behov
    • kan tilpasse kommunikasjon med pasienter og pårørende utfra et kulturelt perspektiv og på tvers av språkbarrierer ved hjelp av tolk

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
    • kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
    • har innsikt i kvalitetsindikatorer i sykepleiepraksis
    • kan ivareta pasientens verdighet og integritet, og fremme pasientens og pårørendes medbestemmelse og autonomi
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (8 uker) i spesialisthelsetjenesten, foregår i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi), her inngår simulering- og ferdighetstrening, forelesninger og seminar.

  • Vurderingsuttrykk

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har inngående kunnskap om opplæringsloven, læreplaner og andre relevante styringsdokumenter, og kan knytte disse til undervisning i grunnskolen
    • har kunnskap om fagområdet design, kunst og håndverks tradisjoner og ideologiske ståsted i et historisk og samtidig samfunnsperspektiv
    • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og aktuell forskning knyttet til undervisning, læring og vurdering innen fagområdet og læreplanverkets tverrfaglige temaer
    • har kunnskap om ulike undervisnings-, vurderings- og veiledningsformer som egner seg i faget kunst og håndverk og andre praktiske design- og håndverksfag i grunnskolen
    • har kunnskap om rammefaktorer og HMS-arbeid i skoleverkstedene, og kjenner til lover og forskrifter som regulerer dette

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen, andre relevante styringsdokumenter, praksiserfaringer og forskning
    • kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, og tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
    • kan analysere og vurdere læreplaner, og drøfte fagteori og innhold i faget kunst og håndverk og andre praktiske design- og håndverksfag i grunnskolen
    • kan begrunne og drøfte fagområdets egenart og relevans i et historisk, nåtidig og fremtidig samfunnsperspektiv
    • kan vurdere elevers praktisk skapende arbeid og faglige kompetanse, og legge til rette for at elevene reflekterer over egen læring og faglige utvikling

    Generelle kompetanse

    Studenten:

    • kan delta i, og aktivt bidra i utviklingen av et profesjonsfellesskap
    • kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden, herunder også samisk håndverk og kunst- og kulturuttrykk
    • kan formidle, reflektere over og vurdere egen faglig utøvelse både visuelt, muntlig og skriftlig
  • Sensorordning

    Filmkunst 1 - dokumentar , er en praktisk fordypning som sikter mot å videreutvikle faglig-pedagogisk profesjonalitet innen medie- og filmfaget. Studiet utforsker film som estetisk, eksistensielt og etisk uttrykk uavhengig av sjanger og format. Kritisk forståelse av audiovisuelle uttrykk oppøves gjennom analyser og produksjon av kreativ dokumentarfilm.

    Studiet er et deltidsstudium med undervisning organisert over to semestre.

    Målgruppen for studiet er pedagoger og kulturarbeidere. Studiet er på bachelornivå.

    Innhold:

    • Den kreative dokumentarfilmens historie og ulike uttrykk.
    • Personlig erfaring og utforsking av livsspørsmål som utgangspunkt for filmproduksjon.
    • Selvrefleksivitet, subjektivitet, moral og etikk i film- og fjernsynsproduksjon.
    • Kamera, lyd, lys og redigering.
    • Filmskisser og øvelser.
    • Produksjon av ulike typer kreativ dokumentarfilm.