EPN-V2

ØAMET1000 Mathematics I Course description

Course name in Norwegian
Matematikk I
Study programme
Bachelor's Programme in Facility Management
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Bachelor Programme in Auditing and Accounting
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskaper i elementær algebra og funksjonslære.

Ferdigheter

Studenten kan

  • regneregler for reelle tall, brøkregning, faktorisering
  • regne med røtter og potenser
  • løse enkle likninger, likningssystemer, irrasjonale likninger og ulikheter
  • litt mengdelære, tallverdi
  • koordinatsystem, rette linjer, sirkler
  • enkel analyse av polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner og asymptoter
  • derivere polynomfunksjoner

Recommended preliminary courses

Kunnskaper i algebra og funksjonslære tilsvarende R1/S1 (for eksempel 2MX/2MZ) i videregående skole. Studenter uten nødvendige forkunnskaper tilbys forkurs.

Required preliminary courses

2.1 Vold og seksuelle overgrep

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

  • barns opplevelse av vold og seksuelle overgrep i nære relasjoner
  • hvordan vold og seksuelle overgrep påvirker barns psykiske helse
  • hvordan barn husker traumatiske hendelser
  • den rettslige beskyttelsen av barns integritetsvern
  • vold og seksuelle overgrep sett fra sosiologiske, juridiske og psykologiske perspektiver
  • kunnskap om hvordan estetiske fag kan brukes for å åpne for profesjonelle samtaler

Ferdigheter

Studenten kan:

  • gjøre rede for, og ta i bruk, ulike perspektiver på vold og seksuelle overgrep
  • finne fram til relevante rettsregler for å beskytte barn mot vold og overgrep
  • samtale med barn utsatt for traumer uten uforvarende å påvirke deres minner

Generelle kompetanse

Studenten skal:

  • forstå livsbetingelsene til traumatiserte barn og unge og hvilke behov de har i profesjonelle sammenhenger

2.2 Prosjektarbeid

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten ha:

  • kunnskap om vitenskapsteori og prosjektmetodikk
  • elementær kunnskap om samfunnsvitenskapelig forskningsmetode
  • kunnskap om gruppeprosesser, med vekt på samarbeid, konfliktløsning og egen innsats i prosjektgruppen
  • kjennskap til sentrale norske databaser og søkekilder, samt minst én internasjonal fag- og forskningsdatabase
  • kjennskap til ulike kunnskapsformer i praksis, og til hvordan kunnskap kan anvendes
  • kunnskap om hvordan faglige utfordringer løses i andre land (ved prosjektperiode i utlandet)

Ferdigheter

Studenten skal:

  • kunne planlegge og gjennomføre en prosess- og målorientert gruppeoppgave innen en bestemt tidsramme
  • kunne anvende kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode i gjennomføringen av prosjekter
  • kunne ta i bruk vitenskapsteori i eget prosjektarbeid
  • kunne gjennomføre avanserte litteratursøk i ulike databaser relevant for prosjektets tema og problemstilling
  • redegjøre for, og vise til, anvendelse av forskningsetikk i eget prosjektarbeid
  • kunne delta i gruppeveiledning og bidra med egne faglige bidrag i en gruppearbeidsprosess

Generell kompetanse

Studenten skal kunne:

  • kjenne til premisser for faglig nytenkning og innovasjon
  • utøve kildekritikk i vurdering og valg av litteratur og informasjon i fagdatabaser og på nettet
  • utvikle kunnskap om gruppeprosesser i sosialpedagogisk arbeid ut fra teori om, og praksis med, gruppearbeid

Learning outcomes

2.1 Vold og seksuelle overgrep

Obligatorisk undervisning

All undervisning i dette kurset er obligatorisk. Fraværsprosenten beregnes ut fra oppmøte på undervisning i kurset Vold og seksuelle overgrep.

Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.

Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Arbeidskrav

Det er ingen arbeidskrav i 2.1.

2.2 Prosjektarbeid

Obligatorisk undervisning

All undervisning, veiledning (9 timer) samt tilstedeværelse på prosjektfremlegg er obligatorisk.

Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Fraværsprosenten som eventuelt utløser arbeidskrav, beregnes ut fra oppmøte på obligatorisk undervisning i faget Prosjektarbeid.

Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Arbeidskrav

Underveis i prosjektperioden skal hver student levere et arbeidskrav på 400-600 ord.

Etter innlevering av prosjektrapporten, skal hver gruppe gi en muntlig presentasjon av prosjektarbeidet.

I tillegg til prosjektrapporten (eksamensarbeidet) skal hver gruppe lage et prosessreferat på 2500 ord +/- 10 % som skal beskrive og analysere arbeidsprosessen. Dette arbeidskravet leveres veileder samtidig som prosjektrapporten leveres som eksamensbesvarelse.

Teaching and learning methods

Ettersom eksamen består av prosjektrapport og eventuelt tilleggsprodukt, vil alle hjelpemidler være tillatt så sant kilder oppgis.

Course requirements

Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse.

Assessment

2.1 Vold og seksuelle overgrep

Undervisningen forgår over en undervisningsuke, og belyser tema i en kombinasjon av følgende faglige perspektiver: juss, psykologi, sosiologi og estetiske uttrykksmåter.

2.2 Prosjektarbeid

Prosjekt kan gjennomføres i Norge eller i utlandet. Deltagelse på et internasjonalt undervisningsprogram ved OsloMet/Fakultet for samfunnsvitenskap (2.2.1) kan erstatte prosjektarbeid.

Prosjektarbeid er organisert i grupper med fordypning innen et selvvalgt tema, som er relevant for barnevernspedagogers arbeidsområder. Gjennom emnet, vil studenten få erfaring med å jobbe prosjektrettet innenfor rammene av gitte ressurser. Emnet utfordrer studentenes evne til samarbeid, og til å formulere kunnskap i spennet mellom teori og praksis. Prosjektarbeidet innledes med forelesninger i samfunnsvitenskapelig metode, vitenskapsteori og prosjektmetodikk. Undervisningen skal gi en teoretisk plattform og inspirasjon for det praktiske arbeidet med den selvvalgte prosjektoppgaven. Gruppenes arbeid skal presenteres i en prosjektrapport, og formidles muntlig og kreativt av prosjektgruppene i plenum. Gruppene kan også levere et tilleggsprodukt som er en del av prosjektarbeidet.

Studentene danner grupper av fire til seks deltakere. Gruppene velger tema for prosjektet i samråd med faglærer.

Prosjektperioden kan gjennomføres i utlandet. Prosjekt i utlandet skal gjennomføres i samarbeid med en institusjon eller organisasjon innenfor relevante fagfelt. Gjennom prosjekt i utlandet vil studentene tilegne seg ferdigheter som er nødvendige i et flerkulturelt sosialpedagogisk arbeidsfelt, i en stadig mer globalisert verden. Prosjektrapporten skal leveres vertsorganisasjonen.

Permitted exam materials and equipment

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Ekstern sensor godkjenner eksamensoppgavene og vil sammen med intern sensor sensurere eksamensbesvarelsene.

Course contact person

Bjørnar Larssen