EPN

Bachelorstudium i Facility Management Programplan

Engelsk programnavn
Bachelor's Programme in Facility Management
Gjelder fra
2018 HØST
Studiepoeng
180 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk

Innledning

Bachelorstudiet i Facility Management er et 3-årig studium som tilbys på fulltid over tre år (180 studiepoeng).

Bachelorgraden oppnås i samsvar med forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Fullført og bestått studium gir rett til graden Bachelor i Facility Management.

Det er felles opptak til bachelorstudiet i Facility Management, bachelorstudiet i økonomi og administrasjon og bachelorstudiet i regnskap og revisjon. Innen 1. mars i første studieår velger studentene hvilken av disse tre utdanningene de skal fortsette på.

Det særegne ved Facility Management-studiet er at det gir en yrkesutdanning samtidig med at det også er en meget god generell økonomisk-administrativ utdanning som gjør kandidatene velegnet for mange typer stillinger innen offentlig og privat administrasjon. Facility Management er en global bransje. Yrket som Facility Manager, eller tilsvarende, stiller store krav til breddekunnskap, virksomhets- og bransje-/forretningsforståelse. Både fagområdet Facility Management og bransjen er i stadig utvikling, og det stilles derfor også store krav til kontinuerlig faglig oppdatering.

Hvem gjelder programplanen og emneplanene for

Programplanen gjelder for kullet tatt inn i 1. år høsten 2017. Planen ble vesentlig endret fra og med høsten 2015 i forhold til tidligere plan. Studenter som eventuelt har bestått deler av studiet etter tidligere (før 2015) plan, og får nytt opptak, skal fullføre studiet etter den til enhver tid gjeldende programplanen. Studenter som har hatt permisjon skal som hovedregel fullføre studiet etter den planen som gjelder for det kullet de gjenopptar studiet sammen med.

Det tas forbehold om endringer i programplanen, som følge av f.eks. forskriftsendringer. Endringer i pensum forekommer også, og vi anbefaler å vente med å kjøpe lærebøker til man har snakket med den enkelte foreleser. Emneplanene vedtas for ett studieår om gangen, slik at det vil være den nyeste emneplanen i emnet som gjelder ved førstkommende ordinære eksamen og påfølgende kontinuasjonseksamen.

Målgruppe

Fagfeltet og bransjen Facility Management har de siste tiårene vært i sterk vekst, både internasjonalt og i Norge. Facility Management er i dag en global bransje. Store bedrifter inngår ofte avtaler med globale tjenesteleverandører om leveranser av mange forskjellige tjenester på ulike lokasjoner i flere land.  

Den offisielle norske definisjonen av Facility Management er: «Integrasjon av prosesser i en organisasjon for å opprettholde og utvikle avtalte tjenester som støtter og forbedrer effektiviteten til organisasjonens primære aktiviteter». Primære aktiviteter er den eller de aktivitetene som gir en privat bedrift dens inntekter, og som begrunner en offentlig forvaltning eller ideell organisasjons eksistens. Støtteaktivitetene er alle de andre aktivitetene (tjenestene) som må utføres og services som må ytes for at en organisasjon skal være i stand til å utføre primæraktivitetene på en mest mulig formåls- og kostnadseffektiv måte. Facility Management er altså en fler- og en tverrfaglig akademisk disiplin hvor ledelse og styring står sentralt, der målet er å integrere ulike typer oppgaver og tjenester slik at organisasjonens virksomhet drives på en økonomisk-, sosialt- og miljømessig bærekraftig måte.

Bachelorstudiet i Facility Management er rettet inn mot de som ønsker seg en stilling som Facility Manager eller leder for servicevirksomheter i privat-, offentlig- eller ideell sektor. Utdanningen gir en god forståelse av hele styringspyramiden, men legger særlig vekt på arbeidsoppgaver på mellomledernivå.

Bachelorstudiet i Facility Management kvalifiserer blant annet til å søke opptak til masterstudiet i økonomi og administrasjon (siviløkonomstudiet) ved OsloMet. Det er en forutsetning for opptak til siviløkonomstudiet, at hele bachelorgraden i Facility Management er gjennomført ved Høgskolen i Oslo og Akershus og at graden er avlagt etter programplanen som gjelder fra og med høsten 2015.

De to første årene av studiet er felles med bachelorstudiet i økonomi og administrasjon og bachelorstudiet i regnskap og revisjon, med unntak av to emner (totalt 15 studiepoeng) i 2. studieår som er knyttet til fagområdet Facility Management. Hele tredje år består av emner som dekker de mer spesielle kunnskaper som er nødvendige for yrket som Facility Manager eller tilsvarende. Studiet i Facility Management er både en generell økonomisk-administrativ utdanning og en spesialisering rettet mot utøvelsen av Facility Management.

Mange av målene for bachelorstudiet i økonomi og administrasjon vil også gjelde for studiet i Facility Management, men i tillegg skal studiet gi studentene den teoretiske utdanning som en anser nødvendig for å utføre oppgavene som tillegger en Facility Manager i privat, offentlig eller ideell sektor.

Opptakskrav

For å søke opptak til studiet kreves generell studiekompetanse. Det stilles ellers ikke krav om en spesiell fagkombinasjon fra videregående skole. Undervisningen i matematikk bygger på R1/S1 eller tilsvarende. Studenter som ikke har tilstrekkelige forkunnskaper i matematikk, tilbys et forkurs. Forkurset går parallelt med den øvrige undervisningen.

Det kan også søkes opptak til studiet på grunnlag av realkompetanse. Kravet er at søkeren må være 25 år eller eldre i søknadsåret, ikke ha generell studiekompetanse, dokumentere minimum fem års fulltids yrkespraksis (inntil 2 av disse 5 årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, organisasjonsarbeid eller liknende) fra saksbehandling/administrasjon innen offentlig eller privat sektor, samt dokumentere tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) og engelsk til å kunne gjennomføre studiet. I tillegg må søkeren dokumentere kunnskaper i matematikk på nivå med kravet som inngår i generell studiekompetanse eller tilsvarende. Se informasjon på nettsiden om nærmere informasjon om søknad om opptak på grunnlag av realkompetanse, blant annet når det gjelder krav til norsk- og engelskkunnskaper.

Læringsutbytte

En kandidat med oppnådd 3-årig bachelorgrad i Facility Management skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Kandidaten har bred kunnskap i bedriftsøkonomisk analyse.
  • Kandidaten har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen Facility Management.
  • Kandidaten har grunnleggende kunnskaper i metodefag, administrasjonsfag og samfunnsøkonomiske fag.
  • Kandidaten har kunnskap om Facility Management-fagets egenart og historie, samt fagets og bransjens rolle i samfunnet.
  • Kandidaten kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor eget fagfelt, samt relevante metoder og arbeidsmåter innenfor fagene.
  • Kandidaten kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagfeltet, både gjennom informasjonsinnhenting og kontakt med fagmiljøer og praksis.

Ferdigheter

  • Kandidaten behersker sentrale og aktuelle metoder, teknikker og uttrykksformer i Facility Management.
  • Kandidaten kan identifisere, planlegge og gjennomføre Facility Management-prosjekter og arbeidsoppgaver både selvstendig og i team.
  • Kandidaten kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling.
  • Kandidaten kan bidra til å synliggjøre betydning og konsekvenser av ulike former for organisering og gjennomføring av Facility Management.

Innenfor praktiske og teoretiske problemstillinger i Facility Management, kan kandidaten

  • anvende analysemetoder
  • anvende relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid
  • anvende annen relevant kunnskap
  • begrunne sine valg

Generell kompetanse

  • Kandidaten har innsikt i miljømessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av tjenester og løsninger innenfor sitt fagområde og kan sette disse i et samfunnsnyttig, etisk og bærekraftig perspektiv.
  • Kandidaten kan formidle relevant faglig kunnskap til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig.
  • Kandidaten kan reflektere kritisk over egen faglig utøvelse, også i team og i en tverrfaglig sammenheng, og kan tilpasse denne til den aktuelle arbeidssituasjon.
  • Kandidaten kan bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
  • Kandidaten kjenner til hvordan økonomisk-administrative emner kan støtte oppunder nytenkning, innovasjon og entreprenørskap.

Etikk

Kandidatene skal ha kunnskap om de grunnleggende etiske prinsipper og de sentrale etiske retningslinjer. De skal også ha kjennskap til sentrale problemstillinger rundt samfunnsansvar. De skal kunne bruke teori om samfunnsansvar forankret i etiske begreper, teorier og modeller for å identifisere og foreslå begrunnede løsninger på etiske og miljømessige problemstillinger. Videre skal kandidatene utvikle selvstendig kritisk tenkning som gir bevissthet om hvordan valg av teoretisk perspektiv påvirker håndtering av etiske dilemma.

Etikk og samfunnsansvar utgjør 5 studiepoeng i bachelorstudiet i Facility Management. Av emnet Markedsføring og etikk i 1. semester utgjør etikkdelen en selvstendig enhet på 3 studiepoeng, mens de resterende studiepoengene er integrert i undervisningen i andre emner hvor dette er direkte knyttet til temaer hvor det naturlig hører inn.

Innhold og oppbygging

Studieplanen bygger på Plan for treårig bachelorstudium i økonomi og administrasjon vedtatt av det nasjonale rådet for økonomisk-administrativ utdanning (NRØA).

Bachelorstudiet i Facility Management består av emner innenfor bedriftsøkonomi, samfunnsøkonomi, administrasjon og metode, og emner som dekker de mer spesielle kunnskaper som er nødvendige for yrket som Facility Manager eller tilsvarende.

Studiet er bygget opp ut fra en klar faglig progresjon:

Innen fagområdet bedriftsøkonomi kommer innføringsemnene først, dvs. regnskap, bedriftsøkonomi og investering og finansiering. Disse etterfølges av økonomistyring som utgjør det siste emnet i de obligatoriske 30 studiepoengene i fagområdet bedriftsøkonomi. I samfunnsøkonomi er mikroøkonomi I lagt til første semester, da moderne makroøkonomi metodisk bygger på mikroteori. Organisasjonsfagene består både av organisasjon og ledelse og av markedsføring og strategi. Strategi bygger på markedsføring og må derfor komme senere i studiet. Emnene organisasjonsteori og organisasjonspsykologi anses begge som innføringsemner i organisasjonsfaget. Studentenes kunnskaper og ferdigheter i metode er bygget opp systematisk: For å kunne beherske statistikk er det nødvendig med kunnskaper i matematikk. For å beherske samfunnsvitenskapelig metode må studentene ha kunnskaper og ferdigheter i statistikk. I tillegg er matematikk et verktøy for de økonomiske emnene og er derfor lagt tidlig i studieløpet.

Fordypningsemner og andre emner som kommer i tillegg til de obligatoriske emnene i NRØA-planen, skiller bachelorstudiet i Facility Management fra de andre bachelorstudiene som følger samme plan. 15 studiepoeng i 2. studieår og hele 3. studieår består av Facility Management-emner (til sammen 75 studiepoeng) som gir nødvendige kunnskaper for arbeid innen administrasjon og ledelse av Facility Management.

I 2. studieår har Facility Management studenter emnene Facility Management (FM) og serviceledelse, og Buildings, Infrastructures and FM (Hard FM). I 3. studieår konsentrerer Facility Management-studentene seg om de sentrale Facility Management-emnene som er Mennesker, organisasjon og FM (Soft FM), Real Estate Development and Real Estate Economics, Anskaffelser, forhandlinger og kontraktsledelse, Personaladministrasjon og samfunnsansvar i praksis, Målstyring, ressursstyring og benchmarking, og Bacheloroppgaven. I sjette semester må dessuten Facility Management-studentene velge ett av to valgfrie emner, enten Prosjektledelse eller FM og folkehelse.

Valg av studium (økonomi og administrasjon, regnskap og revisjon eller Facility Management)

Det er felles opptak til bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, bachelorstudiet i regnskap og revisjon og bachelorstudiet i Facility Management, men innen 1. mars i første studieår må studentene velge hvilket av disse studiene de vil fortsette på. Det blir arrangert informasjonsmøte i god tid før fristen.

Studieprogresjon

Studiet er krevende og forutsetter at man er student på heltid. Det gis ikke tilbud om deltidsstudium. Studenter som ikke får fullført studiet på normert tid, kan på visse vilkår bruke ett år ekstra i henhold til reglene i Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i OsloMet. I forskriften finner du også annen informasjon om studieretten, bl.a. når det gjelder tap av studierett. Forskriften regulerer også mulighetene for å søke permisjon i studiet.

Studenter som mangler eksamener fra lavere årstrinn, må regne med at det blir timeplan-kollisjoner mellom emner fra de ulike årstrinnene. Det vil også kunne bli kollisjoner mellom eksamensdatoer fra ulike årstrinn.

Hvis man mangler emner fra lavere årstrinn, må man være klar over at det kan bli faglig utfordrende å ta emner fra høyere årstrinn dersom emnet bygger på det man mangler.

Så lenge en har studierett ved studiet, betaler en ikke eksamensvederlag for ny/utsatt eksamen, forbedring av karakterer eller andre enkelteksamener.

Vitnemål for bestått bachelorgrad utstedes ikke før alle emner i graden er bestått, jf. innholdet i programplanen. 

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

2. semester

2. studieår

4. semester

Arbeids- og undervisningsformer

I undervisningsopplegget er det lagt vekt på at studentene totalt sett i løpet av studieåret skal ha jevnlige innleveringer både av individuelle oppgaver og gruppeoppgaver med tilbakemeldinger fra faglærere. Emnene i hvert studieår sees i sammenheng slik at arbeidsbyrden fordeles best mulig ut over hele studieåret for studentene.

Studentene har ansvar for egen læring. Dette krever både deltagelse i undervisningen, selvstendig arbeid og samarbeid med andre studenter. Undervisningen består både av forelesninger i auditorier, klasseromsundervisning, gruppearbeid, prosjektarbeid og muntlige presentasjoner. I tillegg tilbys oppgaveløsning ledet av studentassistenter, samt veiledning fra faglærerne på større og mindre innleveringsarbeider. I enkelte emner får studentene også erfaring med casebasert læring, rollespill, studiebesøk, praktiske øvelser, laboratorieøvelser og peer tutoring. Gjennom varierte arbeidsformer tilegner studentene seg grunnleggende fagkunnskaper, trener seg i å fremme og utveksle synspunkter i grupper og i plenum, og legger et grunnlag for videre læring i arbeidslivet eller høyere grads studier.

Prosjektarbeid er en viktig del av studentenes arbeid med lærestoffet. Gjennom prosjektarbeid tilegner studentene seg erfaringer og kunnskaper som kreves for å kunne planlegge og gjennomføre prosjekter, individuelt og i gruppe. I flere av studiets emner er det et krav for å kunne avlegge eksamen at man har fått godkjent et prosjektarbeid. Gjennom studiet får studentene erfaring med arbeid i grupper, både i undervisningssituasjonen og som en del av obligatoriske arbeidskrav. Gjennom gruppearbeid oppøver studentene sine samarbeidsevner og utvikler evne til å gi og motta konstruktiv kritikk.

Det å lære seg å anvende informasjonsteknologi i ulike sammenhenger er en viktig del av studiet. I de fleste emner forventes det at studentene benytter datateknologi i arbeidet med lærestoffet.

Prosjektarbeid og gruppearbeid

Det forekommer at grupper endrer tema underveis i arbeidet. Det hender også at studenter forlater en gruppe og/eller knytter seg til en annen gruppe. Dersom noe av dette skjer skal studentene informere emneansvarlig faglærer.

Deltagerne forplikter seg til å yte likeverdige bidrag til gruppeoppgaven. Hvis det i løpet av arbeidsprosessen oppstår uenighet i gruppen med hensyn til likeverdig bidrag og deltakelse i gruppearbeidet, skal saken umiddelbart tas opp med faglærer.

Dersom kravet om likeverdig deltagelse og frammøte ikke er oppfylt, defineres dette som "ikke møtt" til eksamen for den aktuelle studenten. I emner der gruppearbeid ikke er valgfritt gis det normalt ikke mulighet til å levere en individuell besvarelse. Ny/utsatt eksamen må da gjennomføres neste studieår.

Internasjonalisering

Det vil være mulig for studentene å ta et utenlandsopphold i løpet av 3. studieår. Handelshøyskolen har avtaler om studentutveksling med flere høgskoler og universiteter i Europa, USA, Canada, Sør-Afrika, Australia og Kina. I tillegg kan studentene ved Handelshøyskolen benytte HiOAs sentrale avtaler om utveksling. Oversikt over gjeldende avtaler finnes på høgskolens nettsider.

For å kunne ta delstudier i form av utveksling i utlandet kreves det normalt minimum C i gjennomsnittskarakter. Se ellers høgskolens generelle regler for å kunne dra på utveksling, blant annet når det gjelder kravene til studieprogresjon.

Også studenter som utveksler må skrive bacheloroppgave ved Handelshøyskolen. Oppgaven skrives og leveres til OsloMet i 6. semester.

Utvekslingsoppholdet fremkommer på vitnemålet fra HiOA, men karakterene tas ikke inn. Karakterutskrift fra utvekslingsoppholdet må derfor følge vitnemålet som vedlegg.

Noen emner undervises på engelsk, og det vil derfor være mulig å ta imot studenter fra våre utenlandske samarbeidspartnere. De norske og internasjonale studentene arbeider sammen om oppgaver. På denne måten skapes et internasjonalt miljø i studiesituasjonen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav er knyttet opp mot eksamensretten, og dersom arbeidskravet ikke er godkjent får man ikke ta eksamen i emnet. Det kan være forprøve, prosjektarbeid eller annet. Eventuelle arbeidskrav vil være angitt i den enkelte emneplan, og det er viktig at studentene gjør seg kjent med disse så snart det enkelte emne starter. Arbeidskravets omfang fremgår av emneplanen.

Prosjektarbeid og andre arbeidskrav må leveres/gjennomføres innen fastsatte frister. Overskridelse av fristen medfører at en ikke får avlegge eksamen i emnet. Dato/frist for levering med mer opplyses av faglærer ved undervisningsstart. For mer informasjon om arbeidskrav viser vi til heftet Viktig studieadministrativ informasjon (deles ut ved studiestart), bl.a. i tilfeller hvor det er innført nye arbeidskrav.

Vurdering og sensur

Vurdering og sensur er i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høgskoler og i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Vurderingsformer og arbeidskrav er tilpasset det som er mest hensiktsmessig både faglig, pedagogisk og praktisk. Som regel anses tradisjonelle skoleeksamener som mest hensiktsmessig på emner med mange studenter, mens mappevurdering og andre vurderingsformer i større grad brukes på høyere nivå og i emner med mindre grupper av studenter.

Høgskolen går gradvis over til at de fleste eksamener skal arrangeres digitalt. Det vil ikke fremgå av emneplanene hvilke eksamener som er digitale og hvilke som fortsatt er papirbaserte, og det er derfor viktig at du undersøker med faglærer hva som gjelder for de eksamener du skal ha det aktuelle semester. Det vil også fremkomme på studentweb om eksamen skal arrangeres digitalt, og også hvorvidt studentene må ha med egen PC eller om eksamen blir arrangert på høgskolens PC-rom.

Handelshøyskolen benytter som hovedregel to sensorer til å sensurere eksamen, hvorav den ene er ekstern. I tillegg til sensur av besvarelser, benyttes ekstern sensor aktivt for kontroll av studieopplegg. Måten ekstern sensor brukes på, vil variere fra emne til emne avhengig av faglig og pedagogisk opplegg.

Vurderingsform/eksamensordning og eksamenstidens varighet er angitt i den enkelte emneplan. Det benyttes gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått eksamen, og F for ikke bestått.

For emner som undervises på norsk, utarbeides eksamensoppgavene på norsk, og studentene må besvare eksamen på norsk (eventuelt svensk/dansk). Etter søknad kan det i enkelte tilfeller gjøres unntak, og tillates at studenten kan besvare på engelsk. For emner som tilbys til utvekslingsstudenter og foreleses på engelsk, blir eksamensoppgaven normalt utarbeidet kun på engelsk, og studentene velger selv om de ønsker å besvare på norsk eller engelsk. Unntak: i emner med engelskspråklig foreleser må alle studenter besvare på engelsk.

For regler om ny/utsatt eksamen, inkl. forbedring av karakterer, vises det til Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Oppmelding til ny/utsatt eksamen skal gjøres via Studentweb innen fastsatte frister.

Når det gjelder klage på karakter vises det til Lov om universiteter og høgskoler, samt til den praktiske prosedyren som er utarbeidet av høgskolen sentralt. 

Tillatte hjelpemidler og bruk av kalkulator ved eksamen

Tillatte hjelpemidler vil fremgå av hjelpemiddellisten som utarbeides og publiseres i god tid før den enkelte eksamensperiode. Følgende regler gjelder for bruk av kalkulator der dette er tillatt hjelpemiddel ved eksamen:

  • Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.

  • Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.

  • Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.

  • Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.

  • Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se høgskolens regler om fusk/forsøk på fusk. 

Studenter som har behov for å bruke tospråklige ordbøker ved eksamen, må søke fakultetet om dette. Søknadsskjema og informasjon om søknadsfrister mm finner du på fakultetets nettsider.

Bruk av kilder/kildehenvisninger

Det forventes at studentene er fortrolig med reglene for bruk av kilder/ kildehenvisninger og sitatbruk ved oppgaveskriving. Høgskolen ser svært alvorlig på fusk og plagiat, og det er viktig at studentene er kjent med hvilke regler som gjelder for å unngå å bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk. Det vil derfor bli gitt en gjennomgang av reglene i emnene Markedsføring og etikk og Samfunnsvitenskapelig metode. På nettsiden om regelverk om eksamen finner du også link til informasjon om fusk, og det er viktig at man setter seg inn i disse retningslinjene.

Studenter som er innvilget fritak for emnene Markedsføring og etikk og Samfunnsvitenskapelig metode, forventes å selv skaffe seg nødvendig informasjon om reglene for bruk av kilder/kildehenvisninger og sitatbruk.

Øvrig informasjon

Fritak for emner/innpassing av tidligere utdanning

Frist for å søke om fritak/innpassing er 5. september og det søkes samlet for alle emner en ønsker fritak for gjennom hele studiet.

Studenter som har fått innvilget fritak for enkeltemner og ønsker å ta emner fra høyere årstrinn, må ta kontakt med studieadministrasjonen for å teknisk få tilgang til å melde seg opp til disse eksamener. Oppmelding skjer på studentweb.

Studenter som tar emner fra høyere årstrinn, må selv undersøke i emneplanen hvilke forkunnskaper som anbefales. Det kan også være noen emner man ikke får ta, fordi det kreves at visse eksamener fra lavere årstrinn først er bestått.

Dersom man tar emner fra ulike årstrinn, må man regne med timeplankollisjoner. Det kan også skje at det blir eksamenskollisjoner mellom emner fra ulike årstrinn.

Studenter med vitnemål for fullført og bestått høgskolekandidatstudium i økonomi og administrasjon og studenter som kan dokumentere at de to første studieårene fra bachelorgraden i økonomi og administrasjon er bestått ved et annet lærested, kan søke om en generell innpassing av de to første årene. Disse trenger ikke å ha dekket hvert enkeltemne på vårt 1. og 2. år, men med unntak av visse emner som er obligatoriske i graden ved HiOA, og de må ha det antall studiepoeng som kreves innen de ulike fagområdene, jf. kravene i nasjonal plan for økonomisk-administrativ utdanning.

Se heftet Viktig studieadministrativ informasjon for mer informasjon i forbindelse med fritak (deles ut ved studiestart).

Tildeling av bachelorgrad

Høgskolens bachelorforskrift krever blant annet at minimum 60 studiepoeng av studiet må være avlagt ved Høgskolen i Oslo og Akershus for at vi skal kunne tildele en bachelorgrad. For studenter som allerede har en annen bachelorgrad fra Høgskolen i Oslo og Akershus, må det minimum tas 60 nye studiepoeng for at vi kan utstede en bachelorgrad i Facility Management.

Annen informasjon

Det vises spesielt til Lov om universiteter og høgskoler og til Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus, som det er viktig at alle studenter gjør seg kjent med. Disse og annet regelverk finner du på høgskolens nettsider.

I tillegg viser vi til heftet Viktig studieadministrativ informasjon. Dette deles ut til alle nye studenter ved studiestart, og det omfatter en del presiseringer rundt forhold hvor det ofte oppstår spørsmål eller misforståelser blant studentene.

Studieadministrativ informasjon gis hovedsakelig til studentene via Fronter (vårt elektroniske kommunikasjonsverktøy) eller via e-post.  Vær oppmerksom på at e-post sendes til studentmail og ikke til privat mail. Studenten er selv ansvarlig for til enhver tid å holde seg á jour med den informasjon som blir gitt. En student som ikke overholder en frist, vil normalt ikke få sin sak behandlet. Ved sykdom eller annet fravær må derfor studenten sørge for å ta kontakt med informasjonssenteret slik at eventuelle frister overholdes, samt ta kontakt med medstudenter som kan opplyse om informasjon som er gitt/delt ut.